וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל משחק הכיסאות בממשלה הבריטית

טליה שחר

12.5.2010 / 15:31

הממשלה הבריטית מתחילה להתגבש עם מינויים בתפקידי מפתח וחשיפת כמה מתנאי הסכם הקואליציה בין השמרנים לליברל דמוקרטים. האם שתי המפלגות יצליחו לשבת יחדיו?

ראש ממשלת בריטניה החדש דיוויד קמרון וסגנו ניק קלג לא ביזבזו זמן ונפגשו הבוקר (רביעי) לדון במשימת גיבוש ממשלת הקואליציה הראשונה בבריטניה לאחר 70 שנים.

בין המינויים הראשונים שנקבעו היו של שרי השמרנים: ג'ורג' אוסבורן יהיה שר האוצר, וויליאם הייג יהיה שר החוץ, ליאם פוקס יהיה שר ההגנה ואנדרו לאנסלי יהיה שר הבריאות. ראש צוותו של קלג וחבר צוות המו"מ הקואליציוני דני אלכסנדר צפוי להיות השר לענייני סקוטלנד, והיועץ הכלכלי הפופולרי של הליברל דמוקרטים וינס יהיה שר לענייני עסקים. הליברל דמוקרטים צפויים לקבל ארבעה שרים וכ-20 משרות ממשלתיות.

שתי המפלגות התמודדו על בסיס מצע שונה בתחומים רבים, וכבר נשמעים קולות ספקנים לגבי יכולתם להחזיק מעמד ביחד במשך חמש השנים הבאות. "היקף המחלוקות שיוכלו להפיל את הקואליציה הוא רחב", כתב סיימון הפר ב"דיילי טלגרף". "קשה לראות איך הבחירות יוכלו להידחות הרבה מעבר להיום בעוד שנה". פרשן ה"דיילי מייל" מקס הייסטינג היה לא פחות פסימי: "אני מתערב שלפני שנהיה הרבה יותר זקנים, חלק מחברי הפרלמנט של קלג ילכו נגד הממשלה ויימנעו או יצביעו נגד חקיקה של השמרנים".

קווים לממשלה החדשה

עד שהמחלוקות יופיעו, ה-BBC מדווח על כמה נושאים עליהם כן הסכימו השמרנים והליברל דמוקרטים: "האצה משמעותית" במאמצים להפחתת הגירעון התקציבי, כולל קיצוץ של שישה מיליארד ליש"ט השנה. בתוך חמישים יום יגובש תקציב חירום. הפרלמנט יהיה קבוע למשך חמש שנים, כלומר, הבחירות הבאות תתקיימנה במאי 2015.

בנושאי מסים, הליברל דמוקרטים הסכימו לוותר על דרישתם למס על בתים בשווי העולה על 2 מיליון ליש"ט, בעוד שהשמרנים ויתרו על הבטחתם להעלות את סף מס הירושה למיליון ליש"ט. הממשלה החדשה אף תבטל את תכנית ממשלת הלייבור להעלות את מס הביטוח הלאומי ותפעל להעלאת סף מדרגות המס למיעוטי הכנסה.

כמו כן, הממשלה תקיים משאל עם לגבי העברת סמכויות לאיחוד האירופי, בעוד שהליברל דמוקרטים, שהמצע שלהם היה פרו-אירופי מובהק, הבטיחו לא לפעול להחלת האירו במשך כל תקופת הפרלמנט הנוכחי. הליברל דמוקרטים אף הסכימו לדרישת השמרנים לקבוע מכסות למהגרים ממדינות שאינן באיחוד האירופי, והסירו את התנגדותם לתכנית חליפית למערכת הגנת הטילים הגרעיניים "טריידנט". לסיום, ייערך גם משאל עם בנושא שינוי שיטת ההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully