וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויסקונסין: אסור להפסיק את התוכנית

אוריאל לין

6.5.2010 / 8:06

ביום חמישי האחרון החליטה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת שלא להאריך את תוקף התוכנית "אורות לתעסוקה", הידועה גם בשמה תוכנית ויסקונסין. כך נגדעה אחת התוכניות המאתגרות ביותר של מדינת ישראל.

עקב כך מערכת מקצועית שלמה, שהוקמה בארבעה מרכזים ומפרנסת לא פחות מ?1,200 איש, תושבת. כבר ביום ראשון הקרוב יופסקו הקורסים לעברית, ההכשרות לשימוש במחשבים ואלה המקצועיות, וייפסק הטיפול במעונות הילדים, כולל הסעות של אמהות למקומות עבודה שאין בהם תחבורה ציבורית.

במונחים מספריים, 500 מיליון השקלים שהמדינה כבר השקיעה עד היום עלולים לרדת לטמיון. במונחים אנושיים, 6,000 איש ואישה אשר מצויים כיום בתהליכי הדרכה והכוונה - יינטשו.

הבה נבין מה בעצם קרה. בישראל יש יותר מ?120 אלף אזרחים המוגדרים כמובטלים דרך קבע. האבטלה הפכה עבורם לדרך חיים, והם זכאים על פי חוק לקבל הבטחת הכנסה. אמנם נכון שבדרך כלל הם משתייכים לרמה סוציו?אקונומית נמוכה, בעלי השכלה מועטה ויש להם מעט מיומנויות עבודה, אך חלקם הגדול הוא, ללא ספק, אזרחים טובים אשר על ידי הכוונה יכולים לחזור למעגל העבודה.

כתוצאה ממצב מבני זה משלמת מדינת ישראל מחיר כלכלי וחברתי כבד ביותר. אבטלה כזו גורמת לכך שהתוצר לנפש בישראל נמוך בהשוואה לזה שבארצות אירופה, וציבור גדול של אנשים - המסוגלים לעבוד - חי על קופת המדינה. אם זה יימשך, תהפוך ישראל למדינת קצבאות במקום שתהיה למדינת עבודה פורה.

תעודת עניות לממשלה

בשנת 2003 כיהן בישראל שר אוצר רציני. כיום הוא ראש הממשלה. בדרך כלל ממשלות אינן מתמודדות עם יעדים לטווח ארוך אלא שואפות להצביע על הישגים בני השגה בטווח הקצר, שכן החיים הפוליטיים אינם ארוכים. אולם שר האוצר בנימין נתניהו החליט להתמודד עם בעיה רצינית זו, ובשיתוף עם ראש ממשלה נוסף לשעבר, אהוד אולמרט, שכיהן אז בתפקיד שר העבודה, הוקמה תוכנית ויסקונסין.

פירושה האמיתי של התוכנית הוא השקעה בהון אנושי - להעביר אדם ממעמד של מובטל כרוני לכזה המשולב במעגל העבודה. עד היום טופלו במרכזים 38 אלף תושבים, 18 אלף מתוכם כבר החלו לעבוד בעבודה מסודרת, בשכר חוקי. כבוד האדם הוחזר להם.

אבל יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, חיים כץ, התעקש, מנימוקים שלו, כי יש להפסיק את התוכנית, והיא אכן הופסקה. אולם כדי לתקן את המצב אין להטיל את האחריות רק על כץ, שכן היא מוטלת על כתפי הממשלה. ח"כ כץ זכאי לדעתו, אך לקואליציה מחויבות למדיניות הממשלה. כיצד ייתכן שתוכנית שבה תומכים ראש הממשלה, שר האוצר, שר התמ"ת והממשלה כולה, נגדעת לפתע על ידי הקואליציה עצמה?

גם אם רוצים להחליף את תוכנית "אורות לתעסוקה" בתוכנית אחרת האמורה להשיג אותם יעדים, לא ייתכן שלפתע ייווצר חלל. חייבים להציב הסדרי מעבר הדרגתיים. המצב שנוצר הוא תעודת עניות לממשלת ישראל, ובייחוד להנהגת הקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully