וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ראשונטורס: "אנשי אולמרט הציגו חצאי אמת"

6.5.2010 / 11:53

לאחר חודש של הפסקה, חודשו הדיונים במשפטו של רה"מ לשעבר. התביעה: "בלשכת אולמרט הציגו מצגי שווא וחצאי אמת בפני ארגונים שמימנו נסיעות לחו"ל". אחד העדים במשפט: נתניהו דרש 50 אלף דולר להרצאה, אחרי שפרש מהפוליטיקה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

משפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התחדש היום (חמישי) לאחר הפסקה של חודש, עליה הוחלט בעקבות חשיפת פרשת "הולילנד".

פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, אמר הבוקר בתחילת הדיון, אשר עוסק בפרשת ראשונטורס, כי התביעה תוכיח שטענתו של אולמרט, לפיה הוא לא ידע את פרטי הנסיעות ושאינו אחראי לפעילות שנעשתה בלשכת, אינה נכונה. "אנחנו נביא הוכחות אחרות. בהנחה שהוא ידע, קשה לחלוק על כך שמדובר בהפרת אמונים ובמרמה", אמר. הוא הוסיף שבלשכתו של אולמרט הציגו "מצגי שווא וחצאי אמת" בפני ארגונים שמימנו נסיעות. "לא נאמר להם שארגון נוסף משתתף במימון. לא נאמר לארגונים שמדובר בשכר עבור הרצאה, שהוא אסור". הוא הוסיף שלעתים הארגונים ידעו לפני האירוע על המרמה, אולם נאלצו להמשיך ולשלם לאולמרט בשל התחייבויות קודמות. חלק מהארגונים לא יודעים עד היום שהם רומו. אברבנאל הוסיף, שהדברים נעשו בידיעתה של זקן ולפעמים בשיתופה.

מנגד, סנגוריו של אולמרט טענו, כי "בשונה מכל איש ציבור אחר, ראש הממשלה לשעבר פעל מתוך תחושת שליחות ובמשך שנים רבות עמד לזכות ארגונים רבים ופעל למענם ללא לאות. הוא נסע לנסיעות האלה מתוך מטרה לעבוד. אלה לא היו נסיעות כיף או הנאה. דפוס התנהלותו שולל את הבסיס של התביעה".

העד הראשון הבוקר במשפט היה מנהל המחלקה לקשרי חוץ של אקי"ם, דניאל ברעם, שסיפר על טיסה לניו יורק שמימן הארגון עבור אולמרט באוקטובר 2003, כשהיה שר התמ"ת, כדי שינאם באירוע של הארגון. "הוא לא נכנס לתשלומים. הוא אמר שהוא לא קובע באיזה מחלקה הוא טס ואיזה מלון הוא שוהה, זה נקבע על ידי הביטחון".

"חלום בלהות קשה"

כשנשאל על ידי עו"ד אברבנאל כיצד הגיב כשנאמר לו במשטרה שארגון נוסף מימן חלק מההוצאות של אולמרט, הוא השיב ש"זה חלום בלהות קשה. אם זה נכון ואם יש בזה משהו אז גם מהבחינה הציבורית והחוקית, אבל גם מבחינת אקי"ם, כי זה מערב אותנו במערבולת לא פשוטה של חוסר אמינות בפני התורמים. גם אם זה נכון וגם אם זה לא נכון, הכותרות פוגעות באנשים עם צרכים מיוחדים. מיד קיבלנו טלפונים שמפסיקים את התרומה".

לדבריו, זה די שכיח שאישיות יוצאת בשביל יותר מארגון אחד, ואז מתחלקים בהוצאות. "אילו הייתי יודע שיש עודף מימון", אמר, "הייתי פונה לאותו ארגון ומבקש להתחלק בהוצאות. לא ידעתי שום דבר כזה, להפך, אני פניתי אליו, אני קבעתי את התאריך והמקום. אם הייתי יודע הייתי פונה לארגון השני ודואג לסידורים".

ברעם גם נשאל על ידי פרקליטה של אולמרט, נוית נגב, לגבי מחירים שגבו אישים אחרים אליהם פנה אקי"ם. "כן, זה סיפור די עצוב", אמר. "אנשים עובדים עם אמרגנים ועולים מאות אלפי דולרים. אקי"ם ישראל פנתה למישהו, והוא ביקש 50 אלף דולר. החלטנו שזה לא בסדר ולא אתי ושאפשר אחרת". בחקירתו במשטרה סיפר שמדובר בראש הממשלה, בנימין נתניהו. כשהוא נשאל על ידי עו"ד נגב "האם מדובר בביבי?", הוא השיב: "את אמרת".

ברכה הדר, ראש היחידה לתכנון ומבצעים בקרן היסוד, העידה על נסיעה של אולמרט ללאס וגאס ב-2005. "הזמנו את אולמרט כשהיה שר התמ"ת כאורח כבוד לאירוע בלאס וגאס שהיה משותף לצמרת כל המנהיגות היהודית בעולם", סיפרה הדר. "הוא הוזמן כאורח הכבוד להופיע באירוע החשוב הזה. יצרתי קשר עם רייצ'ל (ריסבי רז) כדי לתאם את נושא הטיסות. התחלנו לטפל, וביקשתי לקבל מסלול טיסות, והיא אמרה הוא טס ללאס וגאס וחוזר לשם. היא סירבה לתת לי מסלול טיסות מפורט, ואמרה זה לי זה לא עניינך לאן הוא ממשיך מלאס וגאס. אמרתי שאם מעורב כאן ארגון אחר כדי שאני אצור איתו קשר לצורך חלוקה בעלויות. היא אמרה זה מה שזה עולה, אין שום קשר, זה לא מייקר, אין קשר להמשך, אין שום ארגון נוסף, זה לא שייך. ניסיתי להתעקש ולעמוד על שלי ולדלות מידע, והיא סירבה. אמרתי, לפחות תגידי לי לאן הוא ממשיך, היא אמרה לסינסינטי. אמרתי אוקיי, יכול להיות שיש כאן עוד גוף שמעורב וכדאי לשתף פעולה בעניין חלוקה בעלויות. בשלב כלשהו היא הפנתה אותי לשולה, ושולה ענתה לי פחות או יותר – אתם הזמנתם אותו, אתם רציתם שהוא יהיה אורח כבוד בלאס וגאס, אתם צריכים לכסות את העלויות, ההמשך לא שייך, ואם אתם רוצים אפשר לבטל והוא לא יבוא אם אתם לא רוצים לשלם את העלות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully