וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: סככות לא מונעות את קרינת השמש

אריאל נוי וגיל סימה

16.5.2010 / 22:01

מחקר שביצעו שתי תלמידות מתיכון בעכו, בדק את האפקטיביות של הסוככים והמצלילים למיניהם. במחקר שנעשה בשיתוף מכללת אורנים נמצא כי הסוככים לא חוסמים את הקרינה האולטרא סגולה

"גם כאשר אנחנו יושבים מתחת לסככות, בל נחשוב שאנחנו מוגנים מהשמש. יש אפילו הרבה יותר סיכוי שאנחנו חשופים לקרינה", כך מתריע, ד"ר עמוס כהן, מרכז פרויקט "פיזיקה ורפואה בתעשייה" המתקיים במכללת אורנים זו השנה החמישית. במסגרת תוכנית הלימודים הזו נשלחים תלמידי תיכון מצטיינים בפיזיקה למכללה האקדמית לחינוך ומשתתפים בפרויקטים ייחודים הנוגעים לממצאי מחקר בינלאומיים בנושאי בריאות וסביבה.

דמלזה פרנסיס וסמא חלים, שתי תלמידות ערביות מתיכון טרה-סנטה בעכו, ערכו מחקרי סביבתי מקיף המתאים לעונת הקיץ החמה בישראל. הן בדקו את האפקטיביות של סוככים והצללות והאם הם באמת חוסמים את קרינת ה-UV המסוכנת.

השתיים, בסיוע מנחים מן המכללה, מצאו כי הסוככים הנפוצים אמנם יוצרים אפקט של צל, אך אינם חוסמים כלל את הקרינה האולטרא סגולה. ד"ר עמוס כהן מוסיף, כי "הכל תלוי בחומר ממנו עשוי הברזנט. אם מדובר במתכת או פח אז מתקיימת חסימה מלאה של קרני השמש, אך מתוך בדיקה של מרבית סוגי הברזנטים, מצאנו שמרביתם שקופים והקרינה מהם חזקה מאד".

לדבריו, במקרים אלו הנזק הבריאותי לאדם עשוי להיות חמור הרבה יותר מקרינה ישירה של קרני שמש. "כאשר אדם נמצא תחת קרני השמש הוא מודע לסכנות ולכן הוא גם נעזר באמצעי הגנה יעילים. אבל כאשר מדובר בסככה שהאדם כביכול חושב שזהו 'צל', אז באופן טבעי הוא ינקוט במידה פחותה של אמצעי הגנה מהשמש ותחת הסככה הוא ימשיך להישרף ולגרום לעצמו נזקים חמורים בעתיד", אמר ד"ר כהן.

שיתוף פעולה של תלמידים, מרצים וסטודנטים

במחקר בתחום הבריאות שערכו התלמידים ליר גנוסר ואופיר חיים מכיתה י"ב בתיכון כרמל זבולון ביגור, נבדקו השפעות קרינת השמש על שיער האדם. עבודתם עסקה בדרכים לחקר השפעת קרינת אולטרא סגול על השיער, ומידת שינוי השיער בעקבות החשיפה לשמש. לפי ממצאי המחקר, השיער הופך בהיר יותר במהלך חשיפה ממושכת לקרינה חזקה, ובכך הופך למחזיר טוב יותר של הקרינה. מנגנון ההגנה הגורם לכך שהשיער הופך בהיר יותר, מסייע להגנה טובה יותר על עור הקרקפת שלנו.

המפגשים במסגרת הפרויקט נערכים אחת לשבועיים במעבדה לפיזיקה במכללת אורנים, בהנחיית אנשי הסגל, מרצי אורנים, וסטודנטים בתואר שני או בסוף תואר ראשון. הסטודנטים נהנים ממלגה מטעם משרד המדע בשל מעורבותם בפרויקט זה. השבוע הגיע למכללת אורנים בוחן חיצוני מטעם משרד החינוך על מנת לבחון את בני הנוער ובהתאם לקבוע את הציון שלהם בבגרות במגמת פיזיקה (חמש יחידות).

הפרויקט הוא יוזמה משותפת של מרכז צמר"ת (צוהר למדע ורפואה בתעשייה) אורנים, והמרכז הדו-מחוזי למחוננים באורנים בחסות מכון וייצמן. את הפרויקט מובילים ד"ר מיכל קרופניק-גוטליב, מנהלת המרכז למחוננים באורנים, וד"ר עמוס כהן, מרכז לימודי הפיזיקה ורפואה בתעשייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully