וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולדאי והחרדים: מוטב לנהוג באיפוק

עודד טירה

6.5.2010 / 8:00

הסטטיסטיקות שאמורות להבהיל את אזרחי ישראל אומרות כי בעוד כ?20 שנה תכלול אוכלוסיית המדינה כ?30 אחוז חרדים. רון חולדאי, שנחרד לנוכח הסטטיסטיקות, קרא לצעדים קשים, אפילו למרד חילוני, ואף הדגיש את דבריו בטון מאיים ולעומתי.

אוכלוסיית מדינת ישראל ה"יהודית" מתחלקת, לצורך הדיון, לשניים. החלק האחד הוא החלק החילוני, ובו נשמרים מגוון דעות ואמונות אוניברסליות המנוסחות בערך כך - חופש ביטוי, שוויון, דמוקרטיה, ערך האדם וכו'. חלקים מהחלק החילוני, אשר מנהיג את העם, ובמיוחד הקיצונים שבו, נטשו את ערכי דת ישראל. הם נטשו ערכים שליכדו אותנו במשך אלפי שנים ואשר שמרו על צביוננו היהודי. אלא שהחלק החילוני בעם הולך ומצטמצם, ועוצמתו הפוליטית והחברתית יורדת, כך על פי הסטטיסטיקות.

החלק השני בעם מורכב מאנשים שהקשר שלהם לדת ישראל חזק ותמידי. אותם אנשים מאמינים בערכי הדת היהודית, ערכים שחלקם חופף לערכים האוניברסליים אך הם מובעים בניסוח אחר, וחלקם שונה.

אמנם אין להתעלם מהבדלי האמונות של "שני חלקי ישראל" אך גם לא צריך להיבהל מהם. ובכל מקרה, הדרך לגשר על הפערים איננה בדרך לעומתית ובוטה. חובה עלינו למצוא דרך לחיות יחד תוך כדי ניצול היתרונות של כל החלקים במחנה היהודי. גם הסטטיסטיקאים אומרים שהחרדים יהיו חלק גדול בעם ישראל בכל מקרה, ואין לנו אפשרות לוותר עליהם.

רק בדרך של הידברות נוכל לגרום לכך שהציבור החרדי ילמד יותר את מקצועות הליבה, ואילו הציבור החילוני יחזור ללמוד יותר את דת ישראל, ואגב כך גם לאהוב אותה בלי קשר לעוצמת קיום מצוותיה.

לא להיבהל ממתמטיקה ואנגלית

התורה שתצא מציון חייבת להגיע מעוצמה פנימית שתחזק אותנו תחילה, ורק אחר כך תשפיע על העמים בבחינת "אור לגויים". אנחנו נתחזק אם נשכיל להיבנות על ערכים שליכדו אותנו במשך יותר מ?2,000 שנה, ובהתאמה נוסיף להם את הערכים האוניברסליים המודרניים.

בדרך של לוחמנות, כפי שהציע רון חולדאי, רק יוצרים שנאה ומרחיקים את הפתרון. לעומת זאת, בעזרת אהבה (שהיא, אגב, ערך אוניברסלי) מייצרים לכידות וסינרגיה בין האמונות.
בחלומי אני רואה את אזרחי ישראל נושאים מטען המכיל את אהבת האדם ואת ערכי השוויון, אבל בלי להפקיר את אהבת אחינו היהודים ואת אהבת תורת ישראל, שמהווה בסיס לרוב האמונות בעולם.

אני חולם על היום שבו אזרחי ישראל כולם ידגלו בחופש הביטוי ובערכי הדמוקרטיה ולא יבחרו ערכים פרטיים לפי גחמות פוליטיות. כלומר, אם לפרט דוגמה אחת, כל ישראלי נאור, בלי קשר לעמדתו הפוליטית, אמור להסתייג מהרודנות של המשטר הסורי לפני שהוא חולם על ביקור של אסד בירושלים.

למנהיגים ולתקשורת יש כוח רב. לכן בחלומי תהיה בישראל תקשורת שמתייחסת לאנשים על פי מטענם הערכי ולא על פי עמדותיהם הפוליטיות או עושרם. תקשורת שלא סולחת למושחתים כאשר דרכם הפוליטית תואמת את עמדותיו של עורך העיתון. תקשורת שלא מחנכת להישגים מידיים וקלים. תקשורת שמעריכה אנשים המוכנים להקריב למען המולדת, כמו המתנחלים למשל, ולא פוגעת בהם. תקשורת שלא סולחת לגיבורי תרבות כשהם מסוממים, ואף מונעת מהם להיות מודל לחיקוי לנוער שוחר התרבות.

אני קורא למנהיגי ישראל ולתקשורת להימנע מהגדלת הפערים בין חילונים לחרדים, להימנע מביטויים נוטפי שנאה, כפי שהצהיר חולדאי ביחס לחרדים, ולנהוג מנהג אחים. כי אם לא נהיה מלוכדים - לא נתקיים.

לא מסובך לזכור כי תורת ישראל שהתברכנו בה מכילה ערכים אוניברסליים רבים המקובלים בעולם הנאור, ובמקביל לזכור כי לימודי ליבה כמו מתמטיקה ואנגלית חשובים מאוד כדי להתפתח בעולם של ימינו, והחרדים לא אמורים להיבהל מהם.

הכותב הוא יו"ר המכון למנהיגות העתיד בנגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully