וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "אין סכנה לעמדת העמימות של ישראל"

פנחס וולף

10.5.2010 / 12:33

שר הביטחון התייחס בוועדת החוץ והביטחון ללחץ על ישראל לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. "יש סכנת שחיקה ארוכת טווח, ולמרות זאת אין איום ממשי על עמדת ישראל"

שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום (שני) בוועדת החוץ והביטחון בכנסת לדיווחים לפיהם ארצות הברית ומצרים מגבשות יוזמה ללחוץ על ישראל לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. לדברי ברק "אנחנו ניצבים בפני סכנת שחיקה ארוכת טווח במעמדה הבינלאומי של ישראל ולמרות זאת - בקשר לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני - אני לא חושב שיש סכנה או איום ממשי על עמדתה המסורתית של ישראל כפי שהתבטאה כל השנים (עמדת העמימות-פ"ו). הקשר בינינו לבין ארצות הברית מורכב יותר מכפי שהעין תופסת", אמר ברק.

ברק הוסיף כי "יש התקרבות לא מבוטלת באבחנה האמריקאית לגבי מה שקורה באירן. יש הבנה בארצות הברית וברוסיה שהאירנים מנסים להגיע לגרעין צבאי, וכל היתר הם תמרונים ומהלכים טקטים של האירנים שנועדו להרוויח זמן ולעקוף מכשולים. זה לא אומר שיש בינינו לבין ארצות הבית התאמה מוחלטת בהתייחסות לציר הזמן בעניין, אולם יש הסכמה רחבה על הצורך בסנקציות אפקטיביות. האמריקאים מודעים היטב לעובדה שהרחבת מעגל השותפים לסנקציות מדלל את התוכן שלהם. אנו רואים שינוי בטון האמריקאי. בזמנו דיברו במונחים שלא מקובל עליהם שאירן תהפוך לגרעינית, עברו להשתמש במונח שהממשל נחוש למנוע מאירן להפוך לגרעינית. אני מזהה התקדמות והבנה לצורך למנוע מאיראן להפוך לגרעינית".

ברק אמר עוד כי "אין שום הכרח שנמצא את עצמנו בקיץ בהידרדרות למרות האזהרה של מלך ירדן. אף אחד לא רוצה הידרדרות כזו, לא סוריה וגם לא אנחנו. עם זאת, אנחנו דרוכים ועוקבים. ישראל חזקה ומתריעה. אם ייאלצו אותנו – כוחו של צה"ל עמו".

"קשר מורכב עם ארה"ב"

ברק התייחס גם לשיחות הקרבה עם הפלסטינים ואמר כי "יש להגיע במהירות לשיחות ישירות בהן יידונו כל נושאי הליבה. יש מגבלה בשיחות הקרבה, בעיקר משום שאנחנו 15 שנה בשיחות. צריך להגיע מהר מאוד לשיחות ישירות. יש חשש ששיחות הקרבה לא יהיו יעילות, לפיכך צריך לקצר אותן כמה שיותר. אני לא מאמין באפקטיביות שמשא ומתן עקיף יביא לפריצת דרך עם הפלסטינים. אני קורא לשיחות הקרבה האלה שלב ביניים".

בהקשר ליחסים המתוחים עם ארצות הברית אמר ברק כי "יש חשיבות רבה ביחסים עם ארצות הברית וצריך לשים קץ לחיכוכים עמה בהקשר למשא ומתן עם הפלסטינים. הדבר שנדרש מצד ישראל זה להציג יוזמה מדינית מרחיקת לכת כדי להביא להתקדמות עם הפלסטינים. צריך לקבוע גבול בתוך ארץ ישראל על פי שיקולים ביטחוניים ודמוגרפיים שבצד אחד תהיה ישראל עם רוב יהודי מוצק ובצד השני מדינה פלסטינית עם חיות מדינית ופוליטית. גושי ההתיישבות יישאר חלק מישראל והפליטים יישארו במדינה הפלסטינית. עם החתימה על ההסדר יוכרז על קץ הסכסוך וסוף לתביעות".

לגבי ירושלים, אמר ברק "צריך להגיע לגבי ירושלים לסיכום להסדר הקבע". שר הביטחון הוסיף כי האמריקאים מנסים לארגן סנקציות נגד אירן. הם מצפים שישראל כידידה תירתם ובמקומות שהיא יכולה לסייע למאמץ הכולל האמריקאי כמו במשא ומתן עם הפלסטינים – ולהפגת מתיחויות עם העולם הערבי –היא תסייע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully