וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הציע מתווה פשרה להפרדה בעמנואל

29.4.2010 / 13:42

בג"ץ הציע מתווה פשרה לפיו התלמידות מביה"ס החרדי בעמנואל ישובו ללמוד במגמות נפרדות, ובה בעת יגבש משרד החינוך קריטריונים שיאפשרו לתלמידות הספרדיות להשתלב במגמה החסידית בביה"ס

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי הציע היום (חמישי) מתווה פשרה בדיון בעתירת עמותת "נוער כהלכה" לפיה פסק דין שהורה על הפסקת הפרדתן של תלמידות מעדות המזרח בבית הספר החסידי לבנות "בית יעקב" ביישוב עמנואל, אינו מיושם.

לפי מתווה הפרשה, התלמידות ישובו ללימודים רגילים במגמות נפרדות. בתוך כך, יגבש משרד החינוך, בשיתוף ההורים והעותרים, קריטריונים שיאפשרו לתלמידות ממוצא ספרדי להשתלב במגמה החסידית. נכון להיום, לומדות במגמה זו תלמידות ממוצא אשכנזי בלבד.

השופט לוי אמר במהלך הדיון בעתירה כי "על פי התבחינים שקבעתם לא אזולאי ולא סוויסה יכולים להתקבל למגמה חסידית. אם זו לא הפרה של פסק דין, אני לא יודע מה כן". את הדברים אמר לנציגם של הורי התלמידות האשכנזיות בבית הספר המסרבים לאפשר לבנותיהם ללמוד יחד עם תלמידות ממוצא ספרדי.

פרשת בית הספר "בית יעקב" החלה בשנת 2007, אז בוצעה בבית הספר הפרדה בין התלמידות ממוצא אשכנזי לחברותיהן ממוצא ספרדי. בבית הספר היתה קיימת הפרדה ממשית בין האגף בו לומדות בנות המגזר החסידי האשכנזיות לבין בנות מעדות ספרד. בנוסף, נכפה על הבנות ממוצא מזרחי ללמוד על פי גישת החסידות.

בשנה שעברה קבע בג"ץ כי מדובר באפליה וכי משרד החינוך חרג מסמכותו כשלא ביטל את הרישיון לבית הספר ולא מנע העברת תקציבים. השופטים הורו לבית הספר "להסיר כל סממן, פורמלי ומהותי כאחד, של תופעת האפליה אשר רווחה בבית הספר". אולם, בפועל ההפרדה נמשכה. בעתירה שהגישה עמותת "נוער כהלכה" לבית המשפט העליון לפני כחצי שנה, נטען שמרכז החינוך העצמאי, האחראי על בית הספר, מזלזל בפסיקה הקודמת והבנות הספרדיות עדין לומדות בכיתות נפרדות מהבנות האשכנזיות.

בתחילת החודש הורה השופט לוי להוריהן של התלמידות האשכנזיות, שנמנעו מלשלוח את בנותיהן לבית הספר בעקבות החלטת בג"ץ, להגיע לבית המשפט ולהסביר את צעדיהם. בית המשפט גם חייב את מרכז החינוך העצמאי לשלם קנס בגובה 5,000 שקל על כל יום שבו אינם מונעים את המשך האפליה, בכך שאיפשרו לתלמידות להירשם בבית ספר אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully