וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה: יוכפל תקציב מכשירי השמיעה לילדים

אריאל נוי

12.5.2010 / 9:20

עשרות אלפי ילדים חירשים בישראל נאלצים להוציא כ-20 אלף שקלים על כל מכשיר שמיעה, בעוד שהתקציב שמפנה הממשלה לנושא עומד על 3,000 שקלים. עכשיו מתכנן משרד הבריאות להכפיל את התקציב

משרד הבריאות הודיע אמש (שלישי) בדיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת כי בשנת התקציב הבאה יכפיל את מימון מכשירי השמיעה לילדים. בישיבת הוועדה בראשות ח"כ דני דנון, הודיע משרד הבריאות כי הוא מתכנן להכפיל את התקציב מכ-3,000 שקלים לכ-6,000 שקלים. עלות מכשירי השמיעה לילד הוא כ-20,000 שקלים לשתי האוזניים. הורים ל- 10,000 ילדים חירשים וכבדי שמיעה בישראל הנאלצים להוציא עשרות אלפי שקלים למימון מכשירי השמיעה נשמו אתמול לרווחה.

מכשירי השמיעה המתקדמים לשתי האוזניים עולים בממוצע כ-20,000 שקלים. עבור ילדים כבדי שמיעה וחירשים, חיוני מכשיר השמיעה בדיוק כמו כל חיסון או טיפול להם זכאים ילדים בחינם. לפי נתונים שפרסם ארגון מיח"א (מחנכי ילדים חרשים), בישראל יש כ-10,000 ילדים לקווי שמיעה וחירשים. גלית כספי-כהן, מנכ"לית מיח"א בירכה על ההחלטה ואמרה כי "זה צעד ראשון, אך לא מספיק, יש לדאוג לכך שיהיה מימון מלא לכל מכשירי השמיעה והאביזרים הנלווים. מכשירי השמיעה לילדינו זה הכרח. כשנקבעה ההשתתפות במכשירי שמיעה לפני כעשור היא תאמה את מחיר המכשירים. מאז לא שונה התעריף למרות שכל העולם הדיגיטלי של המכשירים השתנה. בפועל ישנם ילדים שאין באפשרותם לרכוש מכשיר שמיעה".

"כמו טלפון נייד"

לקות שמיעה היא ירידה ביכולת השמיעה שעלולה להופיע בדרגות שונות, החל בירידה קלה בשמיעה וכלה בחירשות עמוקה. הלקות עשויה להיגרם מסיבות שונות, גנטיות או נרכשות והן יכולות להופיע מיד עם הלידה או בשלב מאוחר יותר בחיים.

למירי עובדיה ממעלה אדומים יש שתי בנות מקסימות, יעל בת 5 ונגה בת 3 וחצי. כשהיתה בת שנתיים, גילו כי שמיעתה של נגה איננה טובה . "כולם אמרו לי שהיא בסדר. אבל אני התעקשתי שהיא מדברת בצורה שונה. לקחתי אותה לבדיקות רופאה בטיפת חלב אמרה לי שאני מדמיינת המשכתי להתעקש ולקחת אותה לבדיקת שמיעה ואז הגיעה הבשורה המרה", סיפרה האם. "הבודקת אמרה לי שהיא לא שומעת טוב ויש ליקוי חמור. זה לא קל לשמוע, זו בשורה כמו שמישהו מת - לוקח זמן להתאושש ממכה כזאת עד שמתחילים לטפל בבעיה".

כיום, יש לילדה שני מכשירי שמיעה כשעלותו של כל מכשיר היא 9,000 שקלים והוא אפקטיבי לכשלוש שנים. "זה כמו אדם שמחזיק טלפון נייד ואז צריך להחליף אותו. אבל ההבדל הוא עצום מכיוון שהבת שלי צריכה וזקוקה למכשיר, ואז צריך להוציא במכה 18,000 אלף שקלים. מה עושים? לוקחים הלוואה ומתחננים לאימא. אנחנו מגרדים את הכסף אבל זה עניין של בריאות", מספרת עובדיה. אך בזה לא תמו ההוצאות. לבד מעלות המכשירים, צריך להצטייד במערכת שמשדרת לתוך המכשיר שמיעה צלילים שהלקוי שמיה יוכל לשמוע יותר טוב שעולה 15,000 שקלים.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully