וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: צפון קוריאה מחממת את הגזרה

ד"ר אלון לבקוביץ'

25.5.2010 / 14:20

המתיחות של התקופה הנוכחית החזירה את שתי הקוריאות עשור אחורנית. ד"ר אלון לבקוביץ' פורש את תקציר הסכסוך והצפי להרגעת האזור

בימים האחרונים החלה פיונגיאנג לצאת בהצהרות מלחמה כלפי שכנתה מהדרום, בעקבות החלטת סיאול להחריף את המדיניות כלפי צפון קוריאה. מתיחות זו מחזירה את מערכת היחסים בין שתי הקוריאות עשור שנים לאחור. עם בחירתו של קים דה-ג'ונג לנשיאה של דרום קוריאה (2003-1998), החלה סיאול לנקוט במדיניות פייסנית כלפי הצפון. מדיניות שכונתה "אור השמש" ומטרתה היתה להגביר את הסיוע לצפון ולחזק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.

הנחת העבודה של קובעי המדיניות היתה שפיונגיאנג תכיר ביתרונות הסחר עם הדרום ותשנה את מדיניותה הפרובוקטיבית. אחד הסמלים המרכזיים של מדיניות זו, היה פארק התעשיה קאסונג בצפון קוריאה, שהוקם על ידי חברות דרום קוריאניות והיווה מודל לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות ומקור הכנסה חשוב עבור צפון קוריאה.

נשיאה הבא של דרום קוריאה, נו מו-היון, המשיך במדינות קודמו למרות הפרובוקציות של צפון קוריאה, שכללו ניסויי גרעין ושיגור טילים. פיונגיאנג רואה בפרובוקציות אלו אמצעי לגיטימי, כחלק מטקטיקת המשא ומתן, על מנת לשפר את מעמדה מתוך ידיעה כי התגובה לא תהא קשה והעלויות אינן גבוהות מספיק בכדי לאיים על יציבות המשטר הצפון קוריאני.

הפרובוקציה שהלהיטה את רוחות המלחמה

ב-26 במרץ 2010, יזמה צפון קוריאה פרובוקציה נוספת כששיגרה טורפדו לעבר ספינת הצי הדרום קוריאני צ'ונאן, ששייטה מחוץ למים הטריטוריאלים של צפון קוריאה. הפגיעה בספינה גרמה לטביעתה ולמותם של 46 מלחים. דרום קוריאה לא הגיבה מיד, אלא המתינה כמעט חודשיים עד לבדיקה יסודית של האירוע ולהתייעצות עם בעלות בריתה. לי מיונג-באק, נשיאה הנוכחי של דרום קוריאה, המשיך במדיניות הפיוס של קודמיו, אך בניגוד אליהם, היה ביקורתי יותר כלפי הצפון. הדילמה שעמדה בפני מקבלי ההחלטות בסיאול היתה איך להגיב בתקיפות אך לא לגרור את חצי האי הצפון קוריאני לעימות צבאי, למרות חומרת הפרובוקציה הצפון קוריאנית כלפי הדרום.

השנה מציינת דרום קוריאה 60 שנה למלחמת קוריאה שגרמה למותם של רבים ולנזק רב בשני חלקי חצי האי. לצפון קוריאה יש צבא של כמיליון חיילים, שלמרות הציוד המיושן שברשותו הוא עדיין יכול לגרום לפגיעה קשה בדרום. מספר הטילים הרב שבידי צפון קוריאה עלול אף לגרור מדינות נוספות לעימות, אם פיונגיאנג תשגר טילים לעבר יפן. תרחיש זה הוא בסבירות נמוכה, והצדדים לעימות פועלים למנוע את מימושו.

הנשיא לי הכריז שהמשך מדיניות הפיוס כלפי הצפון איננה יעילה ויש לנקוט במדיניות תקיפה יותר לאור הטבעת הספינה הדרום קוריאנית. נשיא דרום קוריאה הכריז על הקפאת הקשרים הכלכליים עם הצפון, הגברת שיתוף הפעולה הצבאי עם ארה"ב והעברת הסוגיה לטיפולה של מועצת הביטחון, במטרה לשקול הטלת סנקציות על צפון קוריאה.

סין - השחקן הכי חזק בזירה

נכון לעכשיו, צפון קוריאה ממשיכה להכחיש את אחריותה למעשה ואף האשימה את דרום קוריאה באחריות לטביעת הספינה. בריאותו המעורערת של קים ז'ונג איל, מנהיגה של צפון קוריאה, מגבירה את החשש לגבי יציבות השלטון בצפון ומהווה גורם נוסף באינטרס של מדינות האזור למנוע את החרפת המצב, למרות התנהגותה הבעייתית של צפון קוריאה. סין היא השחקן המרכזי בזירה, שבאפשרותה להשפיע על השלטון בצפון קוריאה. זמן קצר לאחר טביעת הספינה נסע קים ז'ונג-איל בבהילות לסין על מנת למזער סיכונים מול בייג'ינג. לסין יש אינטרס מרכזי לשמור על היציבות בחצי האי ולמנוע את החרפת העימות. אך נכון לעכשיו, היא איננה מסכימה להחריף את הסנקציות כלפי הצפון.

עם הרגעת המתיחות בחצי האי, יתייצבו שתי הקוריאות למשימתן החשובה ביותר בדרום אפריקה. נבחרת דרום קוריאה תתמודד ב-12 ביוני במסגרת בית B מול יוון ושלושה ימים אח"כ במסגרת בית G תתמודד נבחרת צפון קוריאה מול נבחרתה של ברזיל.

* הכותב הוא מומחה לקוריאה באוניברסיטת תל אביב ובמכללת בית ברל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully