וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשור: פלסטינים נוסעים על כביש 443

יהושע בריינר וניר יהב

28.5.2010 / 8:05

בפעם הראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה השנייה, נפתח כביש 443 לתנועת פלסטינים. הנוסעים היהודים בכביש חוששים מהרעה במצב הביטחוני, בעוד הפלסטינים מוחים על התנועה המוגבלת

צה"ל פתח הבוקר (שישי) לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה השנייה את כביש 443 לתנועת כלי רכב פלסטינים, זאת בעקבות החלטת בג"ץ בנושא. הכביש נפתח בשעה 8:00 בבוקר, כאשר לאורך 14.5 הקילומטרים מתאפשרת עלייה של פלסטינים לכביש רק לאחר בידוק ביטחוני בשני מחסומים, בבית סירא ובית עור א-פוקא. תנועת הפלסטינים תוגבל עד לצומת עופר. בצה"ל אמרו לקראת פתיחת הכביש: "נמשיך לשמור על ביטחון אזרחי ישראל תוך התחשבות במרקם החיים באיזור ובמסגרת כיבוד החוק ופסיקת בג"ץ".

בהחלטת בג"ץ לפתוח את הכביש לתנועת כלי רכב פלסטיניים נכתב כי "בהטלת מגבלות אלה, הופך כביש 443 – הלכה למעשה – לכביש המיועד לתנועת כלי רכב ישראליים בלבד, אשר חלק הארי שלהם עושה את דרכו מן השפלה לירושלים ובחזרה, קרי – לצורך תנועה 'פנימית' ישראלית", כתב השופט עוזי פוגלמן בפסק הדין. "מצב הדברים, הנובע מאיסור התנועה הגורף על תושבי הכפרים, הינו כי אין מדובר עוד בכביש המשרת את טובתה של האוכלוסייה המקומית, כי אם ב'דרך שירות' של המדינה המחזיקה. הסדר שזו תוצאתו חורג מסמכותו של המפקד הצבאי ואינו עולה בקנה אחד עם כללי המשפט הבינלאומי שעניינם תפיסה לוחמתית. הפועל היוצא של דברינו עד כה הוא כי מגבלות התנועה שאותן הטיל המפקד הצבאי אינן יכולות לעמוד במתכונתן הנוכחית ודינן להתבטל".

בתוך כך הודיעו תושבי הכפרים הפלסטיניים השוכנים לצד הכביש כי יציבו שיירת מכוניות על הכביש, עם פתיחתו. הפלסטינים מוחים על המשך ההגבלות על נסיעת פלסטינים בכביש ועל איסור הגישה ממנו לרמאללה.

מוקדם יותר השבוע אמר קצין בכיר לוואלה! חדשות כי "פתיחת כביש 443 לתנועת פלסטינים לא תרע את המצב הביטחוני". על אף התנגדות צה"ל לפתיחת הכביש, בפיקוד מרכז משלימים את ההכנות, ואף מתכוונים להקדים את עליית כלי רכב פלסטינים ביממה. על פי התכנון, ביום שישי הקרוב יסעו על הכביש בפעם הראשונה מזה תשע שנים, כלי רכב ישראלים ופלסטינים.

"נפח התנועה הפלסטיני לא יהיה עצום, בלשון המעטה", אומרים קצינים בפיקוד מרכז, "היינו שמחים שהכביש יישאר סגור, אולם מרגע שבג"ץ נתן את הכרעתו נדע לתת מענה ביטחוני". קצין בכיר אחר אומר כי "לא צפויה להיות דרמה גדולה על הכביש. תתאפשר תנועה מקומית בלבד ותהיה לכך השפעה מינורית על נפחי התנועה בכביש". בצה"ל דוחים את אזהרות המתנחלים וגורמי ימין, לפיהן פתיחת הכביש תוביל למעשי טרור כנגד כלי רכב ישראלים ואומרים כי יבוצע בידוק קפדני של כל רכב שיעלה על הציר, וכי הכוחות ערוכים לקראת פתיחתו לתנועת הפלסטינים.

  • עוד באותו נושא:
  • כביש 443

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully