וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולן תמורת אירן

אורי סביר

11.5.2010 / 8:29

היעד העיקרי של ישראל צריך להיות פירור הציר טהרן-דמשק-בירות. יש רק דרך אחת להשיג זאת: הסדר שלום עם סוריה ונסיגה מלאה מרמת הגולן

האיום האסטרטגי לביטחון הלאומי של ישראל טמון בעיקר בציר אירן – סוריה – חיזבאללה. השילוב של לאומנות קיצונית ופונדמנטליזם אסלמי עם פוטנציאל של נשק להשמדה המונית, מלחמה בליסטית וטרור מסוכן, מעמיד לפנינו אתגרים ביטחוניים, שהם גדולים ממה שעמדו בפניהם בעבר. נכון שצה"ל חזק וכוח ההרתעה שלנו הוא תנאי הכרחי להגנה על האינטרסים הביטחוניים שלנו, אך לא תנאי מספיק. היעד העיקרי צריך להיות פירור הציר טהרן-דמשק-בירות ויש רק דרך אחת להשיג זאת בהסדר שלום עם סוריה.

זהו אינטרס ביטחוני ממדרגה ראשונה. על פי כל הערכות אסד מעוניין בהסדר וברצונו להתקרב לארצות הברית. המחיר ברור גם הוא – נסיגה מלאה מרמת הגולן לגבול קבע שעליו ינוהל משא ומתן לצד סידורי ביטחון, פירוז ונורמליזציה. על הצבא הסורי יהיה לסגת עמוק לתוך סוריה מלבד אזור דמשק.

כשניהלתי משא ומתן עם הסורים, עם מי שהיום שר החוץ שלה, וואליד מועלם, הסורים היו פתוחים לדון על נושאים אלה. לצד זה ישראל צריכה לבוא בתביעות חד משמעיות שבמקביל עם הנסיגה מרמת הגולן סוריה תקרר את יחסיה עם אירן, לא תאפשר העברת אמל"ח לחיזבאללה, כמו כן סוריה תפעל למען הסדר שלום ישראלי לבנוני בוא יפורק החיזבאללה מנשקו.

לסורים יהיה קשה לסרב

אם ישראל תציע את רמת הגולן לסוריה, יהיה לסורים קשה לסרב לתביעות הנגד, מה גם שהקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית יתמכו בעמדה הישראלית. הדבר גם יאיץ את המסלול הפלסטיני ואת האפשרות של שלום אזורי במזרח התיכון.

רמת הגולן הפכה למאין טאבו בחברה הישראלית זו טעות קשה כי לא ממנה תבוא הגאולה במלחמה הבאה אם תהיה. אין טעות גדולה יותר מאשר להתכונן למלחמה הבאה על פי הכללים של המלחמה הקודמת. יש לקוות שהממשלה בראשות נתניהו תאזור אומץ להחלטה אסטרטגית אמיצה ממדרגה ראשונה. יהיה לו לשם כך את התמיכה המספיקה בכנסת ובעם, אשר מבין את שעומד על הפרק. נראה כי מערכת הביטחון תומכת בניסיון מאין זה כולל העומד בראשה, שר הביטחון. העניין הוא בנפשנו, אנו חזקים דיו ללכת בדרך האמיצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully