וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: "יש להילחם בשחיתות השלטונית"

גלעד גרוסמן

31.5.2010 / 13:57

יהודה וינשטיין יצא נגד תופעת המעצרים המתבצעים לעיני התקשורת ונגד פרסום בתקשורת של עדויות נחקרים. וינשטיין קרא בנוסף להילחם בשחיתות השלטונית במלוא העוצמה

"יש להילחם בשחיתות השלטונית במלוא העוצמה, אך אין לברוא שחיתות במקום שזו איננה קיימת" - כך אמר היום (שני) היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בהתייחסות ציבורית ראשונה מאז כניסתו לתפקיד לפני כארבעה חודשים.

וינשטיין, שנאם בכנס לשכת עורכי הדין, שטח לראשונה באופן ציבורי את משנתו. "יש להילחם בשחיתות השלטונית גם בחרב גם ברומח וגם בכידון. חולשה בעניין זה צופנת בחובה רעות גדולות, שכן מעבר לנזק האינהרנטי הטמון בשחיתות, עלולה חלילה, להיווצר תחושה בציבור כי החוק איננו מופעל בצורה שיוויונית, ולא הכול שווים בפניו, ואין לך רעה גדולה מזו", אמר.

היועץ אמר גם כי על הפרקליטות להתמקד בעבירות העיקריות בעת הכנת כתבי אישום ולא "לדשדש בשולי האירוע הפלילי". לדבריו, "האחריות על הגשת כתב האישום רובצת על כתפי התובע ועל כתפיו בלבד", אמר. "הוא לא יכול לגלגל אחריות בלעדית זו לחצרם של אחרים. זו אחריות אדירה והוא לא יוכל לגלגלה לחצרו של בית המשפט, מתוך הנחה שזה 'יוציא עבורו את הערמונים מן האש'. גישה זו של 'גלגול אחריות' אינה מקובלת עלי, והיא טומנת בחובה נזק רב הן לנאשמים, והן למערכת אכיפת החוק עצמה". וינשטיין הבהיר שרק אם קיים סיכוי סביר להרשעה וקיים אינטרס ציבורי, יוגש כתב אישום.

בנאומו יצא וינשטיין נגד תופעת המעצרים המתבצעים לעיני התקשורת ונגד פרסום בתקשורת של עדויות נחקרים במשטרה. "ראוי תמיד לזכור כי חזקת החפות מוענקת במשפטנו לכל אדם וכל אדם זכאי גם לכבוד האדם", הבהיר. היועץ סיפר כי בכוונתו לקדם חוק שימנע פרסום חומרי חקירה עד להצגתם במשפט או עד לאישור בית המשפט.

""כנגד הפוגעים בשופטים ננקוט ביד קשה"

הוא התייחס בנאומו גם לתופעת הפגיעה בשופטים, וכינה אותה פגיעה במרקם החיים בארץ. "המשטרה יודעת זאת, התביעה יודעת זאת, אני יודע זאת. כנגד הפוגעים בשופטי ישראל ננקוט ביד קשה ובמלוא עוצמת הדין".

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, נאמה גם היא בכנס, והתייחסה לביקורת שמוטחת כלפי בית המשפט העליון, על התערבותו בנושאים ביטחוניים וכלכליים, ועל הצורך לקצץ בסמכויות בג"ץ. "אין ספק שוויכוח על התערבות בעניין פרטני כלשהו הוא לגיטימי", אמרה, "אך כאשר מעלים הצעות חוק לקצץ בסמכויות בג"ץ בענייני ביטחון או משמיעים טענות כי בג"ץ מתערב בנושאים כלכליים, צריך להבין מה המשמעות של שלילת ביקורת שיפוטית מחלק נכבד אם לא עיקרי מתחומי פעילות הממשלות בישראל".

היא הבהירה שבג"ץ לרוב אינו מתערב בשאלות של מדיניות ביטחונית או מדיניות כלכלית, אולם הבהירה שמערכת השפיטה היא חלק מהמבנה של המשטר הדמוקרטי בישראל. "המערכת השיפוטית אינה גורם עוין למדינה היא חלק מהממסד שלה, בשר מבשרה; בתוך עמנו אנו יושבים וביטחון המדינה הוא ביטחונם האישי של כל אזרחיה וגם של שופטיה. כאשר אני שומעת שאומרים 'איך אתם מסכנים את חיינו?', מי זה חיינו? אנחנו חלק מאזרחי המדינה". ביניש התייחסה בדברים להחלטות האחרונות של בג"ץ על פתיחת כביש 443 לתנועת פלסטינים ועל ההחלטה לבטל את העברת הכספים מסל הבריאות למימון טיפולי שיניים לילדים.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully