וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פמיניזם במועדון

רוני אלוני סדובניק

13.5.2010 / 7:43

השבוע נתן בית המשפט בירושלים פסק דין פמיניסטי ומרגש, ולפיו אין להפלות בין נשים וגברים במתן פטור מתשלום בכניסה למועדוני לילה. כלומר, הוא אסר להכניס נשים בחינם למועדונים, כפי שנהוג בלא מעט מקומות.

התובע טען כי הנורמה שהשתרשה במועדונים, לפיה נשים נכנסות בחינם, מהווה אפליה אסורה. בעל מועדון הלילה הנוגע בדבר ניסה להצטדק בבית המשפט בטיעון שמדובר בכלל באפליה מתקנת עבור הנשים. אבל זה היה נימוק מגוחך מלכתחילה. נימוק שוביניסטי אפילו.

המטרה האמיתית היא לא הנשים - אלא הגברים

מדוע? הרי המטרה האמיתית היא לא הנשים - אלא הגברים. בעלי המועדונים יודעים שככל שיבואו יותר נשים - כך יגיעו יותר גברים. ואכן, לאחר הטיעון של "אפליה מתקנת" אמרו בעלי המועדון שמתן הטבה לנשים בכניסה למסיבות הוא דווקא לטובתם של הגברים, שיקבלו תמורה לכספם, כלומר מועדון שיש בו מלאי נאה של נשים.

באשר לטענות כי כניסה חינם לנשים מפלה את הגברים, השיב בעל המועדון כי כשזוגות מגיעים למסיבה יחד, הגבר הוא המשלם, ולכן אם האישה נכנסת חינם - הדבר מפחית את הוצאותיו של הגבר. אבל אם זו אכן הסיבה האמיתית, מדוע לא להציע "שני כרטיסים במחיר אחד?".

לכן, ‏טוב עשה בית המשפט כשקבע באופן חד?משמעי כי "לא ניתן לקבל טענות אלה. לכל היותר הדבר מנציח את התפיסה כי הגברים הם המפרנסים והם אלה שצריכים להזמין את הנשים על חשבונם".

* * *

הנושא קיבל כותרות כי הוא פיקנטי ולכאורה משעשע. אולם זה נושא רציני וחשוב בדרך להשגת השוויון בין המינים.

הבוקר שמעתי, בעודי ברכבת, שתי חיילות צעירות שהתמרמרו על רוע הגזירה וחשבו שפסיקת השופט מהווה הרעה בהתייחסות למין הנשי. כנראה שהן לא הנשים היחידות שחושבות כי ביטול ההטבה מזיק לנשים, אולם לכל אלה כדאי לומר כי לצד זכויות, יש גם צורך בקצת אחריות מצידנו הנשים.

עלינו לשמוח על כך שאין מתייחסים אלינו עוד כאל בשר מועדונים, טרף קל שיש להביא למועדון במטרה שישמש פיתיון לגברים המגיעים אל המועדון כדי לצוד.

מתן פטור מתשלום לנשים מקבע את השוני בין שתי האוכלוסיות של פוקדי המועדונים, כאילו יש קבוצת לקוחות שאמורה לשלם על הבילוי ולעומתה יש קבוצה שהיא בעצם חלק מהכיבוד הנדרש לבילוי, ולכן אין לבקש ממנה כסף.

לא בכדי ציין השופט כי לשון ההזמנה שפורסמה לאחד הערבים במועדון הנוגע בדבר - "נשים חינם וסושי גם" - "פוגעת לא רק בציבור הגברים אלא גם בנשים, שכן ניתן להבין מהפרסום כי מבקרי המסיבה ייהנו מבנות ומסושי בחינם.

* * *

כדאי רק לקוות שמהיום, כשבנות ישלמו כמו כולם בכניסה למועדון, אולי סוף סוף לא יתייחסו אליהן הגברים כאל טרף קל ששוחרר לזירה במטרה לשעשע אותם, אלא כאל מי שבאו לבלות לפי ראות עיניהן בלבד. אפשר לסכם ולומר בסוגיה הזו כי מה שניתן בחינם, עולה ביוקר למאבק הפמיניסטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully