וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: הדור הופך ליותר ישראלי ופחות יהודי

פנחס וולף

27.5.2010 / 21:35

מפלגת קדימה ערכה כנס בנושא "זהות יהודית במדינה דמוקרטית" ויו"ר המפלגה אמרה כי "המפלגות מוכרות את כל השקפת עולמן כמונופול לעניין היהודי בידי הפוליטיקה החרדית"

"גדל כאן דור שהופך ליותר ויותר ישראלי ופחות ופחות יהודי", כך אמרה הערב (חמישי) יו"ר האופוזיציה ציפי לבני בנאום סיכום של יום עיון שארגנה "קדימה" במשכן הכנסת בירושלים, תחת הכותרת: "מדינת ישראל – זהות יהודית במדינה דמוקרטית". ביום העיון השתתפו כ-500 איש, ביניהם מעצבי דעת קהל מזרמים שונים בחברה הישראלית, מחנכים וראשי ארגונים מובילים.

לדברי לבני, "כולנו מגינים על מדינת ישראל בעולם ומסבירים לכולם שאנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. אבל איך ניתן להיאבק ברחבי העולם על מדינת הלאום היהודית, כאשר לא הגדרנו עדיין בינינו לבין עצמנו מה היא? המצב היום הוא שהקהילות היהודיות מחוץ לישראל מלמדות יותר ויותר יהדות ופחות ופחות ציונות וכאן בישראל, לעומת זאת, גדל דור שהופך ליותר ויותר ישראלי ופחות ופחות יהודי. מוכרחים לאפשר למי שרוצה להצטרף לעם היהודי להיות חלק ממנו".

יו"ר האופוזיציה המשיכה וקבעה כי, "להיות יהודי זה לא מה שאומרים לך, אלא התחושה הפנימית שאתה שייך למשהו, שאתה מתרגש ממנו ורוצה להיות שייך אליו. מטרידה אותי הפרהסיה במדינה היהודית בתל אביב יותר מאשר הפרהסיה בבני ברק – שם מתקיימת קהילה סגורה, שגם כך שומרת על אותה מנגינה יהודית ביום כיפור, חגים, שבתות. מטרידה אותי העובדה שהמנגינה הזו לא נשמעת היום באזורים אחרים במדינה".

לבני הוסיפה והתריעה כי "גדל כאן דור שנמנע מללכת לבית הכנסת כי הוא מזהה את העניין היהודי כמשהו ששייך לחרדים. מה אנחנו עושים כדי שהילדים של כולנו ייפגשו? חשובים לי לימודי היהדות בבתי הספר הממלכתיים ומאוד הייתי רוצה שבבתי הספר החרדיים ילמדו גם ציונות ודברים אחרים. על הדברים האלו אנחנו צריכים להיאבק, בלי לכפות על אף אחד אורח חיים כפי שאני לא רוצה שיכפו עלי".

בדבריה, תקפה לבני את המפלגות הציוניות–חילוניות, וטענה כי, "מפלגות שאמורה להיות להן השקפת עולם בנושאים הללו אינן מביעות אותה, אלא מוכרות את כל השקפת עולמן כמונופול לעניין היהודי בידי הפוליטיקה החרדית. התהליך הזה בעייתי".

"ההנהגה החרדית לא חזקה מספיק נגד קבוצות השוליים"

באחד מהמושבים ביום העיון תקף העיתונאי החרדי דודי זילברשלג את ההנהגה החרדית וטען כי היא "לא מספיק חזקה נגד קבוצות השוליים. זה קרה באשקלון, שהחברה החרדית כופפה את קומתה לפני אדם שמוביל קו קיצוני. זה קורה גם בירושלים, בעניין של קווי מהדרין בדרכים כאלה ואחרות. אבל יש פה עוד איזשהו קול, שאי אפשר להתעלם ממנו, זה של חוק וסדר ושל מדינה שצריכה לטפל בזה ושל משטרה שצריכה לעשות את תפקידה כראוי. זה קורה בעניין קווי מהדרין, שהגופים הממשלתיים יישרו קו עם הגורמים הכי קיצוניים".

זילברשלג הוסיף לתקוף גם את הגורמים הממשלתיים, שלטענתו מעדיפים לנהל שיחות עם גורמים קיצוניים בחברה החרדית ולא לחזק את המתונים. "כיועץ של הרכבת הקלה בירושלים הדירו אותי מהשתתפות בדיון של קווי מהדרין ופקידים ממשרד התחבורה ומעיריית ירושלים בחרו להתדיין בלעדי, כי אני פשרן. לצערי הגדול, משטרת ירושלים ומשרדי הממשלה משתפים פעולה עם הגורמים הכי קיצוניים והפוליטיקה החרדית מתכופפת.

"תבינו את המצוקה שהרוב החרדי נמצא בו", המשיך זילברשלג ואמר, "הרוב החרדי חי במקום של שפיות וזה לא קל לומר את מה שאני אומר. הוא רוצה להשתלב בישראליות, בשוק העבודה ויש מנהיגות שהיא לא מספיק החלטית לגבי עמידה מנגד והדבר הזה יוצר מציאות שהיא מאוד מאוד קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully