וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צנזורה: משל על גורלו של אמירוביץ'-מחולסקי

יהושוע סובול

12.5.2010 / 7:44

השבוע מלאו 50 שנה לפרשת מעצרו באישון לילה של אסיר ציון גרישא אמירוביץ'?מחולסקי על ידי הקג"ב. הפרשה היכתה גלים בעיתונות העולמית, ורק ברוסיה הסובייטית נאסר להזכיר אותה באמצעי התקשורת הרשמיים. אבל כמו בכל דיקטטורה אפלה, הציבור האינטליגנטי שרוצה לדעת איפה הוא חי, המציא ופיתח רשת מידע אלטרנטיבית: הפל"א (מפה לאוזן), רשת שפועלת במהירות הקול ומתפשטת דרך החומות העבות והגדרות שעוטפות את מרתפי החקירות של הקג"ב.

וכך, הודות לפל"א, כל אדם בר דעת באימפריה הסובייטית יודע בדיוק ואיך ולמה קרה מה שקרה לגרישא אמירוביץ'?מחולסקי. בשעה שלוש לפנות בוקר הקיפו 16 גברתנים מיחידת המעצרים המיוחדת של הקג"ב את ביתו של גרישא, שנמצא באחד הפרברים של עיר הנמל הצפונית הנידחת דנייפרוחיפובסק. חמישה גברתנים מהיחידה המיוחדת פרצו לדירה, הפרידו בין גרישא לבין אשתו ובנותיו, דינה ויהודית, סירבו להזדהות כאשר התבקשו לעשות זאת וערכו חיפוש בכל חדרי הדירה בלי להציג צו חיפוש. הם לקחו עימם את יומניהם האישיים של גרישא ושל הבנות, וכן את מחברות החשבון שלהן. כאשר רצו לקחת עימם גם את גרישא, הגברת אמירוביץ'?מחולסקי התעקשה ודרשה מהברנשים להראות לה צו מעצר. אז הם שלפו צו שהוצא שבועיים לפני האירוע הלילי.

חיפוש בשלוש לפנות בוקר

בדיעבד, חתן פרס נובל פרופ' אליאושקין?זכרוב, אחד מראשי ארגון אדם?הוא?אדם, העלה את התהייה: אם הצורך הביטחוני היה כה בלתי דוחק עד שכוחות הביטחון הסובייטיים יכלו להמתין כמעט שבועיים מיום חתימת הצו עד ביצועו, מדוע היו החיפוש והמעצר חייבים להתבצע דווקא בשלוש לפנות בוקר, באלימות, ולעיני הילדות? ועוד שאל פרופ' זכרוב, מדוע לא הותר לעציר אמירוביץ'?מחולסקי להיפגש עם עורך דין, כפי שטוענת רעייתו של אותו אסיר ציון.

אבל בכך לא תמה הפרשה. מתברר כי מחמת הצנזורה הסובייטית החמורה ומפחד ידו הארוכה והקשה של ארגון הקג"ב מצאה רשת פל"א דרך מקורית להפיץ את הידיעה על הפגיעה החמורה בזכויות האדם. כיוון שברוסיה הסובייטית היה אסור לספר לאזרחים את האמת על מעללי זרועות הביטחון החשאי אבל מותר להשמיץ את ישראל בלי מעצור - הפיצה רשת פל"א את הידיעה האסורה לפרסום, כאילו האירוע לא התרחש ברוסיה אלא בישראל. ולא עם אסיר ציון יהודי אלא עם אסיר ערבי. גם שמה של דנייפרוחיפובסק הומר לשם של עיר נמל ישראלית צפונית, ושמו של גרישא אמירוביץ'?מחולסקי הומר לשם ערבי. גם שמו של ארגון העמותות הציוניות שבראשו עמד אמירוביץ'?מחולסקי הוסב בשמועות לשם של ארגון עמותות ערביות. וכך נפוצה הידיעה על מעצרו של אמירוביץ'?מחולסקי ברחבי רוסיה הסובייטית באין מעצור.

אכן, קשה להאמין שחלפו רק 50 שנה מאז אותם ימים אפלים שבהם התרחשה פרשת אמירוביץ'?מחולסקי, שנראית כיום כאילו התרחשה לפני המבול. כמה נפלא שפרשה אפלה ומבישה כזאת בשום פנים ואופן לא יכולה להתרחש בעצם הימים האלה במדינה דמוקרטית וחופשית כמו מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully