וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי חדש נלחם במוטציות מחלת הסרטן

אריאל נוי

12.5.2010 / 13:04

ממצאי מחקר חדש שבו משתתפים ישראלים, מצביעים על השפעה חיובית ניכרת במאבק במוטציות התאים הסרטניים. ד"ר בלה קאופמן, מנהלת המחקר: "טיפול מהפכני שאין בעולם"

מחקר חדש מציג תקווה לחולי סרטן על כל סוגיו, ובתנאי שהוכח כי קיימת בעיה גנטית במוטציה. מדובר במוטציות שבגנים הנמצאים בעיקר בקרב חולות בסרטן השד, השחלות, הלבלב והערמונית. תוצאות ראשוניות של טיפול חדש הוצגו בכנס בינלאומי והראו שהטיפול בתרופה "אולפריב" (olaparib) הוביל לנסיגה של המחלה בקרב 33% מהחולות בסרטן השחלה ו- 41% מהחולות בסרטן השד.

ד"ר בלה קאופמן, מנהלת יחידת השד במכון האונקולוגי בשיבא – תל השומר מסבירה: "יש לנו הרבה גנים וחלק מהגנים תפקידם לשמור שלא נקבל סרטן. כשהגנים 'מתקלקלים' מתרחשת בהם במה שנקרא בשפה הרפואית – מוטציה, כשזה קורה הסיכון לקבל סרטן הוא גבוה".

המוטציות במחקר נמצאו בגנים BRCA1 ו-BRCA2, שעוד נמצא כי הן נפוצות יותר בקרב יהודים. הן מופיעות באחד מכל 40 יהודים אשכנזים בריאים, והן מהוות גורם סיכון משמעותי ביותר לתחלואה בסרטן. עוד נמצא כי המוטציות האופייניות לאוכלוסיה האשכנזית היהודית אופייניות גם ליהודים יוצאי עירק. "תוצאות המחקר מעודדות מאוד. מדובר בשיפור משמעותי דווקא בקרב חולות עם מחלה בשלבים מתקדמים שכל הטיפול המיטבי שהיה עד כה הפסיק להשפיע", אומרת ד"ר בלה קאופמן, שמלבד היותה מנהלת יחידת השד במכון האונקולוגי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, היא גם החוקרת הראשית של המחקר הבינלאומי החדש. בעקבות התוצאות המבטיחות נפתח בימים אלו מחקר בינלאומי עם התרופה הניסיונית בו שותפים שבעה מרכזים בישראל וכן מרכזים נוספים בארה"ב ואוסטרליה.

עדיין בשלב הניסיוני

לדברי ד"ר קאופמן, הטיפול עורר הדים רבים והחוקרים והרופאים מודעים לזה שהתעוררה דרישה לטיפול הזה מצד חולים, למרות שהוא לחלוטין בשלב ניסיוני. "אף פעם לא היה טיפול ייחודי לאוכלוסייה הזאת. אנחנו לא מפתחי התרופה אנחנו מיישמים את הטיפול לאוכלוסייה שלנו. אנחנו יזמנו את המחקר, דחפנו ועודדנו להביא אותו לארץ. זה מהפכני משהו שלא קיים בכל העולם, טיפול תרופתי במגוון רחב של מחלות סרטן", אמרה ד"ר קאופמן.

על פי ממצאי המחקר, אחוז החולות שמחלתם נגרמת על רקע שינוי גנטי באחד משני הגנים BRCA 1 או BRCA 2 עומד על 40% מהאשכנזיות שחלו בסרטן השחלה, 11% מהחולות בסרטן השד, וכן ידוע כי בקרב 5% מהחולים בסרטן הערמונית והלבלב נמצאת מוטציה כזו. ה- BRCA הוא חלבון שמתקן שברים בדי-אן- איי (DNA), שהוא החומר התורשתי המצוי בכל תא. הפגיעה ב- BRCA פוגעת ביכולת התא לתקן את עצמו (נזקים יומיומיים).

תוצאות המחקרים היו מעודדות כבר בשלב מוקדם של הפיתוח. מאז פתיחת המחקר, פנו מטופלים רבים לבדיקת התאמתם וחלקם כבר התחילו בטיפול. התקבלו גם פניות של חולים, בעלי מוטציה גנטית, מארצות שונות, לברר את התאמתם להשתתף בניסוי. החידוש במחקר הנוכחי הוא כאמור הוא העובדה שהוא אינו מיועד רק לסרטן מסוג מסוים -דוגמת סרטן שד או עור) אלא מיועד לחולי סרטן, על כל סוגיו, ובתנאי שהוכח שהחולה נשא בגן למוטציה ב - BRCA 1 או BRCA 2.

כל החולים שיימצאו מתאימים יקבלו את התרופה ועם סיום המחקר יבדקו בין השאר שיעורי התגובה לטיפול במחלות השונות. בעקבות התוצאות החיוביות, שבעה מרכזים אונקולוגים בישראל נפתחו לגיוס חולים. המרכזים הם: המרכז הרפואי ע"ש שיבא, המרכז הרפואי ע"ש רבין, מרכז רפואי לין, הדסה עין כרם, המרכז הרפואי שערי צדק, המרכז רפואי רמב"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully