וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש ראש ממשלה אמיץ

שרה פרידמן

23.5.2010 / 10:02

בזמן ששרי החינוך, התחבורה והאוצר חושבים איך להפסיק את החינוך לבטיחות בדרכים בבתי הספר ובגנים, שרה פרידמן מציעה תכנית חינוכית שיכולה לשנות את המציאות, אם רק יהיה כאן מישהו שבאמת אכפת לו

"תאונות הדרכים אינן נושא סקסי" אמר לי פעם נציג ציבור באחד הישובים בארץ "אף אחד לא אוהב להתעסק איתו כי אין בזה הון פוליטי. ממילא אי אפשר להצליח ופוליטיקאים אינם אוהבים כישלונות. בחינוך לא גוזרים סרט במידי כך שזה לא מעניין איש".

במלים אחרות אבל באותה כוונה בדיוק, דנים עתה שרי החינוך, התחבורה והאוצר כיצד ניתן להפסיק את החינוך לבטיחות בדרכים שבתחומי אחריותם, כאשר כל אחד מחפש לעשות זאת כך שהאשם לא ייפול עליו. פרסום הדבר ברבים בשבוע בעבר לא ריגש איש. הפגנות סוערות לא התקיימו, למרות שבתזמון מצמרר נהרגו חמישה בני אדם ביום אחד בכבישי הצפון, ככל הנראה בשל טעות אנוש שניתנת למניעה על ידי חינוך בטיחותי נכון.

רוצים שינוי? תנו מימון

כולם מדברים על ה"גורם האנושי". זה שבשנייה אחת של הסח הדעת או החלטה פזיזה, הורס חייהן של משפחות רבות כל כך.
החינוך לבטיחות הנו נושא מוזנח מזה שנים רבות. העברת העשייה החינוכית לרשות לבטיחות בדרכים בלא הענקת סכומי כסף נאותים לביצוע, גרמה להפחתת מספר הישובים המעניקים לתלמידיהם את הזכות ללמוד במגוון תכניות חינוך לבטיחות. עיריות חזקות ומודעות העניקו לתושביהן חינוך לבטיחות מתקציבן ואילו תלמידי הפריפריות – בעיקר חרדים וערבים, נזנחו.
זאת ועוד - התקציב הדל שכן הועבר לרשויות המקומיות, הוצא בישובים רבים לתשלומי חובות שאינן קשורות לבטיחות בדרכים ומניעת תאונות. בלא כלים משפטיים מתאימים ובלא עצמאות, לא יכלה הרשות הלאומית לבטיחות לעשות דבר נגד ראשי ערים אשר השתמשו בכסף המיועד לחינוך כדי לכסות חובות ביוב ושכר.

כדי לעשות למניעת תאונות דרכים, יש לחפש קודם כל אדם בעל אומץ לב. אולי ראש ממשלה, שלא התבטא בנושא תאונות הדרכים באותה תקיפות כמו לפיגועים, למרות שתאונות הדרכים גובות מאיתנו קורבן יום יומי בלתי נסבל. האדם האמיץ הזה יקבל החלטה לחייב כל תלמיד בית ספר לעבור קורס אשר יפיל אצלו אסימונים נכונים - לא לנהוג שיכור, לא להיות אלים בכביש, לתת כבוד לאחר, להיות מודע למסיחי הדעת ברכב ועוד.

את הקורסים תממן הממשלה - כאשר אותו ראש ממשלה אמיץ יחליט עם שריו מי מקבל את הזכות לעשות למניעת תאונות. אותו גוף שיקבל את הנושא לידיו - יקבל גם כלים לביצוע ופיקוח. החל בתקציב אמיתי הצבוע בלעדית למניעת תאונות, פיקוח בלתי תלוי על הביצוע ועל התכנים החינוכיים.

תלמיד המקבל רישיון נהיגה, יקבל בתקופת הליווי קורס במשותף עם הוריו, לתפעול נכון של הרכב המשפחתי והחלטות נכונות מתי הנער מקבל את הרכב וכיצד מונעים ממנו לנהוג במצבי עייפות ושכרות. אדם אמיץ זה ירחיק לכת עוד יותר - חינוך לבטיחות יינתן גם, במימון חלקי של הממשלה, בחברות מסחריות המפעילות כלי רכב על הכבישים או ציי רכב. לא קורס "כאילו", אלא תכנים אמיתיים המסוגלים להביא שינוי על הכביש.

הוא גם יאחד את הגופים המטפלים כיום כל אחד בתחומו בתאונות הדרכים תחת קורת גג אחת – ויהיה אחראי אישית שהגוף יתכנס וימסור לו דיווח מדי חודש מה נעשה למניעת תאונות הדרכים. בראש הגוף יעמוד אדם המסוגל לחשוב מחוץ לקופסא - יצירתי ופתוח לתכניות ורעיונות חדשים, בלא שאיפות פוליטיות אישיות. אדם שיש לו עבר של איש ביצוע.

נכון, אולי הסרט לא ייגזר בימיו של אותו ראש ממשלה אמיץ . אבל הוא בטוח ישאיר מורשת החשובה עשרות מונים מכל נושא אחר הנמצא כיום בטיפולו.

* הכותבת היא מנכ''לית המרכז הישראלי לכושר רגשי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully