וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שבגד ברוע

אודי גולן

28.5.2010 / 6:03

רזא ח'לילי (שם בדוי) חזר לאיראן מיד אחרי המהפכה האסלאמית והתגייס למשמרות המהפכה * התקווה הגדולה הפכה לאכזבה מרה * רזא בגד, התגייס לסי.איי.אי והיה לאחד ממקורות המידע החשובים של המערב* בראיון מיוחד ממקום מחבואו בארה"ב הוא מספר איך פועל המשטר החשוך ביותר

עולם הביון מצית את דמיונם של רוב בני האדם. האינטריגות, הסודיות, הסיכון והמתח שנלווים לפעולתו של הסוכן החשאי שובים את ליבם של רבים וטובים. הנעשה באיראן מפחיד את רוב בני האדם. הרדיקליות, האגרסיביות, הרשעות והפונדמנטליסטיות של המשטר מהלכים אימים על אומות המערב, ובראשן ישראל. ספרו האוטוביוגרפי של רזא ח'לילי, איש משמרות המהפכה האיראני שחצה את הקווים והפך לסוכן סי.איי.אי, מאפשר הצצה נדירה ומרתקת לשני העולמות גם יחד ומוכיח שלפעמים המציאות באמת עולה על כל דמיון.

הספר "עת לבגוד: חייו הכפולים של סוכן סי.איי.אי בתוך משמרות המהפכה של איראן", שיצא לאור בארה"ב באפריל בהוצאת סיימון ושוסטר, פורסם כמובן תחת פסבדונים. כותבו, שבמשך 15 שנה ריגל עבור האמריקנים - מסתתר עם משפחתו אי שם בלוס אנג'לס, ארה"ב, מפחד שהשלטונות האיראניים יפגעו בו או בבני משפחתו שנותרו מאחור.

בספר מתאר ח'לילי כיצד חזר מלימודי מחשבים בארה"ב לאיראן מיד אחרי המהפכה האיסלאמית של 1979, כשהוא חדור אידיאולוגיה ומלא באמונה וברצון לסייע למשטר החדש לבנות מדינה טובה יותר לו, למשפחתו ולעמו. הוא מספר על גיוסו למשמרות המהפכה וחושף את העוולות והפשעים שאליהם נחשף מתוקף תפקידו כאיש מחשבים של הארגון. הוא גם מגולל, בגילוי נפש נדיר ומרתק, את הלבטים והקשיים שליוו אותו בהחלטה האמיצה לפנות לאמריקנים ב?1981 ולהציע את עצמו בתור סוכן, שפעל עבורם באיראן עד 1995.

הפרשן הבכיר של "וושינגטון פוסט", דיוויד איגנשיוס, שמכסה שנים רבות נושאי מודיעין, בדק את הספר עם מקורותיו באמריקה ובאיראן וקבע כי סיפורו של ח'לילי "אמין". בראיון מיוחד השבוע מספר רזא ח'לילי ממקום מחבואו על המניעים שהובילו אותו לחצות את הקווים, על הרשעות של השלטון הרדיקלי וגם על כך שיש איראנים אחרים.

מה הביא אותך, צעיר איראני שלומד מחשבים באמריקה, לחזור ב?1979 לארצך מיד אחרי עלייתו של חומייני לשלטון?
"נולדתי בטהרן למשפחה לא דתית. סבתי אמנם היתה מסורתית וממנה למדתי על הדת, אבל שאר המשפחה היתה חילונית. כשחומייני עלה לשלטון הוא הבטיח שנוכל לבחור במה שנרצה: חופש, ריבוי מפלגות פוליטיות, ביקורת. כולם חשבו אז על חופש ועל דמוקרטיה, ולכן אני חזרתי מלא תקווה כדי לעזור לארצי בתחום התשתיות".

איך התגלגלת למשמרות המהפכה?
"חבר ילדות שהיה במשמרות המהפכה הציע לי להצטרף. נשכרתי כדי לבצע עבודות תשתית תקשורת. הדרכתי אחרים בתחום התקשורת וביצעתי עבודות תשתית בבסיסים של משמרות המהפכה באיראן. הייתי בתפקיד הזה שנים ארוכות. זה אמנם לא תפקיד בכיר, אבל הוא איפשר לי גישה למידע רב ורגיש".

ומה קרה אז?
"למרבה הצער, זמן קצר אחרי המהפכה שמתי לב שהכל משתנה. השלטון פתאום עצר פעילים פוליטיים בלי סוף, אני הגעתי לכלא אווין וראיתי שם זוועות. ראיתי איך אנשי הדת פועלים. ראיתי איך אנחנו שולחים כוחות לסוריה, מקימים את חיזבאללה בלבנון ומסייעים לטרור הפלשתיני. ראיתי שמדינתי ועמי בסכנה בגלל השלטונות.
"בסוף 1981 כבר לא יכולתי יותר והחלטתי לעשות משהו. אמרתי שדודתי חולה בארה"ב וקיבלתי אישור לנסוע ולבקר אותה. בביקור הזה יצרתי קשר עם הסי.איי.אי, ומאז סיפקתי להם מידע".

קוראים לי וולי ואני בוגד

בספר מתאר ח'לילי בפרוטרוט את תהליך גיוסו לסי.איי.אי ומספר על הקושי הנפשי האדיר שהיה שרוי בו בזמן שהחליט לבגוד בעמו. הוא מתאר כיצד הסוכן שגייס אותו נתן לו את שם הצופן וולי והחל לחקור את טהרת כוונותיו, כשח'לילי מחובר למכשיר הפוליגרף.

"אחרי שורת שאלות ארוכה שנועדה לבחון אם אני אכן עובד במשמרות המהפכה ולוודא שלא נשלחתי על ידיהם כדי לשמש סוכן כפול, שאל אותי הסוכן: 'האם נשבעת להישאר נאמן למשמרות המהפכה, כולל שבועה למות למען אייתוללה חומייני?'. 'כן', השבתי. 'האם אתה רואה זאת כלא מוסרי להפר שבועה זו?', הקשה החוקר.

"הרגשתי גוש מועקה עולה מהחזה לגרוני, עיניי התמלאו דמעות. עזבתי את הבית כחבר מכובד במשמרות המהפכה ואני חוזר כמרגל בוגד במדינתי. ידעתי שאם אבי היה בחיים והוא היה מגלה מה אני עושה, הוא היה מתכחש לי. ידעתי שסבתי, שלימדה אותי להיות מוסלמי מסור, כן ואמין, תתבייש בי.

"דרך שאגת הדם באוזניי שמעתי את הסוכן שב ושואל: 'האם אתה רוצה שאחזור על השאלה?'. איך אוכל להיות מרגל כשאיני יכול להסתיר את רגשותיי ולספק תשובות מהירות לשאלות פרובוקטיביות, חשבתי לעצמי, הצטרפתי למשמרות המהפכה עם הכוונות הטהורות ביותר. האמנתי שהתנועה האיסלאמית הוגנת וצודקת, ושהיא נושאת הבטחה לגאולת האומה. אבל במקום זה ראיתי אכזריות, רציחות ושקרים מבוצעים בשם האל. ראיתי את הרס האומה. בגלל זה אני עומד לפנות לחיים של בגידה. אני הולך לשקר לאשתי, לשקר לאנשים שאני הכי אוהב. אני הולך לסכן את חייהם בלי לתת להם אפשרות להגן על עצמם.

"הסי.איי.אי ראה בי מתנה משמיים, נכס שהם היו צריכים בזמן שהם נאבקו להבין את האיום שאיראן מציבה מולם. אם אני הולך לעזור להם, הם צריכים לדעת מה מניע אותי. לא הייתי בטוח שאוכל להסביר להם את עצמי. איך אוכל לגרום להם להבין מדוע אני מסכן את משפחתי ובוגד בחבריי כדי להציל את ארצי כשאיני בטוח בעצמי? בפעם הראשונה במסעי נמלאו עיניי דמעות.
"הסוכן שב ושאל ברכות אם אני רואה זאת כלא מוסרי להפר את שבועה לארצי ולחבריי. השאלה הזו פיצלה את נשמתי לשניים".

אכזריות אין קץ

ח'לילי אמנם לא לקח חלק פעיל בפעילויות האכזריות של משמרות המהפכה, אולם הוא סיפק לאמריקנים דיווחים רבים על המעשים הנבזיים שנעשו בשם הדת. בכלא אווין, סיפר לסוכן הסי.איי.אי, אונסים אנשי משמרות המהפכה בתולות לפני שהן מוצאות להורג: "בלעתי את הרוק כשהזיכרונות החלו להופיע. המבט האחרון של פרוונה בי. המכתב של רויה. כן, הם אונסים בתולות לפני שהן מוצאות להורג מפני שהם מאמינים שבתולות נשלחות ישר לגן עדן", תיאר ח'לילי לחוקר.

בספר מספר ח'לילי גם על שני חברי ילדות שלו, נאצר וקאזם. נאצר הצטרף למוג'האדין ח'לק, הארגון השמאלני המתנגד למשטר האיסלאמי, וקאזם הצטרף למשמרות המהפכה והתקדם בתוך מנגנון המודיעין של הארגון. נאצר ואחותו נעצרו ועונו, ולבסוף הוצאו להורג על ידי המשטר האיסלאמי.

האם היו מקרים שבהם חששת שאתה נמצא בסכנה? שאתה עומד להיתפס?
"פעמים מספר. היה חבר אחד במודיעין של המשמרות שלא בטח בי, ופעם אחת לקחו אותי לכלא אווין. אמרו שיש מישהו שרוצה לראות אותי ועשו לי מין חקירה. הם רצו שאומר משהו מפליל. אחר כך כתבתי מכתב לסי.איי.אי ואמרתי להם שלא אדווח יותר עד שארגיש בטוח. כעבור זמן ראיתי שזו היתה תקרית חד פעמית וחזרתי לדווח לסי.איי.אי".

סיפרת בספר על עינויים שראית בכלא אווין, שבו על פי דיווחים שונים ולא מאומתים הוחזק הנווט השבוי רון ארד. האם שמעת עליו?
"לא".

האם אתה חושב שזה ייתכן שהוא מוחזק באיראן במשך שנים ואיש אינו יודע על כך?
"זה בהחלט יכול להיות. זה מה שהם עושים. כמו המקרה של רוברט לוינסון (איש אף.בי.איי לשעבר שהפך לחוקר פרטי ונעלם בשנת 2007 באיראן; א"ג). כשלא שומעים מהאדם זה סימן רע. אם הם לא מכירים בקיום אדם הנמצא ברשותם, זה סימן שהוא מעונה ואחר כך הם נפטרים ממנו. עשו זאת לפעילי אופוזיציה איראניים".

איראן רוצה להשתמש בפצצה

ח'לילי מרבה להתראיין בתקשורת האמריקנית, כשהוא מקפיד להופיע בצללית ולשמור על זהותו הבדויה. גם התאריכים וחלק מהאירועים בספר שונו כדי למנוע זיהוי אפשרי. לצד ההקפדה על חשאיות ח'לילי, כאמור שם בדוי, גם מופיע ברשת החברתית פייסבוק ויש לו אתר (www.atimetobetray.com), שבו הוא מציג את מאמריו וראיונות עימו. בהופעותיו בתקשורת הוא מתריע על הסכנה שמציב המשטר האיראני לעם האיראני - בשל צעדי הדיכוי הפנימי - ולעולם כולו, ומותח ביקורת קשה על ממשל אובאמה ועל גורמים אחרים שמנסים לקדם דיאלוג עם המשטר האיראני.

מדוע כתבת את הספר? מדוע אתה כותב מאמרים?
"אחרי 11 בספטמבר ואחרי בחירת אחמדינג'אד לנשיאות רציתי להשמיע את קולי, להזהיר את העולם מפני הסכנות של המשטר האיראני וגם להראות שיש איראנים שהם שונים מהמשטר".

לסי.איי.אי ולמודיעין המערבי יש מידע טוב על איראן? האם הם מבינים את המשטר ואת מדיניותו?
"אני בטוח שהם מבינים, אבל לממשל האמריקני יש מטרות משלו. הסי.איי.אי יכול להמליץ על משהו, אבל הממשל עושה משהו אחר. לא עשו שום דבר עם מה שדיווחתי. יכלו למנוע מאיראן להפוך למה שהיא היום.
לדוגמה, כבר ב?1985 או 1986 העברתי לאמריקנים מידע על תוכנית הגרעין האיראנית. משמרות המהפכה גילו אז שסדאם חוסיין מנסה לרכוש נשק גרעיני ולכן הם החליטו לפתח פצצה גרעינית משלהם. הם יצרו קשר עם פקיסטן והציעו להם הרבה כסף. אין ספק שהם רוצים פצצה".

מה יקרה אם איראן תשיג נשק גרעיני?
"הם עובדים על זה הרבה שנים. מאות מיליוני דולרים הושקעו בפרויקט. אני חושב שהם קרובים מאוד לפצצה. הם מנהלים פעילות חשאית של העשרת אורניום באתרים שונים. רק לפני חודשים ספורים העברתי מידע שהגיע אלי מאיש משמרות המהפכה באיראן על אתר גרעיני באזור מזנדרן.
"אם העולם חושב שמאזן האימה יעבוד מול המשטר האיראני אז הוא טועה. המשטר רוצה פצצה גרעינית, הוא ישיג זאת ויגרום כאוס בעולם כדי להביא את המשיח האחרון. גם אם אתה לא מאמין שיהרסו את ישראל, הם יגבירו את הטרור, יגבירו את השפעתם במזרח התיכון".

האם המאבק של איראן נגד ישראל אידיאולוגי וההצהרות שלה אמיתיות או שזה רק מהלך כדי להראות לעולם הערבי שאיראן תומכת בפלשתינים?
"הממסד הדתי הרדיקלי ששולט באיראן מאמין שישראל חייבת להיות מושמדת, חייבת להפסיק להתקיים. לא רואים בה ישות לגיטימית. הם באמת מאמינים שהם צריכים לעשות מה שהם יכולים כדי לסייע לחמאס ולחיזבאללה להתחזק ולחסל את ישראל. אם יפעלו ויחסלו את ישראל זה יגרום לארמגדון, יש חדית' נבואות של הנביא מוחמד העוסקות בכך. זה ייצור מצב שבו המהדי יופיע".

מה כוחה של האופוזיציה באיראן, למשל התנועה הירוקה או רפסנג'ני המוצג כגורם מתון?
"רפסנג'ני הבטיח יחסים טובים עם ארה"ב ברגע שחומייני ימות, אבל זה לא קרה. אנשי התנועה הירוקה, אולי אפילו יותר ממנהיגה, רוצים משטר חדש, חופש, לא שינוי בתוך המשטר. שינוי בתוך המשטר לא ישנה את המדיניות. אנשי איראן רוצים שינוי משטר ורבים מהם מפגינים למען בחירות חופשיות".

יש להם סיכוי?
"בלי שהמערב יתמוך באופן רם וברור בעם האיראני, הם לא יוכלו לעשות זאת. המערב צריך לקטוע את כל הקשרים הדיפלומטיים עם איראן, להפסיק טיסות, לבודד את המדינה. אז יהיה שבר בממשלה, חלק מהאנשים יעזבו את איראן, הממשלה תתחיל להישבר והעם ייצא לפעולה להפלת המשטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully