וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עמך עמי", האומנם?

זהבה גלאון

21.5.2010 / 6:00

בקהילות רבות קראו השבוע את מגילת רות. על פי המסורת, בשבועות נפטר דוד המלך, ומגילת רות מגוללת את פרשת היוחסין של דוד המלך, שהיה נין של בועז ורות.

כשרות המואבייה ביקשה להצטרף לנעמי, לעמה ולדרכיה, הספיקה, על פי חלק מהדעות, הצהרת הרצון והנכונות מצידה להסתפח לעם ישראל: "עמך עמי ואלוהייך אלוהי". אין לי ספק שלו רות המואבייה היתה חיה בינינו היום, היא היתה נאלצת לעבור דרך חתחתים של השפלות וייסורים.

הצעת החוק של ח"כ דוד רותם מבקשת לתת מענה לאותם 300 אלף עולים לא יהודים (רובם צאצאים לאב יהודי) שהגיעו לארץ מבריה"מ ב?20 השנים האחרונות. ההצעה קובעת שרבני ערים יהיו מוסמכים לגייר, בלא שיהיה צורך לקבל אישור נוסף לגיוריהם משום ערכאה נוספת אחרת. חבר הכנסת רותם טוען שהחקיקה תאפשר להתמודד עם צוואר הבקבוק בהליכי הגיור, וגם להקל על מי שמבקשים להתגייר.

כיום מתגיירים ברבנות מדי שנה רק כ?1,800 אנשים, בגלל הדרישה שהגרים יקיימו אורח חיים דתי ושישלחו את ילדיהם לחינוך דתי. אחרת מי שאינם מאמינים באלוהים, אינם שומרי שבת ולא מניחים תפילין, לא יוכלו להתגייר. כתוצאה מכך רוב המתגיירים בבתי הדין הרבניים משקרים למי שמגייר אותם ואינם חולמים כלל לקיים מצוות.

הגיור המקובל היום משקף את הפירוש החמור ביותר של ההלכה, ואינו משקף את אורחות חייהם של רוב אזרחי ישראל. מערכת הגיור נמצאת במשבר לא רק עם ציבור העולים החילונים, אלא גם עם הציבור הדתי?לאומי, שנדהם מפסק הדין של בית הדין הרבני הגדול, שביקש לפסול אפילו את הגיורים של מי שעמד בראש מערך הגיור, הרב דרוקמן.

להפקיע את מונופול הרבנות

אך אליה וקוץ בה. ההצעה מבקשת לעגן בחקיקה ראשית את הסטטוס קוו, ואת סמכויות הרבנות הראשית. בנוסף, היא אינה מציעה הקלות ממשיות בתהליך הגיור. בית המשפט העליון קבע בזמנו שלמרות שמושג הגיור הוא דתי במהותו, הרבנות הראשית אינה צריכה להיות הגורם המופקד על פרשנותו ויישומו בכל הנוגע לרשויות המדינה האזרחית.

אם תאושר ההצעה שרבני הערים יוסמכו לעסוק בגיור מטעם הרבנות הראשית, וערעורים על החלטותיהם ניתן יהיה להגיש רק בפני בית דין שימונה על ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול, יהיה בכך ניסיון להרחיב את סמכותם של הרבנות ובתי?הדין הרבניים אל התחום האזרחי. המשמעות היא שהרבנות, שטוענת שהשליטה שלה בגיור חיונית לאחדות העם, תמשיך לקבוע מי יקבל אשרת כניסה לעם היהודי.

הגיע הזמן להפקיע את המונופול וסמכות הגיור מידי הרבנות הראשית המתחרדת. לא ייתכן שמיעוט אורתודוקסי יהיה בעל המונופול על קביעת הזהות היהודית של כולנו. יש לגנוז את הצעתו של חבר הכנסת רותם, ולאפשר בחירה וולונטרית בגיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully