וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן אישר את הרפורמה בבריאות הנפש

אריאל נוי

28.5.2010 / 5:54

15 שנה לאחר שנחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אישר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן את הרפורמה בבריאות הנפש. במסגרת הרפורמה תעבור האחריות הביטוחית לידי קופות החולים

היסטוריה בתחום בריאות הנפש בישראל: כנס המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות בישראל הסתיים אתמול (חמישי) בים המלח, ובסיומו אישר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן את הרפורמה שתעביר את תחום בריאות הנפש לאחריותן של קופות החולים. כשני מיליארד שקל יוקצו ליישום הרפורמה.

לאחר אישור הרפורמה אמר ליצמן, כי "יש קטסטרופה במערכת בריאות הנפש אין שום סיבה בעולם שבריאות הנפש תהיה שונה ממערכת הבריאות הכללית. בעבר התנגדתי בתוקף לקיום הרפורמה ולא אסתיר שחלק מהחששות עדיין קיים. אי הוודאות ששררה עד כה בבריאות הנפש גרמה לכאוס. מכיוון שעד כה הייתה קטסטרופה, בהחלט כדאי לנסות לקבל את הרפורמה. זו לא בושה לשנות דעה".

מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, היה שבע רצון מההחלטה. בראיון לוואלה! חדשות לפני כשבוע אמר: "אני תומך נלהב של הרפורמה. המערכת צריכה שינוי מהותי ועתה יש לנו הזדמנות עם סגן שר שנחוש להכריע".

בדו"ח האחרון של מבקר המדינה צוין בין השאר מצבם הרעוע של המבנים ובתי החלים, במיוחד אלו המטפלים בפגועי נפש. במסגרת הרפורמה, אמורות קופות החולים לקבל סכום של כ-400 מיליון שקלים לצורך פיתוח שירותי בריאות הנפש. התקציב נועד בעיקר לטיפולים שיינתנו במרפאות הקהילה השונות וכחלק מסל השיקום.

"אסון לבריאות הנפש"

ליצמן הסביר, כי הפיק את המסקנות מהדו"ח הקשה והצהיר, כי הרפורמה תכלול גם שיפוץ של בתי החולים ותוכנית רב שנתית הכוללת את נושא השיקום של פגועי הנפש. "נושא השיקום הוא חלק בלתי נפרד מבריאות הנפש. לא אתן להגביל אותו. הוספנו 15 משרות לפיקוח על ביצוע הרפורמה", הצהיר ליצמן.

ערב החלת הרפורמה המצב הקיים הוא ששמונה בתי חולים ממשלתיים וחמישים מרפאות אזוריות נותנים שירות לכמעט מאתיים אלף מטופלים בשנה, מתוכם רבע הם ילדים. אנשים שמבקשים טיפול נאלצים להמתין חודשים רבים, וכאשר מדובר בילדים ההמתנה עלולה להיות יותר משנה. בפריפריה אין כמעט מרפאות. ליצמן הצהיר בכנס, כי ההחלטה שקיבל נועדה לסייע לפריפריה לקבל טיפול ראוי: "אני רוצה להיות רגוע שבפריפריה יקבלו טיפול נאות. בלי זה לא תהיה רפורמה. אני רוצה להגיע למצב שמי שעובד בפריפריה יקבל תוספת תקציב", אמר ליצמן.

חנה שטרום, יו"ר הפורום המקצועי של הפסיכולוגים הקליניים, מי שמייצגת את מתנגדי הרפורמה, הסבירה, כי "הרפורמה הזאת תהיה אסון לבריאות הנפש בישראל. מצב מערכת בריאות הנפש לא טוב היום, כי במשרד הבריאות הייתה מדיניות של יובש. ייבשו אותנו ולא נתנו ונותנים לנו תקציבים הולמים". בתגובה למחאות הבטיח סגן השר: "לא נסגור מרפאות ממשלתיות לבריאות הנפש בלי פתרון ראוי".

הרפורמה עתידה להתחיל בתחילת 2011. על פי התוכנית מערך שירותי בריאות הנפש יפעל במתכונת זהה לרפואה הכללית. חולים שיפנו לבתי החולים יוכלו לקבל טופס 17 לטיפול נפשי דרך קופות החולים שלהם מהפסיכולוג או מרופא המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully