וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימון הכרחי

דן מרגלית

23.5.2010 / 7:32

תרגיל כוננות העורף המתחיל היום נפתח כתסריט קולנועי. ברקע הוקרנו אתמול תצלומי השריפה בעכו, שעלולים להיראות פעמים נוספות בטלוויזיה אם ישגרו חיזבאללה (ואולי גם סוריה) טילים לעבר ישראל; ובמה שנראה כפעולה מילולית לשבירת כושר העמידה הישראלי טען הבלשן פרופ' נועם חומסקי כי ישראל לוקה בפרנויה, לא נשקפת לה סכנה ביטחונית אלא מעצמה, עליה להיפרד מהנשק הגרעיני ורק היא וארה"ב אחראיות להיעדר שלום באזור.

חומסקי רמז למראיינת דנה וייס כי הוא אליהו הנביא המודרני, אבל בפועל התבטא כגיבור תנ"כי אחר, רבשקה - האיש אשר בשליחות האויב דיבר אל לב העם בישראל כדי לטעת בו מורך לב. אף על פי שלדעתי צריך היה להניח לו להיכנס לביר זית, לא יכול להיות ספק שהוא נבל ברשות האקדמיה.

עשור ליציאת צה"ל

התרגיל שיעסיק את ישראל בארבעת הימים הקרובים נפתח במלאות עשור ליציאת צה"ל מלבנון. אהוד ברק כפה אותו על ממשלתו ועל צה"ל, ונהג באורח נבון ואמיץ. גם טוב שלא ערך מסדר פינוי, שהיה מסתיים בטבח בחיילי צה"ל. ישראל הסתלקה מארץ הארזים בהסכם של ברק עם האו"ם, ולכן קיבל אולמרט מקץ שש שנים הזדמנות מהקהילה הבינלאומית להגיב במלוא העוצמה על חטיפת שניים מחיילי צה"ל ליד מושב זרעית, אבל התנהל כה רע שישראל יצאה מן המלחמה וידה על התחתונה.

רק שבין השנים 2000 ל?2006 טעה ברק שלא הגיב במלוא העוצמה על חטיפת החיילים בהר דב, וכמותו שגו לאחר מכן שרון ומופז, שנמנעו מתגובה חריפה על הפרות הרגיעה בגבול מצד חיזבאללה בגלל מדיניות פיתוח הצימרים בגליל. ההרתעה הישראלית לא נפגעה עקב הנסיגה מארץ שכנה, שלישראל לא היה מה לעשות בה 18 שנים, אלא מפני שלא כיבדה את הקאזוס?באלי שלה עצמה.

רק היסטוריונים יוכלו לקבוע אם גם בנימין נתניהו שגה כאשר לא הורה לברק ולגבי אשכנזי להפעיל את חיל האוויר נגד שיירת הטילים שקיבל לאחרונה חיזבאללה, והם יעילים ומסוכנים מהציוד שהיה בידם עד כה.

בשש השנים שחלפו בין הנסיגה מלבנון לבין המלחמה לא הכינו שרון ואולמרט את העורף הישראלי לתקיפת חיזבאללה, שבסופו של דבר היתה קלה, יחסית. הממשלה ברחה מהגליל ועימה המערכת המוניציפלית, ומי שנראו בשטח היו בעלי רצון טוב כמו נוחי דנקנר ונועם לניר. אליהו וינוגרד מזה ומיכה לינדנשטראוס מזה עמדו על כישלון הממשלה בניהול העורף האזרחי בהרחבה.

מאז פועלת ישראל לתקן את הפגמים, בעיקר כשבעקבות הכישלון במלחמה חיזבאללה חזק מכפי שהיה בעבר. יש הסבורים כי התרגיל המתחיל היום גורר לבהלה מיותרת בקרב חלק מהציבור, ואולי אכן יש מי שנתפסים לפאניקה, אבל אין סיבה של ממש. אי אפשר להצליח במלחמה בלי אימונים. גם של העורף, וזה מה שקורה במשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully