וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שליפים" וסלולרי - כך נראית בחינת בגרות

גיל סימה

25.5.2010 / 0:08

דליפת נוסח בחינת הבגרות במתמטיקה היא רק קצה הקרחון. מורה ותיק סיפר לוואלה! חדשות על שיטות העתקה והעלמות עין של משגיחים במהלך בחינות הבגרות - הכל כדי להגיע לציונים גבוהים. משרד החינוך: "הנושא יטופל"

העלמות עין, קריצות הסכמה ושיתופי פעולה עם נבחני הבגרות. אלה רק מקצת השיטות המגוונות להעלאת ציוני הבגרויות לתלמידי בתי הספר התיכוניים השונים. "אני נתקל בזה יום יום, וזה רק הולך ומתגבר כאשר תקופת בחינות הבגרות מתקרבת", סיפר לוואלה! חדשות יעקב אופק, מזכיר סניף תל אביב בארגון המורים העל יסודיים ומורה במגמת ניהול עסקי בתיכון "אורט מטלון" בבת ים. "אם בעבר כולם העלימו עין מההעתקות ומאיך שזה קורה, היום כולם משתפים פעולה. זה פשוט נוח לכולם. ציונים הם הרי גולת הכותרת של כל מנהל תיכון בישראל", הוסיף.

מסתבר כי הדלפת בחינת הבגרות במתמטיקה שלשום הייתה רק קצה הקרחון בשערורייה הנקראת: "בחינות הבגרות". תלמידי התיכון רגילים לזה כבר מזמן: הם מגיעים לכיתה עם כל הציוד הנדרש שכולל פיסות נייר מגולגלות בחומר הנבחן ("שליפים"), מכשירי טלפון נייד עם מצלמות ואפילו דיו סתרים.

חלקם גם מכירים את המשגיחים. הם נתקלו בהם בחדר המורים, או במסדרונות בית הספר כמורים מחליפים או בתפקידים אחרים. "אין מצב שהוא היה מעיר לי אם הייתי מדברת במהלך הבחינה או מוציאה שליף", סיפרה תלמידת תיכון אשר בימים אלה ניגשת לבחינות הבגרות וציינה כי המשגיח היה לא אחר מאשר אחד המורים המחליפים שלימדו אותה השנה.

אופק, בעל ניסיון של 30 שנה בקירוב במערכת החינוך, הוסיף כי טוהר הבחינות בעייתי מאוד במהלך בחינות הבגרות. "אנחנו מועלים בתפקיד שלנו ובראש וראשונה כאנשים של מוסר", הוא אמר. "לא פעם פנו אליי ואמרו לי: ההרשמה לבית ספר משתנה, וזה היה רק מפני שעל פי השמועה שבאותו בית ספר ניתן היה להעתיק בבחינות הבגרות". מורה נוסף מאחד התיכונים במרכז הארץ, אשר ביקש להישאר בעילום שם, סיפר כי נוצר לחץ על מנהל בית הספר אשר נדרש לשנות ציון של נבחן, ובמקום לתת לו ציון נכשל הוא מתבקש לתת לו ציון שמגרד את ה-60 כדי שיעבור. לפעמים ציוני המגן משתנים מבלי שאנחנו נדע".

"אומרים לנו - תעשו את זה בשקט"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל יסודיים אמר כי התופעה של משגיחים הנמצאים כביכול בניגודי עניינים מוכרת לו. "אני קורא למשרד החינוך לשדרג את מערך ההשגחה על הנבחנים בבחינות הבגרות", אמר ארז. "דבר ראשון, יש להעלות את מספר המשגיחים. דבר שני, כדי למנוע מקרים של ניגודי עניינים, יש לקבוע כי אסור לבית ספר להעסיק משגיח שעבד בו במהלך השנה, שעבד עם התלמידים בכל חוג פרטי, מתנ"ס או כל מסגרת אחרת, או או שגר באותו היישוב".

אופק סיפר כי רק לפני כשנה פנתה אליו אחת המורות אשר סיפרה לו כי שני תלמידים שלימדה לא הצליחו בבחינת הבגרות במתמטיקה, והנהלת בית הספר הטיחה בה את האשמה על כך. "יכול להיות שאנחנו צריכים לחזור לחינוך של פעם", הוא אמר.

תלמידי התיכון מתוגברים בשנים האחרונות בשיעורי עזר הניתנים להם על ידי מסגרות עירוניות חיצוניות, אשר גם בסופו של דבר מכינות את התלמיד לבחינה האמיתית. "זה הפך לפטנט חדש - תלמיד אשר לא למד 4 שנים ולא עשה כלום, פתאום מגיע הקוסם בדמות אותו מורה מהחברה (העירונית - ג.ס) והנה, הופ עוד 4-5 תלמידים אשר בקושי הגיעו לציון 60 עוברים את הבחינה וזכאים לבגרות, במקום שאנחנו המכירים את התלמיד שנים נגיש אותו לבחינה וניתן לו את הציון הכול נהיה הפוך", סיפר אופק וסיכם: "במקרים בהם היינו רוצים שה'אח הגדול' ישגיח על התלמידים אז זה לא נעשה כי בסופו של דבר אל תשכח: הכל זה הציון, כביכול כמובן".

התלמידים כאמור לא מסתירים את המציאות. "הם (המשגיחים-ג.ס) אומרים לנו - 'תעשו את זה בשקט', אני לא אומרת שזה כולם, אבל יש הרבה מקרים כאלו שאני נתקלתי בזה באופן אישי", סיפרה תלמידת התיכון אשר מחר תיבחן בבחינת הבגרות במתמטיקה. ממשרד החינוך נמסר, כי אגף הבחינות אינו מכיר תופעה זו. "במשרד מבהירים, כי אם ידוע על משגיח בבחינות בגרות אשר משמש או שימש כמורה ממלא מקום לאותם התלמידים עליהם הוא משגיח, הנושא ייבדק לאלתר ויטופל בהתאם".

עדכון ראשון: 21:22

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully