וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השייח' סלאח: "הכיבוש צריך לעמוד לדין"

גלעד גרוסמן וניר יהב

11.5.2010 / 13:39

ביהמ"ש זיכה את ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית בישראל מאשמת התפרעות בהפגנה. ביהמ"ש: עדויות השוטרים סותרות. לאחר זיכויו אמר סלאח: "לעולם לא נוותר על עקרונותינו"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

בית משפט השלום בירושלים זיכה הבוקר (חמישי) את ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית בישראל, השייח' ראאד סלאח, שהואשם בהשתתפות בהתפרעות ב-2007 במהלכה הניף את דגלה של סוריה. על פי כתב האישום סלאח עמד בראש הפגנה של עשרות בניי אדם וקרא קריאות מסיתות ברמקולים כדי לשלהב את ההמון להפר את הסדר, בין השאר הואשם שאמר "הנה הגיע היום בו יונפו לראשונה דגל אש"ף וסוריה יחד בירושלים".

מהכרעת הדין עולה כי התביעה התבססה בעיקר על עדויות של שוטרים שהשתתפו בפיזור האירוע בהם התגלו סתירות רבות. ההגנה הציגה צילום שצילם אחד המפגינים בו נראה סלאח כשהוא מדבר לפני קבוצה של אנשים מבוגרים הלבושים בבגדים דרוזים מסורתיים שרובם יושבים מולו, כשמאחוריו עומדים אחרים ואחד מהם אוחז בדגל סוריה. לפי העדויות עולה כי השוטרים חזרו אל המפגין וביקשו ממנו למסור את הדגל. הוא ככל הנראה סירב ובמקום החל עימות והשוטרים פיזרו את ההפגנה ללא כל התנגדות, ועצרו את סלאח.

סלאח אמר מחוץ לאולם לאחר ההכרעה כי "לא הרגשנו שזוכינו בבית המשפט, משום שמלכתחילה לא הרגשנו שאנחנו מואשמים. אנחנו עדיין מאשימים את הכיבוש הישראלי ואת הימצאותו בירושלים הכבושה ובמסגד אל-אקצא הכבוש. שנית, מי שצריך לעמוד לדין זה לא הדגל הסורי אלא הכיבוש הישראלי הבטל ומבוטל משום שהוא חסר תוחלת וסופו להסתלק. אנחנו משוכנעים בכך ובטוחים בכך. אנחנו לא חשים שסיימנו את המאבק עם בתי המשפט הישראלים. עודנו בתחילת הדרך, אנחנו דבקים בדרכנו, אנחנו משוכנעים בכך שאנחנו עם שאוהב את החירות. ואם ניאלץ לבחור בין ויתור על עקרונותינו לבין מאסר – ניכנס לכלא ולעולם לא נוותר על עקרונותינו".

השופט שמעון פיינברג כתב בהכרעת הדין כי השוטרים שהעידו במשפט סיפרו כי סלאח אמר כי מדינת ישראל היא מדינת אויב וכובשת, ושלפני מעצרו הייתה השתוללות, אך סרט הווידאו מוכיח אחרת. "מרבית המתקהלים היו אנשים מבוגרים בני העדה הדרוזית. נאום הנאשם היה אמנם בעל אופי פוליטי אך לא היו בו אותם ביטויים פרובוקטיביים, לא הייתה שום פעולה פרובוקטיבית למעט הנפת הדגלים".

"תיק מפוברק נוסף נגד השייח'"

השופט הוסיף בהכרעת הדין כי אם השוטרים לא היו דורשים לקבל לידם את הדגלים סביר שלא היתה מתרחשת כל אלימות בהפגנה. כמו כן אמר השופט כי כל שוטר שהעיד מסר גרסה אחרת ולכן לא ניתן לקבוע האם מדובר בהתקהלות אסורה ולכן החליט לזכות את סלאח מכל האישומים.

פרקליטו של סלאח, עו"ד חאלד אזברגה אמר לאחר ההחלטה כי "היום הגיע לקיצו תיק מפוברק נוסף נגד השייח' ראאד סלאח. בית המשפט נתן היום סימנים די ברורים לקציני המשטרה כנגד פיברוק התיקים כלפיו. כל השוטרים שהעידו ושיקרו בבית המשפט לא יכולים להמשיך לייצג את הצדק והחוק. צריך לפתוח נגדם בחקירה ולהגיש נגדם כתב אישום על עדות שקר".

בתחילת השנה גזר בית משפט השלום תשעה חודשי מאסר בפועל ושישה חודשי מאסר על תנאי לשייח' סלאח, שהורשע בנובמבר בתקיפת שוטר לפני כשנתיים. גם המקרה הזה התרחש במהלך הפגנה נגד הבניה בשער המוגרבים. במהלך ההפגנה התפרעו כ-30 מחברי התנועה והחלו לקלל את השוטרים. סלאח הורה למפגינים לשבת ולסרב להתפנות "אתם גזענים רוצחים אין לכם כבוד". לאחר מכן הוא ירק בפניו של אחד השוטרים.

"מעשיו של הנאשם אינם פוגעים בכבודו של השוטר לבדו אלא גם מביעים בוז ללובשי המדים המייצגים את החוק במדינת ישראל ואושיות השלטון עצמו", כתב השופט יצחק שמעוני–ניר בגזר הדין. הוא הוסיף שהשייח' סלאח הוא איש דת מוכר ומהווה חיקוי לרבים מתומכיו. "בית המשפט אינו יכול להשלים עם מעשיו של הנאשם ולהסתפק בענישה מקילה. יש להטיל על הנאשם עונש משמעותי שיבהיר לו את חומרת מעשיו".

חבר הכנסת טלב א-סנ"ע (רע"מ – תע"ל) ברך על זיכויו של סלאח. "הצדק יצא לאור, מלכתחילה הדגשנו שהאישום נבע משיקולים פוליטיים. אני מציע ללהקת המסיתים המתוסכלים של ליברמן והחבורה שלו שיתנצלו בפני סלאח והציבור הערבי לאחר מסע הצלב שניהלו נגדו הגובל בהתרת דם, ולאחר שהבית המשפט זיכה אותו", אמר א-סנע שהוסיף כי גם הפרשה ביטחונית החדשה במסגרתה מואשמים שני אישי ציבור ערבים בריגול עבור חיזבאללה תסתיים בלא כלום. לדבריו, "אם יוגש כתב אישום אני מאמין שגם הם יזוכו ואני ממליץ לכל מחרחרי הריב והמדון במדינה שיירגעו ויתנו למערכת החוק למלא את תפקידה בצורה עניינית ללא כל מעורבות פוליטית. אני ממליץ לליברמן שיתמקד בחקירות נגדו ושלא ינסה להסיט את תשומת הלב על ידי הסתה חסרת אחריות נגד הציבור הערבי ומנהיגיו".

עדכון ראשון: 10:40

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully