וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד הריקבון המוסרי הבא

עו"ד אבי חימי

4.5.2010 / 12:43

שלל פרשיות הנדל"ן הפוקדות אותנו לאחרונה מוכיחות כי החוכמה היא לא לתפוס את "המושחתים" באיחור של עשור, אלא ליצור מנגנונים למניעת השחיתות

פרשת הולילנד, שמצטרפת לאסופה ארוכה של מיני-פרשיות, מתחום הנדל"ן והקרקעות, אליהן נחשפנו בשנים האחרונות, ואשר הולידו לא מעט ראשי ערים (כמו גם בעלי תפקידים אחרים) מורשעים - יוצרת תמונה מדאיגה של מערכת שלטונית רקובה ומסואבת, כזו שניתן לדמיין רק באיזו רפובליקת בננות אי שם הרחק מעבר לים.

לא משנה מי האשמים

לדעתי השאלה "מה התרחש?" ונגד מי (אם בכלל) יגישו כתבי אישום היא פחות רלוונטית. השאלה "איך לא ידענו?" חשובה הרבה יותר. לא ברור לי כיצד פרשה בהיקף כזה נעלמה כלא הייתה משך יותר מעשור. גם כשמנתקים מהמשוואה את גובה כספי השוחד שהינם חסרי תקדים, גם אם נתעלם מכמות המעורבים הלכאוריים ומעמדם הרם, אז עדיין נותרנו עם היקפו העצום של פרויקט הולילנד, ובמובן זה הבושה היא עלינו, הממשלה, המשטרה, התקשורת והציבור. אין מדובר באיזה פרויקט בניה עלום שנטמע במאות ואלפי התוכניות שמאושרות מדי שנה, אלא במפלצת ארכיטקטונית שהוקמה בליבה של ירושלים.

שכונת הולילנד מורכבת מפארק אליפטי רחב ידיים, המוקף בעשרה מגדלי דירות המתנשאים לגובה של עד 18 קומות ומגדל נוסף בעל 32 קומות, אשר בבסיסם קוטג'ים מדורגים הנפרסים במורד ההר. השכונה ממוקמת בגובה של כ- 800 מטר על פני הים ובולטת באופן חריג בירושלים, בעיקר, יש אומרים, בשל כיעורה (במשך השנים נבחר המתחם, על-ידי מוספי נדל"ן שונים, לאחד המכוערים בישראל).

שכונת הולילנד היא גלעד לעצימת עיניים, בין אם יוכח קשר בין הון ושלטון ובין אם לאו. החוכמה היא לא לתפוס את "המושחתים", בטח לא באיחור של עשור. החוכמה צריכה להיות ביצירת מנגנונים למניעת השחיתות והטמעת נהלים של מקצועיות, יושרה ושקיפות. מושחתים תמיד יהיו, צריך למצוא את הדרך למנוע מהם להשחית, את זה אפשר לעשות רק ברפורמה ממשית ושורשית במערכות הקיימות.

גבוה בסולם השחיתות העולמי

מדינת ישראל נמצאת במדרון חלקלק, ושנה אחר שנה מעמיקה את התדרדרותה בדירוג סולם השחיתות העולמי. עדיין לא מאוחר לעצור את המצב – זה הכל עניין של פיקוח ובקרה, איזונים ובלמים. לדעתי, לאור מורכבות הנושא וחשיבותו, יש מקום להקים וועדת חקירה ממלכתית, שתשב על המדוכה עוד טרם הרפורמות המתוכננות בחוק התכנון והבניה, ותבדוק איפה טעינו, כיצד מנתקים בין הון לשלטון, ואילו מנגנונים יש להקים כדי שפרשות מעין אלה לא יחזרו על עצמן. וועדה שתעסוק ביצירת מערכת תכנונית שקופה לכל, כזו שיש בה זבובים רבים על קירות חדרי החדרים בהם נותנים ונוטלים שוחד, וועדה שתשקוד על הקמת מוסדות ביקורת פנימיים וחיצוניים, כאלה שראוי למנות למשמר על החתול ששומר על השמנת, כמו גם תבחן את הקצאת הכוחות הנדרשים לחשיפת שחיתויות וכיצד מגנים על "חושפי שחיתויות". ללא רפורמה אמיתית הולילנד באמת תהיה רק קצה הקרחון ואני מצפה מהממשלה שתראה בכך כמשימה לאומית מהמעלה הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully