וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: בדיקת קולנוסקופיה מצילה חיים

אריאל נוי

7.5.2010 / 10:42

במסגרת כנס שיעסוק בגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, ייחשף מחקר קנדי שהקיף 2.5 מיליון אנשים בריאים. המחקר קובע חד משמעית: אלו שעשו בדיקת קולונוסקופיה ניצלו ממוות בטוח

מחקר רחב ממדים שנערך באוניברסיטת טורונטו שבקנדה, טוען כי בדיקת הקולונוסקופיה לגילוי מחלת סרטן המעי הגס מצילה חיים. המחקר שנערך על מדגם של 2.5 מיליון בני אדם במשך 14 שנים ושתוצאותיו מפורסמות כאן לראשונה, ייחשף בכנס שייערך בשבוע הבא בבית החולים שיבא בתל השומר. במחקר נמצא בצורה חד משמעית שככל שהאוכלוסייה נבדקה יותר בקולונוסקופיה - מספר מקרי המוות ממחלת סרטן המעי הגס ירד.

תהליך בדיקת הקולונוסקופיה הוא פשוט אך לא נעים. הרופא מחדיר צינורית דקה, גמישה לתוך פי הטבעת. המצלמה בקצה צינור מציגה את פנים המעי הגס ומאפשר לרופא לזהות גושי תאים קטנים העשויים להפוך יום אחד אל תוך גידול סרטני. הצינורית משמשת גם לצורך ביופסיה וגם להסרת התאים הפגועים. כל הנבדקים היו מבוגרים מעל גיל 50 במחוזות שונים בקנדה, הנמצאים בקבוצת הסיכון של סרטן מעי הגס. "תוצאות המחקר מאוד משמעותיות. ניתן לראות שסיכוייהם של אנשים בריאים שנבדקו בקולונוסקופיה לתחלואה ולתמותה יורדים" מסביר ד"ר שלמה לבקוביץ, יו"ר עמותת "שמיר", המקדמת את המודעות למניעת סרטן מעי הגס.

בתחילת השנה ציין נשיא ארה"ב ברק אובמה את הבדיקה כיעילה ומשתלמת לרפואה והוסיף תקציב נכבד לנושא למרכז לבקרת מחלות בארה"ב. אך בישראל, המצב הפוך לגמרי. למרות שהייתה עלייה ניכרת בחולי סרטן מעי הגס, בשנה שעברה נוספו למעגל 3,200 חולים.

הבדיקה זמינה יותר לעשירים

בתוך כך, לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס בישראל, פורסם היום (שישי) סקר מדאיג ובו עולה כי ישנו קשר ישיר בין רמת ההכנסה לבין שיעור הנבדקים בבדיקת קולונוסקופיה, שמתריעה על חשד במעי הגס. מהסקר שנערך על ידי עמותת "שמיר", המקדמת כאמור את המודעות למניעת סרטן מעי הגס, עולה כי בדיקת הקולונוסקופיה זמינה יותר עבור בעלי הכנסה גבוהה מאשר עבור מבעלי הכנסה נמוכה. כ-50% בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע עברו את הבדיקה, אשר אינה כלולה בסל הבריאות, לעומת 24% מבעלי הכנסה נמוכה מהממוצע שעברו את הבדיקה.

פרופ' ירון ניב, יו"ר החוג למחלות ממאירות באיגוד רופאי הגסטרו הסביר כי "הממצאים אינם מפתיעים ומתאימים למה שקורה בארצות הברית. השכבות הסוציו-אקונומיות הגבוהות ובעלי הביטוח הרפואי מקיף פונים לקבלת הבדיקה. הרופאים עצמם עוברים קולונוסקופיה כמו גם בעלי האמצעים והמקורבים לשרותי בריאות כמו פוליטיקאים וידוענים. נראה לי כי הטרנד מדבר בעד עצמו ובשנים הבאות השימוש קולונוסקופיה למניעת סרטן המעי הגס ילך ויגבר". בדיקת קולונוסקופיה גם מונעת את המחלה ברוב המקרים ע"י הסרת הפוליפים במעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully