וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשט לעזה - הגיע הזמן להיפטר מעונשו

יוסי ביילין

31.5.2010 / 10:53

בקיץ 2005 עזבה ישראל, בהנהגת ממשלת הליכוד, את רצועת עזה. השמאל, שביקר את הנסיגה החד?צדדית וראה בה החמצה של הסדר מדיני עם אבו מאזן, הנשיא הפלסטיני החדש, תמך בנסיגה רק משום שסבר כי הישארות בעזה היא איוולת גדולה יותר מאשר נטישה שלה בלי הסדר. ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, עשה זאת משום שלא האמין בשום הידברות עם הערבים, ובוודאי שלא סבר כי אפשר להגיע איתם לשלום. הוא הבין את הבעיה הדמוגרפית ואת משמעות ההידרדרות למצב שבו מיעוט יהודי ישלוט ברוב פלסטיני, ולכן הקריב את השחקן הפחות חיוני בעיניו - רצועת עזה.

שרון לא שעה לרעיונות להשאיר את צפון הרצועה בידי ישראל או לשמור בידינו את ציר פילדלפי, משום שרצה שהעולם יכיר בכך שעזה שוב אינה חלק מן הכיבוש הישראלי.

הולכים "בלי" ומרגישים "עם"

היתה זו טעות קשה. ישראל לא קיבלה הבטחה משום גורם מקומי לקיים הסדרי ביטחון מספקים, וחמאס הציג זאת כניצחון שלו. בסופו של דבר, חמאס גם השתלט באלימות על עזה וירה משם רקטות ופצצות מרגמה על ישראל. ערב הנסיגה, כשניסיתי להניא את שרון מלעשות את המהלך הזה בלי הסכם עם אבו מאזן, הבנתי ממנו כי לא היה בעיניו שום הבדל בין פתח לחמאס, וכי הוא ראה בהם שני צדדים של אותו מטבע.

אבל הצרה הגדולה ביותר היא שלאחר שישראל נסוגה, פינתה אלפי מתנחלים מבתיהם, שבה אל הקו הירוק במדויק, וויתרה על כל מחויבות פלסטינית, כדי שיהיה ברור לכל העולם שישראל אינה אחראית יותר לעזה ולתושביה, שיכלו עתה להקים ריבונות או לחיות בכל דרך שירצו - נוצר מצב שבו ישראל שולטת על כל המעברים לעזה, במישרין או בעקיפין, באוויר, בים וביבשה. מאז, ישראל אפילו אינה טוענת כי עזה אינה בשליטתה. אנחנו הולכים "בלי" ומרגישים "עם".

זהו מצב מחוסר כל היגיון. את הנזק הגדול שנגרם עם השתלטות חמאס על עזה כבר קשה ואולי בלתי אפשרי לתקן. אבל ניתן בהחלט להשלים את ההשתחררות מעזה, ועל ידי כך גם מחלק מן הבעיה הדמוגרפית. על ישראל להודיע כי היא נוטשת את עזה באמת. עליה להודיע כי העזתים יכולים להשתמש במעברים בינם לבין מצרים, וכן בים ובאוויר. ואם הם יפגעו בישראל - ישראל לא תימנע מלפגוע בהם, כפי שעשתה עד כה. יחליטו העזתים כיצד הם רוצים לחיות את חייהם, אבל אנחנו לא נטיל עליהם מצור ונאפשר להם חיים נורמליים. ובאשר לגלעד שליט - אם ממשלת ישראל רוצה לשחררו, עליה לעשות זאת תמורת אלף אסירים פלשתינים ובלי קשר למצור על עזה.

רק אם זה יהיה המצב, נהיה פטורים מעונשן של ספינות הצלה שימשיכו להגיע אל חופינו ויזכו בהרבה רגעים של תקשורת מזיקה לישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • משט לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully