וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשלים בחקירת ניסיון הפיגוע במנהטן

טליה שחר

5.5.2010 / 10:15

מפרטים חדשים על חקירת ניסיון הפיגוע בטיימס סקוור עולה כי החשוד פייסל שאחזד כמעט הצליח להימלט בטיסה לפקיסטן. שכניו של שאחזד תיארו אותו כ"קצת מוזר"

53 שעות ו-20 דקות לקח לרשויות הביטחון האמריקאיות לתפוס את החשוד בהצבת מכונית התופת בטיימס סקוור מהרגע בו זוהתה המכונית, לצד ההישג המודיעיני הזה עולות בארצות הברית השאלות כיצד הצליח החשוד, פייסל שאחזד לעלות על טיסה לדובאי, לפני שהורד ממנה ונעצר. לדברי חברת התעופה, היעד הסופי של הטיסה היה איסלאמבד, בירת פקיסטן. שמו של שאחזד הוסף ביום שני לרשימת הנוסעים האסורים לטיסה.

על פי דיווחים, גורמי ביטחון עקבו אחריו ביום שני, אך איבדו אותו לפני שהגיע לנמל התעופה קנדי. בנוסף, "הניו יורק טיימס" דיווח הלילה (רביעי) כי חברת התעופה "אמירייטס" לא פעלה בהתאם להוראה שהתקבלה בצהרי יום שני לבדוק את השם שנוסף לרשימת הנוסעים האסורים לטיסה. פירוש הדבר, שהחוקרים פספסו את ההזדמנות לאתר את שאחזד בזמן שהזמין את הטיסה ושילם עבור הכרטיס כמה שעות לפני מועדה.

איש מכס שבדק את רשימת הנוסעים כ-30 דקות לפני המראת המטוס נוכח לדעת ששמו של שאחזד היה ברשימה ועצר את המטוס בזמן שהוא עשה את דרכו לנקודת ההמראה על המסלול.

בעוד שהצוות שניהל את החקירה זכה למחמאות רבות על תיפקודו, ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג, שנמנע מלמתוח ביקורת באופן פומבי, אמר "זה ברור שהבחור היה על מטוס והוא הוא לא היה אמור להיות עליו. היה לנו מזל".

"קצת מוזר"

פייסל שאחזד, בן 30, נולד בפקיסטן. אביו הוא בכיר בדימוס בחיל האוויר של פקיסטן. לפני כשנה שאחזד נשבע אמונים לארצות הברית בטקס בקונטיקט והפך לאזרח המדינה. זאת, לאחר שעבר תהליך אזרוח, הכולל בחינה, ראיון, ובדיקות ביטחוניות ורקע פלילי.

בזמן מעצרו הוא גר בדירה בברידג'פורט שבקונטיקט, לאחר שחזר משהות בת חמישה חודשים בפקיסטן. שחאזד עבר לדירה לאחר שהוא ורעייתו נאלצו לעזוב את ביתם בקיץ שעבר. הבית עומד כעת בפני עיקול לאחר שלא עמדו בתשלומי המשכנתה בסכום של 200,000 דולרים.

שכניו תיארו אותו כ"קצת מוזר". לדברי שכנתו, שאחזד לא הרבה לצאת מביתו במהלך היום. רעייתו נהגה ללבוש בגדים מוסלמים שחורים ולא דיברה אנגלית. היא הוסיפה כי שאחזד נסע מדי יום ברכבת לניו יורק וסיפר כי הוא עובד בוול סטריט.

דובר חברת "אפיניון מדיה גרופ" מסר ל-CNN כי שאחזד עבד כאנליסט פיננסי זוטר במחלקת השיווק של החברה בקונטיקט מ-2006 ועד יולי האחרון, ועזב מרצונו.

מזימה טרוריסטית

אתמול הואשם שאחזד בביצוע פעולת טרור באמצעות נשק להשמדה המונית. הקראת האישומים נגדו נדחתה לחמישי בזמן שחקירתו נמשכת. לדברי התובע הכללי של ארצות הברית אריק הולדר, "זו היתה מזימה טרוריסטית שנועדה לרצוח אמריקאים באחד המקומות העמוסים ביותר במדינה שלנו". הולדר הוסיף כי שאחזד מסר בחקירתו מידע מועיל לרשויות הביטחון.

כתב האישום שהוגש נגד שאחזד כולל חמישה סעיפים. מכתב האישום עולה כי שאחזד הודה בחקירתו כי עבר אימונים להכנת פצצות בפקיסטן. מסמכים שהוגשו לבית המשפט מראים כי שחזאד נותר בקשר עם פקיסטן לאחר חזרתו למדינה. ביום בו קנה את מכונית הניסן פאת'פיינדר הוא קיבל חמש שיחות טלפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully