וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האריה כמשל

נדב גל

18.5.2010 / 10:07

למה הכלב נאמן ומאיפה הגיע הרעיון שהשועל הוא בכלל ערמומי? הסיפור האמיתי מאחורי התכונות האנושיות של בעלי החיים

ניסינו להבין ב"וואלה! בעלי חיים", ובאמת שברנו את הראש, מדוע לחיות מסוימות יצא שם כזה או אחר. האם הינשוף באמת כזה חכם, האם השפן הוא פחדן ולמה דווקא האריה הוא מלך החיות, כשבדרך כלל רואים אותו בסרטי טבע מעולף מהחום באיזו סוואנה? יצאתי לברר את התשובות לשאלות המוזרות האלה, כשכובע לראשי וגוגל בידי, ותאמינו או לא, הגעתי עד פינוקיו, נילס ומודד האלכוהול המשטרתי.

עורמה- השועל

במשלים רבים שיחק השועל את התפקיד הפיקח והערמומי, למשל במשל המפורסם עם העורב והגבינה. דימוי זה הגיע ככל הנראה מהעובדה שהשועלים הם חיה טורפת, אך לא נראים חזקים במיוחד אלא רזים וכחושים, וכנראה שבאיזשהו שלב הנחנו שהעורמה היא זו שעוזרת להם לתפוס את טרפם. שועלים ערמומיים אפשר למצוא בשפע בתרבות העממית, בין אם זה שושו השועל מ"נילס" אשר התנכל לאקה ולהקתה, דרך פינוקיו (אשר שועל וחתול ערמומיים מנסים לשדוד אותו, ובסיפור המקורי גם לתלות אותו), ועד לזאביק השועל מהשיר המיתולוגי "ככה סתם" של התרנגולים, שצילצל בפעמון של ד"ר שין עצמון ודפק משם ריצה. ועוד ציווה אחר כך לא לשאול.

פחדנות- השפן

קשה למצוא סיבה הסטורית אחת לכך שהשפן נחשב בעיני אנשים לחיה הפחדנית ביותר עלי אדמות, אבל אפשר להניח שבמקרה הזה הסטיגמה פשוט מבוסס על אמת. השפן שכולנו מכירים הוא חיה יחסית קטנה וצמחונית (ומכאן- היא נטרפת ולא טורפת) וכנראה שברוב ההיתקלויות שלנו איתו הוא דיי חשש, ובצדק. סביר שהיום לא תמצאו מישהו קורא לאחר "שפן", אבל הפועל "להשתפן" נשאר פחות או יותר ועושה קאמבק מדי פעם. באמריקה, אגב, הרבה יותר נפוץ לכנות פחדנים בשם "Chicken", תרנגולת, בצירוף חיקוי תואם של קרקור. תשאלו את מרטי מ'בחזרה לעתיד'.

נאמנות- כלבים

ידוע לנו שהכלב הוא החבר הטוב ביותר שלנו, אך האם הוא באמת נאמן כמו שאנחנו חושבים שהוא? אז ככה, הכלב הוא בעל החיים המבוית הראשון, וכבר 14,000 שנה שהגזע 'מעוצב גנטית' לצורכי האדם, כך שהתשובה היא כן, אבל אנחנו עשינו אותו כזה. הסרט "לאסי" עוקב אחרי כלבת רועים סקוטים (אשר שוחקה ע"י כלבים זכרים) שחצתה ארצות עד שחזרה לבעליה. חוץ ממנה, כל מי שהוא משהו היום מחזיק כלב נאמן לצידו. אפילו למיקי מאוס יש כלב בשם פלוטו, מה שקצת מוזר, כי איזה מין שם זה פלוטו?

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אומץ לב- האריה

את תואר מלך החיות קיבל האריה מכמה סיבות. נתחיל מכך שאין לו אויב טבעי והוא נמצא בראש שרשרת המזון. כמו כן רעמתו המפוארת ושאגתו האימתנית קנו לו סטאטוס של מלך אמיתי. כולנו הצטרפנו במלך האריות הטלנובלי (ועם זאת, המצוין) של דיסני למסעו של סימבה בדרכו אל המלכות. בתרבות האנושית האריה הוא סמל לאומץ לב, ולאריה בקוסם מארץ עוץ דווקא התכונה הזו הייתה חסרה- כי מוזר לנו לראות אריה פחדן. עוד אזכור מעניין לדמותו של האריה כמלך החיות היא בשיר "מלך" של אלעד שודלר, המספר על בחור שיוצא לצוד בחורות בפיק אפ ברים. ואגב, האריות בשער האריות לא נחשבים. הם למעשה ברדלסים. אז שלא יעבדו עליכם!

אינטליגנציה- הינשוף

במשך השנים התרגלנו להחשיב חיות מסוימות לחכמות יותר (ספרו את זה לדולפין...). בגזרת העופות מככב ללא ספק הינשוף שמסמל חכמה עוד מימי קדם. חכמתו של הינשוף, שלא כמו של עורמתו של השועל הזומם מזימות, באה בדרך כלל בניבוי עשרות סופים פסימיים של משלים כששאר העופות בדרך כלל לא מקשיבות לו ודי אוכלות אותה בגלל זה. הרבה אנשים מניחים שחכמת הינשוף מיוחסת לו רק בגלל צורת עיניו המזכירה משקפיים, אך זאת לא הסיבה היחידה. באתונה, הינשוף שויך לאלת החכמה - אתנה, ומסיבה זו נעשה לסמל המדע. כמו כן הוא יודע לזהות גם מתי נהגים שותים אלכוהול, אז טיפש הוא בטוח לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully