וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: הארכת כביש 6 תפגע באלפי בדואים

גלעד גרוסמן, איילה חננאל

5.5.2010 / 16:52

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בטענה שסלילת הכביש דרומה, עד צומת הנגב, תגרום לכך שכ-3,000 בדואים יישארו ללא קורת גג. "על בית המשפט להבהיר שאין בישראל אזרחים שקופים"

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (רביעי) לבג"ץ נגד כוונת המדינה להאריך את כביש שש בין מחלף להבים למחלף הנגב. זאת בטענה כי התכנון לקטע החדש בכביש מתעלם מכך שבמקום מתגוררים כ-3,000 בדואים בכפרים בלתי מוכרים, שייאלצו להתפנות מבתיהם בלא שהוצעו להם מגורים חלופיים.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל גן-מור, נטען כי התוואי שאושר להארכת הכביש מתעלם מקיומם של כפרים בדואים רבים וכ-400 מבנים המשמשים את האוכלוסייה הבדואית במקום למגורים, אירוח, מכלאות צאן וחקלאות. "ניתן להעריך כי בין 2,500 ל-3,500 תושבים מתגוררים בשטח התוכנית או בשטח אשר מושפע ממנה באופן ישיר, ואלה ייאלצו להתפנות מבתיהם ומאדמותיהם ויוותרו ללא קורת גג ומבלי שיהיה בידיהם פתרונות התיישבות נאותים ומוסכמים", נכתב בעתירה.

לטענת האגודה, תוכנית ההרחבה פוגעת בזכויות אדם, ותוביל לפגיעה קשה בקהילות שמתגוררות באזור זה עשרות שנים, חלקן עוד מלפני קום המדינה. העותרים בחרו לצטט מפסק הדין של בג"ץ שהתיר את ביצוע תוכנית ההתנתקות, ובו נכתב ש"הפינוי הכפוי של הישראלים מהשטח המפונה פוגע בכבוד האדם שלהם".

עוד נכתב בעתירה, כי "חומרה מיוחדת יש לפינוי כפוי של אדם מביתו, המתבצע ללא פתרון חלופי או פיצוי, ובלי לבחון את יכולתו להעמיד לעצמו קורת גג חלופית. במקרים אלה הפינוי עשוי להוביל לדרדור תנאי המחיה של המפונה ומשפחתו עד למגורים ללא קורת גג כלשהי". בעתירה נטען בנוסף, כי האוכלוסייה הבדואית ממתינה זה כשנתיים לתוצאות ההתנגדויות לתוכנית המתאר למטרופולין באר שבע, שאמורה, בין היתר, להסדיר את נושא ההתיישבות הבדואית באזור התוכנית.

"הממשלה ומערכת התכנון התעלמה מהאוכלוסייה שגרה בשטח התוכנית, ומהפגיעה הקשה שתגרם לזכויותיהם הבסיסיות", אמר עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח. "זהו כשל מהותי שצריך להביא לביטול התוכנית במתכונתה הנוכחית. אנו מקווים שבג"ץ יבהיר למוסדות התכנון שאין במדינת ישראל אזרחים שקופים, וכי בישראל אין סוללים כבישים מהירים תוך התעלמות מכפרים הנמצאים בשטח התוכנית עשרות שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully