וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן חלוץ: להפסיק עם ההפחדה סביב אירן

יהושע בריינר

17.5.2010 / 0:07

הרמטכ"ל לשעבר נשא דברים במרכז הבינתחומי בהרצליה והביע מורת רוח מהדרך שבה מתייחסת ההנהגה הישראלית לאיום האירני. "אסור להביל עם שלם במשמעויות שואתיות. אנחנו אפילו לא קרובים לזה"

הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף במיל' דן חלוץ נשא אמש (ראשון) דברים בפאנל מסכם לסימולציה בנושא "אירן – היום שאחרי" שהתקיימה בבית הספר לאודר לממשל במרכז הבינתחומי הרצליה. במסגרת הסימולציה הוצגו תרחישים שבהם לאירן יש נשק גרעיני, ותרחישים של מתקפת טילים על ישראל.

חלוץ אמר כי "אסור להכביד ראש באירן גרעינית, בוודאי לא להבהיל עם שלם במשמעויות שואתיות. אנחנו לא קרובים אפילו לשואה הזאת שמנסים לצייר לנו". עם זאת, הוא הוסיף, כי "צריך למצות את הדרך המדינית עד תום. לא אחרי שני טילים על הקריה לבוא עם הצעה למהלכים מדיניים, אלא לפני ששני טילים נורים על הקריה. אחת הדרכים להתמודד עם האירנים היא לבודד אותם מהעולם המוסלמי, שחלקו הגדול מודאג מאירן גרעינית יותר מאשר ישראל. יש לזהות מי הם הפרטנרים לשיח בעניין זה. יש להוציא את המונח קוים אדומים מהלקסיקון, כי מושג זה אינו 'מחזיק מים' ברגעי אמת. יש לנסות למשוך את סוריה מקיר הלבנים המכונה 'ציר הרשע', ואני חושב שניתן לעשות זאת".

חלוץ שלח חיצים להנהגה המדינית, ואמר: "נשאלת השאלה כיצד אנשים שאינם מצליחים להגיע להסכמה על בית אחד בשכונה במזרח ירושלים, יכולים להגיע להסכמה בסוגיה כגון חומר גרעיני המוברח מאירן לחיזבאללה".

בהתייחסו לאיפוק כמדיניות, אמר חלוץ כי "אני חושב שזה דבר לא נכון אל מול התרחיש שהוצג. יחד עם זאת., במלחמת לבנון השנייה אחד הדברים הטובים בה היו שלא התאפקו, אחרת היינו כבר בלבנון הרביעית". חלוץ הוסיף כי "בשביל לטפל באירן גרעינית צריך לטפל במדינות שסובבות אותה ואותנו בדרך שמקרבת אותן ולא מרחיקה אותן מאיתנו".

"שימוש במונחי השואה הוא דבר שלמנהיג אסור לעשות"

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, נשאה אף היא דברים בפאנל, התייחסה לניסיונות התיווך של טורקיה וברזיל עם אירן ואמרה: "העולם החופשי במבחן. אין ספק שניסיונות התיווך הללו ינוצלו על ידי האירנים למשוך זמן. ככל שהזמן עובר ונראים סימני היסוס, גרירת רגליים וניסיונות להוביל לקונצנזוס שימנע סנקציות אפקטיביות – כך פוחתת ההשפעה על היכולת לייצר כאן אזור עם כללי משחק חדשים".

לבני הוסיפה ואמרה כי "מבחינת ישראל, כל תהליך שיסמן חולשה, היסוס , הרמת ידיים – יפגע בכושר ההרתעה שלנו, שמתבסס לא רק על יכולותיה הפיזיות אלא גם על מערכת היחסים בינה לבין העולם החופשי בראשות ארצות הברית".

עוד אמרה לבני כי "מדברים על הנושא האירני במונחים של שואה. גם אם האמירות באות מנהמת לב באופן אמיתי ונועדו לגייס את העולם, התוצאה יכולה להיות דרמטית מבחינת הישראלי הממוצע. השימוש במונחים של השואה הוא דבר שלמנהיג אסור לעשות לאזרחים במדינתו. תפקיד של מנהיג זה לספק פתרון לאיומים ולא לאיים על הציבור שלו עצמו".

בהתייחסה למערכת היחסים עם ארצות הברית אמרה לבני כי "כושר ההרתעה של ישראל נשען לא רק על כוחה הצבאי, אלא גם על חוזקה של ארה"ב ועל מערכת היחסים עמה. אם יש מישהו בישראל שחושב שנשיא אמריקאי חלש זה משהו שטוב לישראל – זה אולי רעיון פוליטי מסוים, אבל זו טיפשות ביטחונית. חלק מהמעמד של ישראל באזור נובע מחוזקה של ארה"ב וממערכת היחסים איתה".

עדכון ראשון - 23:07 16.5

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully