וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר תוקפים: בצה"ל לא מתייעלים בשקל

יהושע בריינר

23.5.2010 / 20:39

בכיר במשרד האוצר תקף את מדיניות תקצוב משרד הביטחון, וטען כי "במיליארד השקלים שמועברים ניתן להוסיף 12 אלף מיטות אשפוז". יועץ הרמטכ"ל: "רק ביטחון יביא לצמיחה"

במקום להעביר כספים לתקציב הביטחון, אפשר לתקצב את החינוך, הבריאות והאוכלוסיות הנחשלות - כך אמר אחר הצהריים (ראשון) רותם פלג, בכיר במשרד האוצר במהלך כנס שנערך בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. פלג, הממונה על תקציבים והאחראי על תקציב הביטחון במשרד האוצר, הוסיף כי צה"ל ומשרד הביטחון דורשים תוספות תקציביות, אולם עד כה לא ביצעו כל צעדי התייעלות.

במהלך דבריו הציג פלג נתונים לפיהם 65% מתקציב הביטחון השקלי מופנה לשכר ולגמלאות. "אבל במיליארד השקלים שמועברים לתקציב הביטחון ניתן להוסיף 12 אלף מיטות אשפוז למחלקות גריאטריות, 450 שקלים לקצבאות הכנסה לקשישים, 4,000 שוטרים להפחתת הפשיעה והאלימות, בניית 1,500 כיתות לימוד ועוד ועוד". פלג הוסיף כי מקבלי ההחלטות נדרשים להכיר בנתונים אלה: "זו אולי דמגוגיה לומר זאת, ושלא תבינו מדבריי שלא צריך לתת כסף לביטחון - אבל חשוב לדעת מה אפשר היה לעשות עם הכסף הזה".

בנוסף תקף פלג את התנהלות מערכת הביטחון ואמר כי עד כה צה"ל ומשרד האוצר לא יישמו החלטה כלשהי מוועדת ברודט. הוועדה בחנה את הכשלים התקציביים שהתגלו במהלך מלחמת לבנון השנייה, ובין השאר המליצה על הגדלת תקציב הביטחון השנתי. הוא הוסיף כי גם המלצות ועדת מקינזי למספר צעדי התייעלות במשרד הביטחון כלל לא יושמו. זאת אף על פי שמנכ"ל משרד הביטחון דאז פנחס בוכריס, קיבל באופן מלא את המלצותיה של חברת הייעול הכלכלית, והורה ליישם את המסקנות באופן מיידי.

צה"ל מבזבז? תסתכלו על עובדי המדינה

"אין ספק שקיים איום ביטחוני, אבל כדי שאפשר יהיה לייצר מקורות תקציביים חייבים לעשות תוכניות התייעלות", אמר פלג. "מערכת הביטחון מגלגלת את הבעיה לפתחם של מקבלי ההחלטות. במערכת דורשים עוד כסף, אבל לא עושים מהלכים אמיתיים של התייעלות". פלג התייחס לצעדים שכבר נעשו, כקיצוץ בכוח אדם, ואמר: "אלה צעדים שכל גוף ציבורי אחר כבר עשה. צעדים אלה הם בגדר מעט מדי ומאוחר מדי".

בהמשך הכנס הגיב היועץ הכלכלי לרמטכ"ל, תא"ל מהרן פרוזנפר, לדבריו של פלג ואמר כי "הטענה כאילו מערכת הביטחון לא מתייעלת היא מיתוס". פרוזנפר טען כי "מצב ביטחוני טוב מביא לשיפור הכלכלה בישראל. אנחנו רואים באופן ברור שבשנים בהם ישנה הרעה במצב הביטחוני, יש ירידה עצומה בצמיחה והנזק הכלכלי הוא עצום".

פרוזנפר הציג נתונים אחרים מאלה של פלג, וטען כי ניכר שצה"ל דווקא כן התייעל בשנים האחרונות. "נעשו קיצוצים בכח אדם, שכר משרתי הקבע נותר נמוך אף ביחס למגזר הציבורי ותקציב הגמלאות של משרתי הקבע נותר קבוע בחמש השנים האחרונות. ולעומת זאת, 80% מעובדי המדינה פורשים לפני הזמן שנקבע בחוק". לדבריו, התקציב שמוציא צה"ל על שכר משרתיו מכלל תקציב הביטחון עומד על פחות מ-40%, בניגוד לדבריו של פלג. "ישנם כאלה שדואגים בכח להפיץ כל מיני מיתוסים על הצבא, ומנסים לגבות את זה בנתונים לא מדוייקים", אמר.

עדכון ראשון: 18:53

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully