וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הסכם, אבל טיפול שורש

דן מרגלית

30.4.2010 / 7:43

הדיון בבג"ץ על מדיניות ההפרדה הגזעית של החרדים ביישוב עמנואל מיותר. גם ההסכם הזמני מהסוג שהושג אתמול ביוזמת השופט אדמונד לוי אינו במקומו. הוא התיר להמשיך בשבוע הקרוב במדיניות ה"אפרטהייד" תוך הסרת סימניה החיצוניים והורה לאשכנזים ולמזרחים לנהל משא ומתן ליישור ההדורים.

אך מנת הרצון הטוב מתעלמת מן העיקר: הבעיה אינה נעוצה בגישור על פני אסכולות לימוד ומנהגים שונים של העדות אלא בסירובם של האשכנזים ללמוד תחת קורת גג אחת עם המזרחים. כאן נחוצה הכרעה משפטית-ממלכתית ולא עוד דברת.

משא ומתן על מה? על כך שהאשכנזים יסחטו מההורים המזרחים הודאות מבישות כי הם מעדיפים שילדיהם ילמדו בנפרד? אשרור לפגע הכפול של ש"ס? כפול כי מצד אחד הנהגת ש"ס כורעת ברך בפני האשכנזים הליטאים ומתחננת כי ימצאו לבניה מקום בישיבותיהם ומצד אחר מפלגה זו הקימה לעצמה זרם נפרד מין אפרטהייד מזרחי בדמות רשת "אל המעיין" - וגם זה פסול.

ד"ר אביעד הכהן ועמיתיו ביקשו מבג"ץ לבטל את ההפרדה הגזעית וזכו והאשכנזים בעמנואל ציפצפו. אך במקום לנקוט יד קשה ולסגור את המוסדות הגזעניים ולחסום את זרימת הכסף אליהם - שוב ניתנה להם ארכה שסופה מי ישורנו.

ההפרדה בלתי נסבלת. כאשר ישיבת הר ברכה עודדה סרבנות שירות בצה"ל ביטלה מערכת הביטחון את מעמדה כישיבת הסדר. כשהאשכנזים בעמנואל מסרבים ללמוד עם המזרחים חייב גדעון סער לסגור את ברז הכספים הזורם אליהם.

העניין מצריך גם טיפול שורש. במצב הקיים הסמכות לפעול נגד האפליה שמורה לשר החינוך. עתה מכהן סער שהוא איש החותר לשוויון אך מה יקרה כאשר יתחלף השר והמשרד יימסר לידי חרדים?

על שולחן הכנסת מונחת הצעת חוק מטעם אופיר פז-פינס וציפי חוטובלי האוסרת אפליה בחינוך. היא משתהה יתר על המידה. פז-פינס פרש אבל ח"כים מסיעות שונות יכולים להצטרף ולקדם את החקיקה כדי למנוע דיונים מיותרים מהסוג שהתנהל אתמול בבג"ץ ולנקוט יד קשה בכל מי שעולב ופוגע בצורה כזאת בנפשם של בני עניים ש"מהם תצא תורה."

אדריכלי האפליה האלה שכחו את הכלל "אל תיגעו במשיחיי."ראוי ללמדם בדרך הכואבת.

  • עוד באותו נושא:
  • דן מרגלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully