וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרת מסע לטורקיה, השגריר בישראל יוחזר

פנחס וולף וניר יהב

31.5.2010 / 15:20

גורם רשמי בטורקיה אמר כי אנקרה תחזיר את השגריר בישראל בעקבות ההשתלטות על המשט,. ארדואן: "זה טרור מדינתי". המטה ללוחמה בטרור הוציא אזהרת מסע למדינה

רויטרס

(צילום:רויטרס; עריכה:גדי וינסטוק; קריינות:רועי כ"ץ)

ההשלכות מההשתלטות על המשט לעזה כבר ניכרות. גורם רשמי בטורקיה מסר היום (שני), כי משרד החוץ הטורקי יורה לשגריר בישראל לשוב לאנקרה בעקבות ההשתלטות של צה"ל על אוניות המשט לעזה ומותם של לפחות 15 פעילים. בתוך כך, סגן ראש ממשלת טורקיה בולנט ארינץ' אמר כי ארצו תבטל שלושה תרגילים צבאיים משותפים עם ישראל.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן האשים הערב את ישראל בביצוע "טרור מדינתי" בעקבות השתלטות לוחמי השייטת על ספינות המשט. "הפעולה הזו, המנוגדת לחלוטין לעקרונות החוק הבינלאומי היא טרור מדינתי לא אנושי. לא נשתוק מול פעולות אלה", אמר ארדואן.

שגריר טורקיה בישראל, אחמט אוגוז צ'ליקול, נפגש היום בצהרים עם מנכ"ל משרד החוץ יוסי גל, זמן קצר לפני שיחות התדרוך שגל קיים עם השגרירים הזרים בישראל בנוגע לארועים סביב המשט לעזה. לאחר הפגישה צ'ליקול הצטרף לתדרוך של יתר השגרירים. מעבר לכך, משרד החוץ שיגר ניירות עמדה והעביר תדרוכים לשגרירי ישראל בעולם, כדי לסייע לההסברה של ישראל בעולם. בישראל קיים חשש שהמדינות הערביות והמוסלמיות ינסו להניע את גלגלי האו"ם נגד ישראל, ואת הנזק הזה שגרירי ישראל בעולם ינסו למזער.

הציבור הטורקי הביע זעם על האירועים והפגין מול הקונסוליה הישראלית באיסטנבול ובית השגריר הישראלי באנקרה. בעקבות ההתפתחויות, המטה ללוחמה בטרור פרסם היום אזהרת מסע לישראלים בטורקיה. מהמטה נמסר כי, "בתגובה לאירועים סביב משט המחאה, הולכת ומתפתחת מחאה נגדית של הממשל ושל הציבור בטורקיה. בשלב זה מתקיימות הפגנות שקטות יחסית סביב נציגויות ישראל באיסטנבול ובאנקרה, כאשר המשטרה הטורקית שולטת על המצב".

במטה ללוחמה בטרור הדגישו כי "מציאות רגישה זו עלולה להתפתח להתפרצויות אלימות נגד ישראלים בטורקיה. ובשל כך, המטה ממליץ לישראלים העומדים לצאת לטורקיה, לדחות בשלב זה את נסיעתם עד להתבהרות המצב. לישראלים הנמצאים במקום, המטה ללוחמה בטרור ממליץ להישאר באתרי מגוריהם, להימנע משהייה במרכזי הערים ובאתרי הפגנות, ולעקוב אחר ההתפתחויות בשל חשש להחמרת המצב".

ארדואן חוזר לטורקיה

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן קיצר את ביקורו בדרום אמריקה ועושה דרכו חזרה לארצו על מנת להתמודד עם המשבר. בכירי הממשל הטורקי, ביניהם הנשיא עבדוללה גול ושר החוץ אחמט דאווט אולו, התכנסו הבוקר לדיון חירום כדי לדון בהשלכות של השתלטות חיל הים על המשט הבינלאומי לעזה. כמו כן, הרמטכ"ל הטורקי אילקר בסבוג קיצר את ביקורו בקהיר ונקרא לאנקרה להתייעצויות.

טורקיה, כאמור, היא אחת המדינות שמעורבות מאחורי הקלעים בארגון המשט, ביחד עם מדינות נוספות וארגונים הומניטריים בינלאומיים.

בהודעה של משרד החוץ הטורקי נמסר כי ישראל תישא בתוצאות של המתקפה על ספינות המשט מול חופי עזה. אנחנו דורשים מישראל הסברים מיידיים. "איננו יכולים לקבל את מה שישראל עשתה שכן הדבר יוביל לתוצאות שישפיעו על יחסי ישראל-טורקיה".

בנוסף דווח כי שגריר ישראל באנקרה, גבי לוי, זומן באופן דחוף למשרד החוץ הטורקי במחאה על ההשתלטות הישראלית על המשט לעזה ועל מנת שיעניק הסברים על המתקפה שהובילה, ככל הנראה, להרוגים ולפצועים מקרב משתתפי המשט. בנוסף לטורקיה זימנו גם ירדן, יוון ומצרים את שגריר ישראל בארצן לשיחות בירור.

כלי תקשורת בטורקיה אף דיווחו כי מאות אזרחים טורקיים יצאו להפגין מול השגרירות הישראלית באנקרה ומול הקונסוליה הישראלית באיסטנבול במחאה על ההשתלטות הישראלית על המשט ואף ניסו להתפרץ אליהן. משטרת טורקיה אבטחה את בניין הקונסוליה באיסטנבול ומנעה מהמפגינים להתקרב אליו. המפגינים נושאים דגלי פלסטין וקוראים קריאות בגנות ישראל. רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה דיווחה כי המשטרה הטורקית מאבטחת את בית השגריר הישראלי באנקרה מחשש למעשים אלימים שעלולים לפרוץ כתוצאה מהשתלטות חיל הים על הספינות המשתתפות במשט לרצועת עזה.

(עדכון ראשון: 09:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully