וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבישי הצפון: המלחמה על תיקון נזקי המלחמה

עידן אבני

6.5.2010 / 7:44

ארבע שנים חלפו מאז שעטו טנקים בכביש 899 לעבר לבנון, תוך שהם הורסים את הדרך. מאז, מתקוטטים משרדי הממשלה ביניהם ואיש לא תיקן את הנזק. נהגי הצפון משלמים את המחיר

שמעון לנגר, המוסכניק של קיבוץ יראון כבר צוחק למראה נהג שעומד משתהה ומביט על צמיגי מכוניתו בצידי כביש הצפון. "אני עוצר לידו ומסביר לו שאין לו פנצ'ר בגלגל. הרעש זה בגלל הכביש", סיפר. נסיעה קצרה על כביש 899 המכונה כביש הצפון החדש בקטע שבין מלכיה לברעם גוררת איתה את התחושה הבלתי נמנעת שהרכב נוסע על כביש משובש.

לפני ארבע שנים, בזמן מלחמת לבנון השנייה, נסעו כאן טנקים וכלי רכב כבדים של צה"ל וחרצו את הכביש. אלא שארבע שנים עברו, והרשויות עדיין מתווכחות מי צריך לשלם על האספלט החדש. עניין של 14 מיליון שקלים. בקרב הקיבוצניקים בסביבה כבר הפך העניין לבדיחה: "עדיף כבר לחכות למלחמה הבאה ולתפוס שתי ציפורים במכה".

אבל את לנגר זה לא מצחיק. "אני נאלץ להחליף צמיגים לכלי הרכב בקיבוץ לאחר מחצית מהזמן שנהוג במקומות אחרים. המתלים נהרסים גם הם. זו לא נסיעה חד פעמית - אנחנו נוסעים על הכביש הזה מדי יום. הבלאי הרבה יותר גדול, ואנחנו משלמים את המחיר. פנינו לכל הגורמים ולמועצה האזורית, אבל מתעלמים מאיתנו. אולי באמת עדיף לחכות למלחמה הבאה".

מגלגלים אחריות

במהלך המלחמה שימש כאמור הכביש כדרך לטנקים, וכלי הרכב הכבדים גרמו לכביש נזק כבד. במקומות רבים תוקנו הכבישים ונזקי המלחמה, אך דווקא בכביש שחלקו הגדול הוקם עם נסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000 ניטש עדיין ויכוח על מקורות המימון.

במועצה האזורית גליל עליון הבהירו כי פנו פעמים רבות למע"צ האחראית על הכביש ולמשרד הביטחון, אבל לא זכו לתשובה הולמת.

המשרדים מגלגלים ביניהם את האחריות: מע"צ אינה מוכנה לקחת על עצמה את עלות התיקון, משרד הביטחון מגלגל את הנושא לפתחה של רשות המיסים שמצדה זורקת את הכדור חזרה למע"צ, שטוענת כי היא מתוקצבת על ידי הממשלה שצריכה לממן את הנושא מכיסה. בינתיים הנושא נמצא עדיין בדיון בערעור שהגישה מע"צ בנושא.

"מענה בטיחותי מהיר"

מחברת מע"צ נמסר בתגובה: "החברה הלאומית לדרכים פנתה מספר פעמים למשרד הביטחון ולרשות המיסוי (מס רכוש) בבקשה לממן את העלויות הכרוכות בשיקום הכביש. על מנת להשיב את הכביש לקדמותו יש צורך בהשקעה של 14 מיליון שקל. עד היום, ביצעה החברה הלאומית לדרכים, ממקורותיה, טיפול ראשוני בכביש 899 הכולל: יישור שטח, השלמת שוליים, מילוי בורות, הסדרת תעלות, החלפת ותיקון תמרורים ושלטים וכן החלפת מעקות הבטיחות אשר נפגעו בעת הלחימה בהיקף של כ- 1.5 מיליון שקלים".

"בתקופת הלחימה שנערכה בחזית הצפונית בחדשים יולי – אוגוסט 2006, נגרמו נזקים רבים לכבישי הצפון, אשר אומדן עלות תיקונם עומד על כ– 50 מיליון שקלים", אמרו במע"צ. "מיד עם סיומה של הלחימה, ולאור הרצון לתת מענה בטיחותי מהיר לתושבי הצפון ולמבקריו, החלה החברה הלאומית לדרכים בטיפול מיידי בסיכונים הבטיחותיים שנוצרו בתשתית הכבישים".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "האחריות על נזקי מלחמה מוטלת על מס רכוש".

מרשות המיסים נמסר בתגובה: "חברת מע"צ הינה גוף מתוקצב, לפיכך בקשתה לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לכבישי הצפון במהלך מלחמת לבנון השנייה, נדחתה ע"י רשות המסים באמצעות קרן הפיצויים, הואיל ועפ"י החוק, קרן הפיצויים אינה מפצה גופים מתוקצבים. החברה הגישה ערר לוועדת הערר נגד החלטת הרשות".

תושבי הצפון ימתינו למשרדים הממשלתיים, שמתלבטים מאיזה כיס יוציאו את הכסף. עד אז, כנראה, הם ימשיכו לנסוע בכביש המשובש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully