וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם כמרקחה: האם אירופה שוקעת?

זלמן שובל

23.5.2010 / 7:45

בשנות ה?20 וה?30 של המאה הקודמת הופצו במערב, ובפרט בגרמניה, תיאוריות אופנתיות על "שקיעת המערב" ועל עלייתו הבלתי נמנעת של המזרח "הצהוב" במקומו.

נראה שלאור המשברים הרבים - בעיקר הכלכליים, אך לא רק הם - שפוקדים בשנים האחרונות את אמריקה ואת מדינות אירופה, זכו עכשיו תיאוריות אלה לעדנה בקרב אינטלקטואלים ופרשנים שונים בעולם.

אפשר אמנם לטעון שהפרשנות הפסימית הזאת נעדרת בשלב זה את הפרספקטיבה הדרושה להסקת מסקנות כה מרחיקות לכת, ושגם העפלתה של סין לפסגה אינה כה מובטחת כפי שזו מוצגת לפעמים. אך לפחות לגבי אירופה, קשה להתעלם מכך שהיא אכן נמצאת במצב של נסיגה כמעט בכל התחומים (פרט אולי לעולם התרבות). אירופה אולי אינה "שוקעת", אבל ברוב הנושאים היא לכל היותר דורכת במים.

אירופה עייפה

פשיטת הרגל הפיננסית של יוון וכמעט פשיטת הרגל של כמה מדינות נוספות, לצד ההידרדרות של היורו שבאה בעקבות זאת, ממחישים ביתר שאת את עייפות החומר שמסאבת את אירופה.

* * *

איך נפלו גיבורים? כיצד קרה שהמציאות טופחת על פניהן של התקוות הוורודות שליוו את אירופה החדשה בתחילת דרכה, אירופה ששאפה להפוך למעצמת העל הבאה?

אפשר לטעון, כמובן, שאירופה שבעת המלחמות והמהפכות הגיעה סוף סוף למנוחה ולנחלה. אך על כך אפשר להשיב ש"מנוחה" זו דומה הרבה יותר לשיתוק.

מכל מקום, כרגע מסתמן שהיבשת העתיקה תאבד במאה ה?21, ובקצב גובר, את המעמד המרכזי שהיה לה בעבר. שכן רוב מנהיגיה חלשים, ברוב המדינות נהוגה מדיניות רווחה מוגזמת המקשה עליהן להתחרות בצורה יעילה בכלכלות הדוהרות קדימה של אסיה, ונוסף על כך - חדירתן הגוברת של אוכלוסיות מוסלמיות, ובפרט ערביות, ללב ליבה של אירופה, יביאו להחלשתה עוד יותר.

גם הסירוב של רוב המדינות באירופה להקצות אפילו שני אחוזים מתקציביהן לצורכי הגנה הפך אותן לבלתי רלוונטיות מבחינת מאזן הכוחות הצבאי?בינלאומי (וגם פגע בכושרה הצבאי של ברית נאט"ו, ובעקיפין בזה של ארה"ב).

וכמובן - גם בתחום מדיניות החוץ אין אירופה מסוגלת, וכנראה גם אינה רוצה, לפתח מדיניות מאוחדת ומתואמת. הצבתה של דמות עלומה וחיוורת כליידי אקטון כאחראית על התיק הזה היא הוכחה לכך.

הניצחון של מפלגת השמרנים בבריטניה, וכתוצאה מכך הקמת ממשלה חדשה שרבים משריה מסויגים מאירופה ומן הסתם מתנגדים להצטרפות ארצם לגוש היורו, תרופף עוד יותר את הלכידות האירופית.

* * *

אגב, מצב זה אינו פועל בהכרח לרעת מדינת ישראל, שכן בעוד היחסים הכלכליים, המדעיים, הטכנולוגיים וכיוצא בכך עם האיחוד האירופי ממשיכים להתפתח בצורה חיובית - במישור המדיני עדיף לנו להתדיין ישירות עם ברלין, פאריס, לונדון, רומא, מדריד ובירות מזרח אירופה למיניהן מאשר עם אירופה מאוחדת.

שהרי המכנה המדיני המשותף שלה בענייני המזרח התיכון אינו, בדרך כלל, מסביר פנים במיוחד לענייניה של ישראל. ולראיה, הפרת ההתחייבות של האיחוד בנוגע לשדרוג היחסים עם ישראל.

* * *

גם לארה"ב נהיר מצבה המידרדר של אירופה. אף שגם אמריקה איבדה ממעמדה, והפרשן של ה"וושינגטון פוסט", ריצ'רד כהן, מכנה זאת "עוצמתם היורדת של מעצמת העל ונשיאה" (קביעה שאינה צריכה לשמח אותנו) - ייתכן שבעתיד נשמע פחות על האינטרסים המשותפים של ארה"ב עם אירופה ויותר על חיפוש נתיבים לחלקים אחרים של העולם.

  • עוד באותו נושא:
  • אירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully