וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההוצאה לפועל תדאג שתישנו עם הדגים

רמי שני

30.4.2010 / 7:43

תשדיר הגביה של ההוצאה לפועל נשמע כמו איומים של ארגון פשע. רמי שני קורא לרשות השלטונית להפסיק להתנהג כמו חבורת גנגסטרים, ולערוצי הטלוויזיה לא לשתף עימה פעולה

התשדיר על האפשרות של ההוצאה לפועל לאתר משתמטי תשלום, הוא לא עוד תשדיר שירות. היא הבעת איום מפורשת. הכללת התשדיר במסגרת השידורים הלגיטימיים של רשויות השידור השונות, הופך אותן למשתפות פעולה עם האיום.

הצעה שלא תוכלו לסרב לה

היום זהו איום בעל יחוס חיובי לכאורה: 'אנחנו' (כלומר: ההוצאה לפועל), 'פועלים לטובת אלו שאינם מצליחים לגבות את חובם' (נושים). אסור לשכוח שגם ההוצאה לפועל נמנית עליהם, על אותם נושים. זאת הצגת התנהלות כמו בארגוני פשיעה: 'לא שילמת את חובך – אנחנו יודעים איפה אתה גר. בהתחלה נבוא אליך רק כדי להזכיר לך שאתה חייב כסף ואחר נהיה פחות ידידותיים'.

חברים בארגוני פשיעה ביצעו עבירות אלימות ואם המשטרה הצליחה להגיע אליהם עם הוכחות לכך, הם נתפסו, הועמדו לדין והורשעו. חלק מהם בסעיפים פעוטי ערך לכאורה של אלימות ואיומים. אחרים הואשמו גם בסעיפי רצח. ההוצאה לפועל איננה ארגון פשיעה. היא רשות הכפופה לשלטון החוק. אבל אם היא מנצלת את שלטון החוק ובכסות של פעולה לגיטימית היא משמיעה איומים על חייבים, היא הופכת בעצמה לארגון פשע. כאן בהחלט צריך לקרא לילד בשמו: החייבים הם מרבית האזרחים במדינה (כי כולם כמעט חייבים כסף. מי שקל ומי מאות מיליוני שקלים).

למה? כי ככה אמרנו

רשות שלטונית אינה יכולה להתנהל כמו אסופה של גנגסטרים. היא יכולה להפעיל זרועות ביצוע שונות, כמו הוצאה לפועל, משטרה וגופים חוקיים אחרים. איומים אינם יכולים להיות כלולים בספר הביטויים של הרשות הזאת. הדבר מזכיר משטרים במקומות ובזמנים שבהם הדמוקרטיה היתה כרוכה סביב אצבע של אדם אחד, בדרך כלל בעל כוונות התרחבות.

לא בכדי הולבשו שני המאתרים כחיילים בארגון פשע. אולי לא נראה כאלה בישראל, אבל במדינות אחרות זהו סגנון מקובל. ההתאמה הישראלית מתבטאת באופי המבט שנשקף מעיניהם כלפי החייב. הוא מבין מיד שיש לו עסק עם גובים חסרי מנוח ומתלווה אליהם, כדי להסדיר את חובו.

שני המאתרים אינם שואלים שאלות. הם יודעים בדיוק את תפקידם. זהו עוד סממן מאיים שההוצאה לפועל משתמשת בו: 'אם החלטנו שאדם מסויים חייב כסף – הוא חייב ואין על כך זכות עוררין'. במדינה שבה השלטון מתנהל על פי אמות מידה חוקיות, אין מקום להתנהלות מהסוג הזה. חובות אינם רק תולדה של הודעת צד אחד בלבד. ההוצאה לפועל אינו גוף שופט. הוא גוף מבצע. ככזה, הוא מחוייב לבדוק את עצמו לעומק ולדעת במלא מאת האחוזים, שהאדם אליו נשלחו נציגיו, הוא אכן בעל חוב. וכבר היו פעמים, שזרוע כזאת התנפלה על חייב לכאורה וטעותה התבררה אחרי שהאיש בילה פרק זמן בהעברת מסכת חייו לנגד עיניו.

תשדיר מעודד פשיעה

על ההוצאה לפועל להוריד לאלתר את תשדיר השירות הזה ולפרסם התנצלות גדולה בפני האזרחים בישראל. אין כאן שאלה של חציית קווים אדומים בהכנה של תשדירי שירות. זהו מתן אישור לגורמים עבריינים לנהוג בדרך זו. ובמילים אחרות: התשדיר הזה מעודד פשיעה. ההוצאה לפועל בוודאי לא היתה רוצה להיות קשורה לעידוד מהסוג הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully