וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסגד עלה באש בגדה - נבדק חשד להצתה

יהושע בריינר וניר יהב

4.5.2010 / 12:22

הפלסטינים מדווחים כי מתנחלים הציתו מסגד בכפר א- לובן א-שרקייה צפונית לרמאללה. "המתנחלים הם אלו שהציתו את האש בתוך המסגד. שמענו מכוניות מתקרבות בשעה 3 לפנות בוקר". בפיקוד מרכז לא פוסלים האפשרות כי השריפה פרצה בשל קצר חשמלי

גדעון צנטנר

(צילום: גדעןו צנטנר, רויטרס, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק, קריינות:רועי כ"ץ)

פלסטינים מדווחים כי מתנחלים שרפו הלילה (שלישי) מסגד בכפר לובן א- שרקייה, צפונית לרמאללה. לטענת הפלסטינים ההצתה נעשתה במהלך הלילה אולם הם הצליחו לכבותה. במנהל האזרחי אישרו כי המסגד עלה באש.

למרות טיעוני הפלסטינים מתחזקת הערכה כי השריפה נגרמה כתוצאה מקצר חשמלי ולא מהצתה מכוונת של מתנחלים. כוחות של משטרה ומכבי אש ממשיכים לבדוק את זירת השריפה במסגד, אולם עד כה לא נמצאו ראיות שמעידות על הצתה מכוונת, כמו שרידי חומרי הצתה שנותרו. עם זאת, בשלב זה החלו הגורמים הישראלים לבצע בדיקות מעבדה ועדיין לא נשללת האפשרות כי מדובר באירוע 'תג מחיר'. במקביל הוקם צוות ישראלי פלסטיני משותף, המורכב מאנשי המנגנונים הפלסטינים ואנשי המנהל האזרחי שייבצעו חקירה משותפת של האירוע.

בפיקוד מרכז חוששים כי אם יתברר כי המסגד אכן הוצת על ידי מתנחלים במסגרת אירועי 'תג מחיר', עלול הדבר להבעיר את כל הגדה המערבית לסיבוב הסלמה נוסף. בעקבות החשש שוחחו הבוקר בכירים במנהל האזרחי עם גורמים ברשות הפלסטינית במטרה להרגיע את הרוחות.

"צריך להבין שאירוע כזה יכול להבעיר את האיזור ולהוציא את הפלסטינים לרחובות", אומר קצין בכיר, "אם אכן מדובר בהצתה מכוונת, מדובר באירוע טרור לכל דבר". עם זאת במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות כי מדובר בשריפה שהחלה בשל קצר חשמלי, שכן במסגד מבוצעים כעת עבודות חשמל ושיפוצים, ולא נפסלת האפשרות שלא מדובר במעשה יד אדם.

אין עדויות לחומרים מבעירים

מפקד איגוד כבאות איו"ש, טפסר אמנון אמיר, סיפר לוואלה! חדשות, כי "החקירה נעשית בשיתוף עם האימאם של המסגד והמחלקה לזיהוי פלילי. סיימנו לפני חצי שעה ולקחנו דגימות מדברים שנשרפו, כגון השטיח וספרי קוראן, ושלחנו למעבדה, ועם קבלת התוצאות נגבש את עמדתנו. בחנו אפשרות של הצתה וכשל במערכת החשמל. כשנקבל את הממצאים נוכל להוציא חוות דעת מסודרת. עם זאת, לא ראינו עדויות לחומרים מבעירים בשטח במסגד".

ראש מועצת א-לובן א-שרקייה, ג'מאל דרארמה, האשים את המתנחלים בהצתת המסגד. בראיון לתחנת טלוויזיה מקומית בשכם אמר: "המתנחלים הם אלו שהציתו את האש בתוך המסגד. פלסטינים תושבי הכפר שמעו מכוניות מתקרבות אליו בשעה 3 לפנות בוקר". דרארמה סיפר עוד כי המסגד שהוצת הוא המסגד המרכזי בכפר. בנוסף אליו יש מסגד נוסף. לדבריו, לאחר ההצתה הגיעו צוותי כיבוי אש ושוטרים פלסטינים. מסביב לכפר שוכנות שלוש התנחלויות: לבונה, שילה ועלי.

שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, הגיב הבוקר לחשדות הנבדקים לגבי הצתת המסגד בגדה. בן אליעזר אמר כי "אתר שהוא בית תפילה, בין אם זה בית כנסת בין אם זה מסגד, הוא קדוש. בעיני הדבר הזה פסול. אין לי צל של ספק שכוונת המציתים היא להצית אש באזור וחבל. אין לי צל של ספק שהמשטרה מקדישה מאמצים גדולים מאוד לתפוס את האחראים. אני מקווה שהם יגיעו אל עונשם מכיוון שדווקא בימים אלו שהמצב הוא כל כך נפיץ ללכת ולעשות דבר כזה זה פשוט שערורייה".

בסוף דצמבר נשרף מסגד בכפר יאסוף שליד סלפית בצפון הגדה, ורוססו כתובות נאצה במקום. חלקים גדולים מהמסגד נשרפו כליל. ראש מועצת כפר יאסוף, עבד א-רחים מוסלח, מסר אז כי מספר מתנחלים הציתו אש בקומה השנייה במסגד בארבע לפנות בוקר ואז שפכו בנזין בתוכו. לדבריו, המתנחלים גם ריססו כתובות נאצה שבהן נכתב, בין היתר, "נשרוף אתכם כולכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully