וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוניברסיטה העברית חוששים משחיקה בתקציב

גיל סימה

2.5.2010 / 14:31

באוניברסיטה העברית לא מתרגשים מהנתון לפיו מדובר במוסד האקדמי "המכניס ביותר בישראל". נשיא המוסד כתב לאנשי הסגל: "בלי סיוע מהממשלה, האוניברסיטה לא תוכל להמשיך את ייעודה"

תקציב האוניברסיטה העברית בירושלים, אשר עד כה היה חסוי, נחשף באחרונה עם הצגת נתוני ההכנסות וההוצאות אשר מדרגים את המוסד האוניברסיטאי "המכניס ביותר בישראל". יחד עם זאת, במסמך פנימי אשר שלח לחברי קהילת האוניברסיטה ואנשי הסגל האקדמי כתב נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן ששון, כי "בלא סיוע משמעותי מממשלת ישראל והחזרת התקציבים שקוצצו לא תוכל האוניברסיטה להמשיך ולמלא את ייעודה".

בן ששון הסביר במכתבו כי בשנים האחרונות נדרשה האוניברסיטה לאזן את תקציבה, וכך היא העמידה למכירה נכסים השייכים לה וכן עשתה שימוש במקורות חד-פעמיים אשר הולכים ומתכלים. "זהו לא עניין טכני", כתב נשיא האוניברסיטה. "זהו שילוב של מאמצים הנעשים מבית ומחוץ בכדי להגיע לרמת הכנסות שתבטיח את המצוינות של האוניברסיטה בלא שחיקה מסוכנת של המשאבים העומדים לצורכי הוראה ומחקר".

מסקירה שעשה בן ששון על תקציב האוניברסיטה עולה כי כ-70% מהתקציב ממומן על ידי כספים המגיעים מהוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). במהלך העשור האחרון תקציב זה הולך ונשחק, ועל פי הערכות, התקציב של השנה הנוכחית יהיה נמוך ברבע מיליארד שקל מזה שניתן לפני שמונה שנים.

"חשיפת התקציב - צעד שיוצר שקיפות"

במכתב הוצגה גם סקירה של מגמת הירידה במספר הסטודנטים באוניברסיטה. על פי הנתונים, כ-205 מיליוני שקלים מתוך תקציב האוניברסיטה ימומנו על ידי שכר הלימוד של הסטודנטים בשנה הנוכחית. עוד טען בן ששון כי המשבר הכלכלי גרע ממקורות ההכנסה של המוסד והביא לכך ש"משקיעים רבים עדיין מלקקים את פצעיהם וחוששים להתחייב לתרומות חדשות". מערך קשרי החוץ של האוניברסיטה עומד על 100 מיליון שקל לשנה הנוכחית.

מהנתונים עולה כי תהליכי ההתייעלות אשר חלו בשנים האחרונות עדיין לא באו לידי ביטוי בשנה הנוכחית, אולם בן ששון מדגיש כי אחת ממטרותיו היא להביא לחיסכון בהוצאות של כ-16 מיליון שקל. סעיפי ההוצאות של האוניברסיטה מתמקדים בראש ובראשונה בתשלומי שכר העבודה, והתחזית לשנה זו עומדת על יותר מ-700 מיליון שקלים, לא כולל תשלומי פנסיה ופיצויים שם צפויות ההוצאות לעבור את סך ה-514 מיליון שקל.

גורמים באוניברסיטה ציינו כי בשנה האחרונה קוצצו כ-10%מתקציב הסגל הזוטר וכך נוצרה פגיעה קשה בסטודנטים, לאור הקיצוץ בשעות הקבלה, שעות התרגול, הגברת העומס בכיתות והורדת רמת התרגול הקיימת. סגן יושב ראש אגודת הסטודנטים יובל אדמון ביקש לציין כי חשיפת נתוני התקציב מהווה "צעד חשוב ונכון לשקיפות ושיתוף הסטודנטים בתקציב האוניברסיטה והתנהלותה. אנחנו מקווים שהאוניברסיטה תמשיך לשתף את הציבור בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully