וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לפשרה: התלמידות בעמנואל ישובו לביה"ס

29.4.2010 / 16:40

הצעת הפשרה של השופט אדמונד לוי אמנם נדחתה, אך הצדדים הסכימו, כצעד של רצון טוב, לחדש הלימודים בשבוע הבא. בית המשפט העניק שבוע נוסף כדי להגיע להסכם מקובל

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכה: דורון שטיין)

הצדדים בפרשת בית הספר "בית יעקב" בעמנואל לא הצליחו אחר הצהרים (חמישי) לגבש הסכמה לגבי הפשרה שהציע בית המשפט העליון, אולם ביקשו שבוע לדון בהצעה. הם ישובו בעוד שבוע לבית המשפט ויודיעו האם הצליחו לגבש הסכם שיאפשר את חידוש הלימודים בבית הספר. עם זאת, התלמידות ממוצא אשכנזי ישובו ללימודים ביום ראשון הקרוב כצעד של רצון טוב, למרות שלא הושג הסכם.

נציגת משרד החינוך, עו"ד שוש שמואלי, הודיעה כי הצדדים חלוקים בשאלה האם לקיים מגמות נפרדות בבית הספר לנערות חסידיות ולשאר הזרמים ומה הקריטריונים שיאפשרו קבלה לבית הספר. ביום שני ייפגשו הצדדים שוב.

מוקדם יותר היום הציע שופט העליון אדמונד לוי מתווה פשרה בדיון בעתירת עמותת "נוער כהלכה", שדרשה להפסיק את ההפרדה של תלמידות מעדות המזרח בבית הספר החסידי בית יעקב בעמנואל.

"צעד של רצון טוב"

לפי מתווה הפשרה, התלמידות האשכנזיות ישובו ללימודים רגילים במגמות נפרדות. בתוך כך, יגבש משרד החינוך, בשיתוף ההורים והעותרים, קריטריונים שיאפשרו לתלמידות ממוצא ספרדי להשתלב במגמה החסידית. נכון להיום, לומדות במגמה זו תלמידות ממוצא אשכנזי בלבד.

נציגת משרד החינוך, עורכת הדין שוש שמואלי, הודיעה בתום הדיון כי הצדדים חלוקים בשאלה האם לקיים מגמות נפרדות בבית הספר לנערות חסידיות ולשאר הזרמים ומה יהיו הקריטריונים שיאפשרו קבלה לבית הספר.

"התלמידות חייבות לחזור, זה צעד ראשון ומיידי של רצון טוב לקיים את פסק דין בית המשפט", אמר השופט אדמונד לוי. "כפי שיש מקומות שיש הקבצות א', ב' ו-ג' בבתי הספר, אז גם פה צריך להכיר באפשרות שתתקיים מגמה חסידית, שיהיה מערך שיעור משותף ונפרד שבו כל תלמידה שמתאימה לתקנון תשולב במגמה הזאת, ובלבד שלא יהיה ספק שבמסגרת הבחינה מחדש, מי ראוי להיות במגמה ומי לא, יבחנו נתוניהן של כולן, ספרדיות, אשכנזיות, אתיופיות או פולניות".

בשלב מסוים אמרה עו"ד שמואלי כי לטענת ההורים ישנן תלמידות שאינן רוצות להצטרף למגמה החסידית. הדברים הרגיזו את השופט לוי, שהשיב: "אני לא שואל אותן בכלל, שיהיה תקנון שוויוני בלי הבדל גזע, צבע, אם משהו ירצה להצטרף הדלת פתוחה ,לא ירצה, יבורך. את המחסומים שהתגלו פה צריך לסלק". בסיום הדיון אמר השופט לוי: "שיזכרו כולם, דת ישראל אחת היא, ואהבת ישראל מטיפים לה ואני מחפש אותה בנרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פרשה שהחלה בשנת 2007

פרשת בית הספר "בית יעקב" החלה בשנת 2007, אז בוצעה בבית הספר הפרדה בין התלמידות ממוצא אשכנזי לחברותיהן ממוצא ספרדי. בבית הספר היתה קיימת הפרדה ממשית בין האגף בו לומדות בנות המגזר החסידי האשכנזיות לבין בנות מעדות ספרד. בנוסף, נכפה על הבנות ממוצא מזרחי ללמוד על פי גישת החסידות.

בשנה שעברה קבע בג"ץ כי מדובר באפליה וכי משרד החינוך חרג מסמכותו כשלא ביטל את הרישיון לבית הספר ולא מנע העברת תקציבים. השופטים הורו לבית הספר "להסיר כל סממן, פורמלי ומהותי כאחד, של תופעת האפליה אשר רווחה בבית הספר". אולם, בפועל ההפרדה נמשכה. בעתירה שהגישה עמותת "נוער כהלכה" לבית המשפט העליון לפני כחצי שנה, נטען שמרכז החינוך העצמאי, האחראי על בית הספר, מזלזל בפסיקה הקודמת והבנות הספרדיות עדין לומדות בכיתות נפרדות מהבנות האשכנזיות.

בתחילת החודש הורה השופט לוי להוריהן של התלמידות האשכנזיות, שנמנעו מלשלוח את בנותיהן לבית הספר בעקבות החלטת בג"ץ, להגיע לבית המשפט ולהסביר את צעדיהם. בית המשפט גם חייב את מרכז החינוך העצמאי לשלם קנס בגובה 5,000 שקל על כל יום שבו אינם מונעים את המשך האפליה, בכך שאיפשרו לתלמידות להירשם בבית ספר אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully