וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופדים לאליאב: "עמד קדימה לפני המחנה"

פנחס וולף ורמי שני, מערכת וואלה! חדשות

30.5.2010 / 21:01

נשיא המדינה פרס, שרים וחברי כנסת ספדו ללובה אליאב, מראשי תנועת העבודה, שהלך היום לעולמו בגיל 89. פרס: "כל חייו של לובה הצטיינו בחלוציות אישית ובחלוציות הנהגתית"

תאגיד כאן

חברי תנועת מפלגת העבודה בעבר ובהווה הביעו צער על מותו של אריה (לובה) אליאב, אחד מראשי תנועת העבודה, שהלך אחר הצהרים (ראשון) לעולמו בגיל 89 לאחר שסבל ממחלה קשה. השרים וחברי הכנסת התייחסו הן לפועלו של אליאב בתחום הפוליטי-חברתי והן לאישיותו הייחודית. "לובה היה מופת לדורות של צעירים ואנשים בוגרים במדינת ישראל", אמר יו"ר מפלגת העבודה לשעבר ונשיא המדינה שמעון פרס.

פרס ספד לאליאב והוסיף כי "כל חייו של לובה הצטיינו בחלוציות אישית ובחלוציות הנהגתית. מבחינת לובה האחריות של מנהיג היא לא להיות עליון אלא להיות חלוץ, לעמוד קדימה לפני המחנה ולא עליון למחנה". פרס הוסיף כי "תרומתו לפיתוח הנגב - הכוללת את ישוב חבל לכיש, הקמת ערד ושגשוגה של ניצנה - חקוקים כסימני דרך מפוארים בשבילי מדינת ישראל. לובה תמיד חיפש את המקומות המאתגרים ביותר הקשים ביותר והחלוציים ביותר".

יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון אהוד ברק אמר כי "לובה אליאב היה לוחם, מחנך, חלוץ, וקולט עלייה, איש הנגב וארץ ישראל היפה והערכית. עוד לפני קום המדינה פיקד על ספינת מעפילים. החינוך היה בראש מעייניו. במשך שנים עסק בהוראה בבתי ספר בקריית שמונה, שדרות, מעלות ואור עקיבא. הוא לימד בבתי כלא, במכללות והקים את הקהילה החינוכית ניצנה שבחולות חלוצה בנגב, שם לומדים בני נוער על מורשת הנגב וסופגים ערכים דמוקרטיים. בשנת 2003 זכה בפרס בן גוריון על מפעל חייו בקליטת עלייה ועל יישוב הנגב". ברק ביקש להעביר את תנחומיו לאלמנתו של אליאב טניה, בני משפחתו, תלמידיו הרבים ולכל מוקירי זכרו.

שר הרווחה יצחק הרצוג סיפר כי "לובה היה מופת לעמנו בשליחותו החלוצית, בתפיסתו החברתית, בהבנתו את היופי והמורכבות של החברה הישראלית ובהבנתו את הצורך להגיע לשלום עם שכנינו באומץ. דמותו ומשנתו ילוו אותנו לדורות".

שר החקלאות ויו"ר סיעת העבודה שלום שמחון אמר כי "תנועת העבודה ותנועת ההתיישבות איבדו את אחד מבכירי בניה. איש יקר שתרם רבות להתיישבות הציונית. הקמת חבל לכיש (שאליאב עמד בראש צוות ההקמה שלו באמצע שנות ה- 50 - פ"ו) היא אבן יסוד בהתיישבות החדשה וכך גם ההתיישבות בניצנה. אני מצדיע ללובה בשם החקלאים והמתיישבים לדורותיהם".

"מפלגת העבודה תמשיך בדרכו"

השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן ספד גם הוא לאליאב ואמר כי "הלך לעולמו אדם רב פעלים שהקדיש את חייו לבניין המדינה. במיוחד יש לציין את תרומתו של לובה אליאב לנגב. הוא הפגין באשיותו ובפועלו מחויבות חסרת פשרות לשלום, לצדק חברתי ולחינוך. אנו במפלגת העבודה מרכינים ראש ומתחייבים להניף את הדגלים שאותם הוא נשא בחייו".

"לובה אליאב היה אישיות ייחודית בפוליטיקה הישראלית", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ'. "הוא דבק תמיד בערכיו שהיו גם ערכי שלום וגם ערכים חברתיים שוויוניים וציוניים, והעדיף אותם על פני תועלת פוליטית. ספרו 'ארץ הצבי' השפיע עליי באופן אישי ופטירתו גם עצובה וגם מהווה אבידה גדולה לציבור הישראלי".

ח"כ איתן כבל אמר כי "לובה היה מורי ורבי וזכיתי להיות מבאי ביתו. הוא היה איש ערכים אמיתי, אדם שפיו וליבו שווים, איש שדבק בעקרונותיו והפך למגדלור של אידיאלים בסערה של עולם שהולך ומתפרק מהם. הלוואי שהדור הנוכחי של מנהיגי תנועת העבודה יגיע ולו לרבע מההישגים של האיש האדיר הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"איש גדול וצנוע"

דוד פלמ"ח, חברו הקרוב של אריה לובה אליאב, סיפר לוואלה! חדשות על היכרותו עם אליאב: "את ההיכרות המשמעותית בינינו עשיתי לפני כ 14 שנים, בניצנה, כשהגעתי לכאן. אפשר לעטור לו מHליון כותרות. אני בוחר בצמד המילים 'מורה דרך'. נאה דורש ונאה מקיים. נותן דוגמא אישית בעצמו. היה עם העולים בלכיש, בניצנה, במעברות. עם אוכלוסיות חלשות".

הוא הוסיף, כי "הקהילה החינוכית בניצה, או 'כפר הנוער', כפי שקראו לה רבים, היא החזון שלו - להקים את ניצנה כקהילה חינוכית כפר נוער. היו לו הרבה מאוד מפעלים חברתיים, שלמען הקמתם פעל, כמו העיר קריית גת ויישובי חבל לכיש, ערד ועוד. הוא היה עוזרו של בן גוריון וכן של לוי אשכול, כשהיה מנהל החטיבה להתיישבות וכשהיה ראש ממשלה. אליאב עשה תפקיד גם באירן. הוא עשה הרבה דברים חשובים לעם ישראל".

פלמ"ח שמע מאליאב רבות על חייו בתקופות שונות: "את אשתו למשל, הוא הכיר באוניית מעפילים שהביא מאירופה. הוא לא סיפר מה הדברים שהיו לו הכי קשים, אבל אני חושב שהמפגשים עם העולים הרבים שהוא דאג להם היו קשים. תחילה אלו שפגש באירופה ואחר כך מאות האלפים, המיליון בעצם, שהוא סייע להעלות לארץ מארצות ערב ולשכן במעברות", סיפר פלמ"ח.

לדברי פלמ"ח, אליאב ידע כיצד לייצר הצלחה של מפעלים חברתיים שונים: "הוא סיפר תמיד שצריך לקשור בין חזון למציאות. יש כאלה שמדברים, יש כאלה שעושים. צריך לחבר אותם יחד. הוא עבד עם צוותים קבועים והצליח במשימות שנטל על עצמו". אביו של אליאב בנה לפני 86 שנים בית קטן בדרום תל אביב. אליאב בחר לגור בבית הצנוע הזה, למעט התקופות שעשה בשליחות. "זאת עדות לצניעותו של האיש הגדול הזה", אמר פלמ"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully