וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביעייה על הסכם הגרעין: "תרגיל אירני"

18.5.2010 / 13:40

שרי השביעייה התכנסו לדיון לקראת חזרתו לארץ של השליח האמריקאי ג'ורג' מיטשל והביעו את דעתם בנוגע להסכם האורניום שנחתם בין ברזיל וטורקיה לאירן. בתום הדיון קבעו חברי השביעייה כי "ההסכם הוא תרגיל אירני"

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות: רועי כ"ץ, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

שרי השביעייה נועדו הבוקר (שלישי) כדי לדון בהכנות לסבב שיחות הקרבה עם הפלסטינים, לקראת חזרתו לארץ של השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל. במהלך פגישתם עודכנו השרים בנוגע לעסקת האורניום בין אירן לטורקיה וברזיל. בתום הדיון הסכימו חברי פורום השביעייה כי "העסקה בין אירן וטורקיה היא תרגיל אירני".

הערכת השרים היא שההסכם האירני אכן יגרום לעיכוב ביישום הסנקציות נגד אירן, משום שארצות הברית לא תוכל להימנע מלהתייחס להסכם שהושג עם ברזיל וטורקיה, אבל בישראל בטוחים כי בסופו של בר הסנקציות ייצאו אל הפועל. לפי ההסכם שגיבשו המדינות, תסכים אירן להעביר 1,200 קילוגרמים של אורניום מועשר בדרגה נמוכה לשטחה של טורקיה ובתמורה תקבל מוטות דלק הדרושים להפעלת כור המחקר בטהרן.

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, התייחסה אמש להסכם ואמרה כי "העולם נמצא במבחן ועליו לוודא שהאירנים אינם מנצלים את המצב כדי לגרור זמן ובינתיים מנסים להשיג נשק גרעיני. הקהילה הבינלאומית צריכה להבהיר שהיא נחושה במאמץ המשותף למנוע מאירן השגת נשק שכזה".

אירן, מצידה, דורשת מהעולם תשובה מהירה להצעה שגיבשה עם טורקיה וברזיל להעשרת אורניום. כך הודיע היום משרד החוץ האירני. רמין מהמנפרסט, דובר המשרד, הודיע שארצו תיידע את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על ההסכם "בתוך שבוע, בצינורות המקובלים".

"אנחנו מצפים מהמעצמות להודיע כי הם מאמצים את ההסכם - במהרה", אמר מהמנפרסט. לדבריו, אם ההסכם ייחתם עם המעצמות, "הדבר יסלול את הדרך לשיתוף פעולה נוסף בנושאי הגרעין".

התקדמות יציבה לקראת סנקציות

בעולם הרחב התייחסו בקרירות להסכם המתגבש, שמזכיר את מתווה שהציעה סבא"א בסוף שנת 2009 ואשר נדחה בעבר על ידי טהרן. הבית הלבן פרסם אמש הודעה, לפיה וושינגטון ושותפותיה הבינלאומיות רואות בהסכם צעד מעודד, אך עדיין מודאגות ביותר מתוכניתה הגרעינית של אירן.

לדברי רוברט גיבס, דובר הבית הלבן, "מדובר בצעד חיובי לקראת מימוש עסקת החלפת אורניום המועשר ברמה נמוכה. אירן חייבת לנקוט בצעדים שיבטיחו לקהילה הבינלאומית שהתוכנית הגרעינית שלה תוקדש למטרות שלום בלבד". עם זאת, גיבס הוסיף שחלה התקדמות בדרך להטלת סנקציות בינלאומיות על אירן. בעוד הוא מסרב לציין לוחות זמנים ברורים, אמר גיבס: "אני חושב שישנה התקדמות יציבה לקראת החלטה על סנקציות".

גם האיחוד האירופי קרא להמשיך במאמצים להטלת סבב סנקציות חדשות, זאת עד שאירן תוכיח כי תוכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום. "לאירן יש חובה להבטיח לקהילה הבינלאומית את כוונותיה לשלום", אמר סגן שר החוץ של בריטניה אליסטר ברט. "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמרה שהיא לא מסוגלת לאמת את זה. לכן אנו עובדים עם השותפים שלנו על סנקציות במועצת הביטחון של האו"ם".

עדכון ראשון: 9:04

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully