וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בסופו של דבר, המסורת הבריטית ניצחה"

רון רייכמן

7.5.2010 / 11:07

עם פרסום התוצאות בבחירות לפרלמנט הבריטי, מנתח שגריר ישראל בבריטניה לשעבר דרור זייגרמן את סיכוייה של הממשלה הבאה בממלכה. "אי יציבות עשויה להוביל לבחירות נוספות"

נוכח התוצאה המסתמנת בבחירות בבריטניה, סבור שגריר ישראל לשעבר בממלכה, דרור זייגרמן, כי מפלגת הלייבור בהנהגתו של ראש הממשלה המכהן גורדון בראון ספגה מפלה קשה. זייגרמן, שכיהן כשגריר בין השנים 1998-2000, הדגיש בראיון לוואלה! חדשות כי עדיין קשה לחזות את האופן שבו תיראה הקואליציה. לדברי זייגרמן, "עלינו להתאזר בסבלנות ולראות כמה מושבים תקבל המפלגת השמרנית ואם המועמד השמרן דיוויד קמרון יוכל להרכיב ממשלה. לפי התוצאות הלא סופיות, מפלגתו לא השיגה רוב מוחלט, אבל בכל אופן - הלייבור ספג מפלה קשה ואיבד כמאה מושבים".

לפי החוקה הבריטית, כל עוד ראש הממשלה אינו בוחר להגיש את התפטרותו, הוא נשאר בתפקידו, ולפיכך ראש הממשלה הנוכחי בראון יכול לנסות ולהרכיב קואליציה אף על פי שמפלגתו לא זכתה במרבית הקולות. זייגרמן מעריך כי "דעת הקהל והלחץ יביאו לכך שבראון ייאלץ להתפטר בסופו של דבר, והמלכה תקרא לקמרון להרכיב את הממשלה". זייגרמן סייג את דבריו, וטען כי "בשלב זה מדובר בהערכה זהירה לכל היותר. צריך להוסיף לכך גם את העובדה שקמרון יכול להשיג רוב בכך שייעזר בצירים בלתי תלויים".

מדובר איפוא במצב תקדימי בבריטניה, והקואליציה שתוקם תהיה ככל הנראה דחוקה למדי ותידרש להתמודד עם אתגרים קשים ביותר. "המשימות שעומדות בפני הממשלה שתוקם יהיו קשות ורבות. הנושאים הכלכליים, הגירעון התקציבי, שאלת קריסת המטבע ובעיות ההגירה – כל אלה עלולים לערער את יציבותה של הממשלה, כך שגודלו של הרוב שיושג הנו פקטור משמעותי ביכולתה של הממשלה לפעול לאורך זמן". לדברי זייגרמן, בבריטניה מעריכים כי בריטניה תיכנס לתקופה של אי יציבות, אשר עשויה להוביל לבחירות נוספות.

"היחס לישראל לא ישתנה"

בנושא הישראלי אומר זייגרמן כי מהיכרות אישית עם קמרון, "אין ספק שגם הוא נמנה על שורות ידידי ישראל. קמרון התבטא בעבר באופן חיובי כלפי ישראל והיה חבר בלובי הפרו-ישראלי. כמו כן, יש לסייג ולהגיד שבריטניה תמשיך לעקוב אחר ארה"ב בנושא המזרח תיכוני". להערכתו, לא יחול שינוי לרעה בעמדה הבריטית כלפי ישראל, והיה וקמרון יקים ממשלה – "השלטון השמרני יהיה אוהד ונוח, בדומה לתקופתה של מרגרט תאצ'ר". עם זאת, הזכיר כי מקום החיכוכים ביחסים הוא "משרד החוץ הבריטי, אשר מאז ומעולם היווה בעיה גדולה עבור ישראל, בהיותו פרו ערבי". הוא הוסיף כי "יש לסייג ולהגיד שבריטניה תמשיך לעקוב אחר ארה"ב בנושא המזרח תיכוני.

ומה לגבי משנתו הפוליטית-חברתית של קמרון? "קמרון אמנם שמרן, אבל באופן מתון. הוא נזהר מצעדים קיצוניים הן בנושא החברתי והן בנושא הכלכלי, ומרבה לדבר על זכויות מיעוטים, ובפרט – זכויות ההומוסקסואלים. מכאן אפשר לומר ששמרנותו של קמרון 'רחמנית' ומתונה ביותר".

מתוצאות הבחירות הראשונית עולה כי המפלגה הליברל-דמוקרטית לא עמדה בציפיות שנוצרו, ואף זכתה בפחות מושבים בהשוואה לבחירות הקודמות. "ניק קלג, למרות עלייתו המסחררת והעניין התקשורתי סביבו לא עמד בציפיות במבחן הקלפי. התקשורת הבריטית בנתה את קלג על בסיס המודל של אובמה ומתוך שאיפה רומנטית למצוא מנהיג צעיר וכריזמטי שיסחף את הבוחר. הדבר לא התגשם במציאות – קלג אינו אובמה ובריטניה אינה אמריקה. אפשר לסכם ולומר כי הציבור הבריטי גילה שוב את שמרנותו – ואינני מזכיר זאת בהכרח לשלילה – והעדיף את שתי המפלגות המסורתיות על פי האופציות האחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully