וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתחתנו ברבנות

אלי פינברג

30.5.2010 / 13:09

רק ירידה משמעותית בכמות הזוגות הפונים לרבנות כדי להינשא, תגרום למדינה שלנו להתעורר ולשנות את חוקי הנישואים המטורפים שהיא הנהיגה. אלי פינברג ממליץ לכם לקנות כרטיס לקפריסין

המעשה היחיד שאני באמת מתבייש בו בכל שנות שהותי בישראל הוא זה שהסכמתי לעבור הליך בירור יהדות ברבנות, בתקופה בה עמדתי להתחתן לפני מספר שנים. מאחר ובישראל מוקנית לרבנות האורתודוקסית זכות בלעדית לערוך נישואין, נאלצתי לגלות שמסמכי משרד הפנים בהם אני רשום כיהודי אינם טובים דים עבור הרבנים. כמו כל עולה שמתחתן בישראל, נשלחתי על ידי בית הדין להיפגש עם אדם כלשהו שחוות דעתו תכריע בדבר יהדותי.

אותו אדם, בעיניי הרבנות, כנראה בעל יכולת על טבעית כלשהן וכישוריו האנתרופולוגיים טובים יותר מכל שליחי הסוכנות גם יחד. לא יכולתי להציג בפניו את הסבים שלי דוברי היידיש שנפטרו שנים לפני כן וגם לא את אמי שעדיין שהתה בחו"ל. לפגישה עם "חוקר היהדות" הצטיידתי במספר מסמכים סובייטיים מקוריים וגישה חיובית. למיטב זיכרוני שיחת טלפון עם אחד הקרובים שלי הספיקה והוא המליץ לבית הדין להכיר ביהדותי. וכך אכן קרה, עוד יהודי שגדל כיהודי, עלה לישראל כיהודי הועבר במסננת הלכתית משפילה של בית הדין של מדינת היהודים.

נסו להבין מה בעצם קרה כאן. העמידו את יהדותי בסימן שאלה אך ורק בגלל שאינני יליד הארץ, סיכנו את זכותי הבסיסית להתחתן במדינה בה אני חי וזאת בשם שמירה קפדנית על טוהר הגזע היהודי, שמא חס וחלילה לא יעמוד איזה גוי מתחת לחופה ויטנף בנוכחותו הליך יהודי קדוש. אני מודה, אז, למרות תחושת אי נוחות מסוימת, לא ראיתי בסיטואציה הזאת דבר חריג.

לא רק העולים סובלים

ישראל איננה מדינת נורמלית. ישראל "יהודית ודמוקרטית" לא מכירה במוסד הנישואין האזרחיים ומאפשרת בשטחה חתונות פנים עדתיות בלבד. למרות העובדה שמאז ומעולם רוב הישראלים היו בני תרבויות שונות וחלקם הם כלל אינם יהודים, הוענקה מלכתחילה זכות לערוך נישואין בישראל למוסדות האורתודוקסיים דתיים.

סיבת הסכמתם של מייסדי המדינה למצב המביש הזה לא ברורה לי עד הסוף, אך העובדה היא עובדה – יהודי בישראל חייב להתחתן עם יהודי, מוסלמי עם מוסלמי ונוצרי עם נוצרי. אבל כפי שציינתי לעיל, עם השנים ובעקבות גלי עליה המוניים, הפכו רוב יהודי ישראל החילוניים ל"לא יהודים מספיק" בעיני הרבנות, מה שגרם בסופו של דבר להיוולדו של מוסד בירורי היהדות המפוקפק.

מישהו בוודאי יאמר שבעיות ברבנות היא נחלתם של עולים בלבד. אין לכם מושג כמה אתם טועים! השנים עוברות והדיינים הופכים לקיצוניים יותר. מי זוכר עוד שפעם משרד הפנים רשם כיהודים כל מי שהצהיר על השתייכותו לעם היהודי וללא כל בדיקה והרבנים הממסדיים חיתנו את הישראלים בשמחה. היום טוהר הגזע הוא מעל הכל, הבדיקות הופכות לקפדניות יותר ומשפילות יותר.

פתאום אנחנו מתבשרים שעל פי נהלים חדשים שהוציאה הרבנות רק בשבוע שעבר. מעכשיו בית הדין רשאי לזמן לבירור יהדות כל אדם בכל זמן. אתם חושבים שזה לא יגיע אליכם? כולנו בחזקת חשודים.

לרבנים רפורמים אין קרניים

זוגות רבים מוותרים על התענוג המפוקפק של החתונה במסגרת הרבנות ומתחתנים בחו"ל. נכון, אם שכחתם, מי שלא מעוניין לעבור חקירת יהדות נאלץ לנוסוע לפראג או לקפריסין – בישראל של 2010 עדיין אין נישואין אזרחיים, דבר בסיסי ברוב מדינות העולם. הפוליטיקאים הישראלים בוגדים בנו פעם אחר פעם ולא מקיימים את ההבטחה החוזרת בכל מערכת בחירות לחוקק סוף סוף את חוק הנישואין האזרחיים האמיתי, ולא חוקים מזויפים בסגנון חוק ברית הזוגיות שנחקק לאחרונה. ומאחר וכך הדבר, הם פשוט לא משאירים לנו ברירה אלא להחרים את הרבנות. להחרים את הגוף הגזעני שמופקד לא על רווחתנו, אלא על שמירת טוהר הגזע היהודי. תתחתנו בחו"ל, אל תהססו. מדינת ישראל מכירה בנישואין האלה, אין שום בעיה משפטית עם המעמד שלכם כשאתם מתחתנים בחו"ל. ומה לגבי החופה? אם אתם כאלה שיהדותם שורשית, המסורת חשובה לכם או שסתם רוצים לשמח את ההורים עם החופה והרב, תפנו לרב רפורמי או קונסרבטיבי. אין להם קרניים, אני מבטיח. הטקס יהיה מדהים, מרגש ויהודי לחלוטין. רק מספרים יורדים בעקביות של הזוגות הפונים לחתונה ברבנות יכריחו את המדינה לפעול להקמת מנגנון נישואין אזרחי בישראל מחד, ולשינוי אווירה בין כותלי הרבנות מאידך. אם אתם רוצים לשנות – אל תתחתנו ברבנות! אין דרך אחרת!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully