וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל מסריח ישקיע מיליונים בשל תלונות הציבור

קובי מנדל

2.5.2010 / 20:44

בהסדר פשרה שהושג עם חברת "פרוטארום" המחזיקה מפעל במפרץ חיפה, הוחלט כי יושקעו מיליוני שקלים על מנת למגר את הריחות הנובעים מהמפעל. כל זאת עקב תובענה ייצוגית שהובילו שני עובדים שמאסו מהריח הרע

מפעל "פרוטארום" שבמפרץ חיפה ישקיע לא פחות משמונה מיליון שקל על מנת לטפל במיגור הריחות הרעים הנובעים ממנו. כמו כן ישלם המפעל סכום של 225,000 שקלים לעמותת "חיים וסביבה – ארגון גג של שוחרי איכות החיים והסביבה" ויפסיק לייצור את החומרים העלולים להיק ריח רע. כך התקבל היום (ראשון) בהסדר פשרה בעקבות תובענה ייצוגית שהוגשה נגד המפעל בגין מפגעי ריח חוזרים ונשנים. עפ"י ההסדר ומעבר למצוין, תשלם "פרוטארום" למבקשים גמול בסכום כולל של 50,000 שקלים, בנוסף לשכר הטרחה של באי כוחם בסכום של 500,000 שקלים בצירוף מע"מ. את הסדר הפשרה אישר שופט בית המשפט המחוזי בחיפה אלכס קיסרי.

התובעים, יעקב בריוטי ובני כהן הגישו את תובענתם כנגד פרוטרום תעשיות בע"מ, אשר ברשותו מפעל לייצור תרכובות ותמציות של טעם וריח שנועדו בעיקר למזון ולמשקאות הממוקם ברחוב השיש אשר במפרץ חיפה.

בתובענה נטען כי קיומם של מפגעי ריח חוזרים ונשנים שמקורם במפעל, פוגעים באיכות החיים של מי שמתגוררים ועובדים במפרץ חיפה. התובענה נסמכה על עדויות העובדים בסמיכות למפעל, על פרסומים בכלי התקשורת וכן על תכתובות בין המשיבה למשרד לאיכות הסביבה, על פיהם החברה מודה באחריותה לגרימת מפגעי ריח ובניסיונותיה הכושלים להפסקתם ולצמצומם של המפגעים.

גודל קבוצת המיוצגים בתובענה הוערך בכ- 170,000 איש שסבלו נזק בלתי ממוני עקב פגיעה באוטונומיה ועקב רגשות שלילים בשל מפגעי הריח שמקורם במפעל. במהלך הליכי בית המשפט התחייבה פרוטארום לביצוע תוכנית השקעות רב שלבית בהיקף כולל שלא יפחת מסך של שמונה מיליון שקלים לטיפול בנושא מקורות הריח. החברה התחייבה לחדול מייצורם של עשרה חומרים שהינם בעלי פוטנציאל לייצור ריח חזק בתקופה של חצי שנה מרגע אישור ההסכם וכן הפסקת ייצורם של עוד שישה חומרים נוספים בתקופה שלא תעבור 18 חודשים.

באישור הסדר הפשרה בין הצדדים אמר השופט קיסרי כי "דומני כי יש ממש בטענות המבקשים שלפיהן אירוע זיהום האוויר, בדרך של מטרד ריח קשה שהתרחש בשמיני לאוגוסט בשנת 2007, היה שיאו של מצב עניינים שהתקיים תקופת זמן ממושכת קודם לכן, ושבו יצרה המשיבה זיהום אוויר תמידי של ריחות רעים בסביבת מפעלה במפרץ חיפה. תכליתו של ההסדר המוצע היא להביא לשינוי של ממש במציאות שבה נחשפו התושבים ומי שעובדים בסביבה למטרד הריח החמור, באמצעות הפחתה ניכרת בעוצמתו ובתכיפותו של מטרד זה".

עוד הוסיף השופט כי בהנחה שהמשיבה תקיים את התחייבויותיה על פי ההסדר, ובהנחה נוספת שהמשרד להגנת הסביבה ישמור כי היא אכן עושה כך, יש לצפות כי הסדר הפשרה ישיג את מטרתו, שהיא הפחתה עד לרמה סבירה ומתקבלת על הדעת של מטרד הריח הנגרם על ידי פעילותה של המשיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully