וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשט: הפגנות סוערות במגזר הערבי

עידן אבני ואיילה חננאל

31.5.2010 / 22:05

אזרחים ערבים ופעילי שמאל הפגינו באום אל פחם, באוניברסיטת העברית בי-ם ובאוניברסיטת ת"א, בעקבות מותם של כעשרה ממשתתפי המשט לעזה. ועדת המעקב של ערביי ישראל הכריזה על שביתה כללית מחר

אדריאן הרבשטיין

(צילום: אדריאן הרבשטיין וישראל פוטמן, עריכה: דורון שטיין, קריינות: רועי כ"ץ)

פעילי שמאל ואזרחים ערבים הפגינו הערב (שני) במספר מוקדים ברחבי הארץ במחאה על השתלטות צה"ל על המשט לעזה, במהלכה נהרגו כעשרה ממשתתפיו.

באום אל פחם השתתפו כעשרת אלפים בני אדם בהפגנה נגד האלימות המופרזת שהפעילו, לדבריהם, חיילי צה"ל נגד משתתפי המשט. בהפגנה גם נטל חלק ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש), שהצהיר: "אני חושש שמקרה מאורעות 2000 יכול לחזור על עצמו, ואני מזהיר את המשטרה שלא תנהג באותה ברוטאליות כמו אז". אגבאריה התייחס גם להתפרעויות שמתקיימות בפתח היישוב, ואמר כי "הציבור המבוגר מנסה להרגיע, עובדה שהעצרת הגדולה הסתיימה בשקט. פעולת הילדים פה זו מחאה טבעית. אנחנו מנסים להרגיע אותה".

בצומת הכניסה לאום אל פחם התגודדו אחר הצהריים עשרות צעירים להפגנת מחאה ספונטנית. המפגינים, מרביתם רעולי פנים, החלו ליידות אבנים לעבר כוחות משטרה ומשמר הגבול שהיו במקום. בעקבות זאת פתחו שוטרי מג"ב בפיזור המפגינים, ירו לעברם רימוני גז מדמיע והשליכו עליהם רימוני הלם. שישה מפגינים נעצרו, ושני שוטרים נפצעו באורח קל. מאוחר יותר גם הושלך בקבוק תבערה לעבר כוחות המשטרה, אך לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

בנצרת כ-50 צעירים יידו אבנים לעבר תחנת המשטרה בנצרת בתגובה להשתלטות כוחות צה"ל על המשט לעזה. במקום כוחות משטרה שפועלים אף הם לפיזור המפגינים.

ח"כ א-סנע כמעט הותקף

באוניברסיטה העברית בירושלים התכנסו לפנות ערב עשרות פעילי שמאל ואזרחים ערבים לצורך הפגנת מחאה סמוך לשער הכניסה לאוניברסיטה העברית בירושלים. חלק מהמפגינים נשאו את דגלי הרשות הפלסטינית. מולם נפתחה הפגנה נגדית, בה השתתפו כ-15 בני אדם שנשאו את דגלי ישראל. בלשי משטרת ירושלים עצרו ארבעה צעירים ערבים, לאחר שקראו לבעלי עסקים בעיר לסגור את חנויותיהם. המפגינים בכיכר פריז בעיר ניסו לחסום את הכביש וכוח משטרה מנע בעדם. כמו כן, סמוך להר הצופים ניסו כמה צעירים ערבים לעקור את הגדר של בית החולים ופוזרו על ידי כוח משטרה.

גם באוניברסיטת תל אביב הפגינו נגד הרג משתתפי המשט. עשרות מפגינים התכנסו ברחבה החיצונית של האוניברסיטה, והניפו שלטים שעליהם נכתב: "די לפיראטים של המאה ה-21", "הגזענות לא תשתיק אותנו" ו-"מצור=טרור".

בתוך כך, ביקר אחר הצהריים ח"כ טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) חלק מהפצועים שהגיעו מהמשט לעזה בבית החולים "אסף הרופא" וכמעט הותקף על ידי חבורת צעירים יהודים, שניסו לפגוע בו פיזית. גורמים שהתלוו אל ח"כ א-סנע סיפרו לוואלה! חדשות כי חבורת צעירים יהודים התקרבו אל ח"כ א-סנע, קראו לעברו "ערבי מלוכלך" ו-"רוצח", אולם לאחר התערבות של אנשי ביטחון בבית החולים, חבורת היהודים הורחקה מהמקום וח"כ א-סנע לא נפגע.

בעקבות האירועים, התכנסה ועדת המעקב של ערביי ישראל לישיבת חירום. בישיבה נקבע כי ערביי ישראל יקיימו מחר שביתת מחאה בת יום אחד כנגד השתלטות צה"ל על המשט מחוץ לשטח הטריטוריאלי של ישראל.

עדכון ראשון: 19:43

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully