וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר בן אליעזר: אפשר להחזיר את רמת הגולן

פנחס וולף

23.5.2010 / 21:59

השר בנימין בן אליעזר התייחס להסכם שלום עתידי עם סוריה ואמר כי ישראל יכולה לשלם את מחיר הנסיגה מהגולן. בן אליעזר אמר עוד כי לישראל יש יכולת לתקוף בשטח האירני

"מצבנו מורע מיום ליום, ולכן סוריה היא המפתח לשינוי אזורי עבורנו. אם הייתי ראש הממשלה הייתי שם את כל יהבי על סוריה", כך אמר הערב (ראשון) שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה), בנאום שנשא במסגרת יום עיון של "הפורום הישראלי לשיתוף פעולה" ושל קרן פרידיך אברט.

בן אליעזר הוסיף, כי הנושא הסורי הוא "הרבה יותר פשוט מהנושא הפלסטיני, וגם הרבה יותר קריטי. שאלת המחיר ברורה לכל. ככה היה אצל כל ראשי הממשלות, בין אם יודו בזה ובין אם לא. ברור כי שאלת הביטחון והמים היא קריטית עבורנו, ולצד זה, לא תהיה לנו בעיה לרדת מרמת הגולן. המחיר הזה היה ניתן לתשלום. השאלה אם ההנהגה הסורית הייתה מוכנה לבוא ולהתייצב מולנו ולסגור עסקה".

בדבריו, שר התמ"ת ניסה להסביר מדוע הוא חושב שישנה חשיבות לחתימת הסכם עם הסורים: "מדובר במדינה האחרונה בארצות המעטפת סביבנו, שעלינו להגיע איתה להסכם", הוא ציין. עוד הוסיף בן אליעזר, כי "הייתי אומר שיש לשלום עם סוריה חשיבות אפילו גדולה מההסכם עם מצרים: חצי האי סיני מאוד אפקטיבי בינינו לבין המצרים אך אין חיץ כזה בינינו לבין הסורים. סוריה גם משמשת מדינת חסות לארגוני הטרור, וכן כמדינת מעבר לציודה ולחימושה של חיזבאללה. היא גם המפתח לקיום השקט בצפון ולקידום הסכם שלום כולל מול העולם הערבי".

"אירן חולייה מרכזית ברשת הטרור"

בזמן שבן אליעזר אמר את הדברים, שר החוץ הסורי ואליד אל מועלם אמר, כי התמרונים הצבאיים שעושה ישראל "אינם חדשים". הוא ציין, כי מדובר בתמרון השישי בתוך חמישה חודשים. לדבריו, "ישראל מתופפת בתופי המלחמה, ונשאלת השאלה האם פניה לשלום או למלחמה". במסיבת עיתונאים שקיים עם שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה, אמר אל מועלם, כי דמשק שומעת משרי החוץ של האיחוד האירופי שיש להתמקד במאמצי השלום. סוריה אכן מוכנה לשלום, אך עם זאת עליה לעמוד על המשמר ולהיות זהירה, שכן "בהיעדר שלום אמיתי כל האפשרויות פתוחות".

בנוגע לאירן, בן אליעזר לא נשמע אופטימי: "הדברים שמשתנים בשנים הללו במזרח התיכון הם כל כך דרמטיים עד שהולכים ליצור סדר אזורי חדש, עם התגרענותה של אירן, כאשר אני לא רואה שיש מישהו שעוצר זאת. לא שאין לנו את היכולת לעצור את הגרעין האירני, אבל אני לא רואה מישהו שמסוגל לגרום לישראל לישון בשקט".

בן אליעזר הוסיף, כי "אירן היא חולייה מרכזית ביצירת רשת של טרור הממשיכה בעירק עם יציאת הכוחות האמריקאיים, ממשיכה בסוריה, בטורקיה, שהולכת ומתחברת לציר הזה על אף הניסיונות שלי להגיע לשיח איתם. יש מלומדים שיסבירו מדוע לא היה לזה סיכוי: כי טורקיה נדחתה על ידי האיחוד האירופי ומחפשת אידיאולוגיה חדשה. אני חושב שפספסנו הזדמנות של מתווך טורקי שיכול היה להביא אותנו לשולחן הדיונים עם הסורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully