וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לא מוכן לשמוע על שוטרים בבתי זונות?

איילה חננאל

28.4.2010 / 20:30

דיון בכנסת כמעט שפוצץ לאחר ששוטרים הואשמו כי הם נוהגים לבקר זונות כלקוחות. השר אהרונוביץ' איים לעזוב את הדיון אם "הכפשה זו של המשטרה" תימשך וסירב להגיב להאשמות

השר לביטחון פנים כמעט והפסיק היום (רביעי) דיון בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים לאחר ששמע האשמות קשות לגבי העובדים שעליהם הוא אמון - השוטרים. הוועדה, בראשות ח"כ אורית זוארץ, קיימה היום דיון בנושא תוכנית לטיפול בתופעת הזנות והסחר בנשים בחצי השנה האחרונה.

במהלך הדיון נשמעו חילופי האשמות בין נציגות מארגוני הנשים והסיוע לבין ראש אגף החקירות במשטרה יואב סנגלוביץ. במהלך חילופי האשמות אף כמעט שהתפוצץ הדיון כאשר נציגי ארגון מוקד הסיוע לעובדים זרים הגישו לחברי הוועדה נייר עמדה בו טענות קשות כלפי התנהגות השוטרים לזונות. לפי הטענות עולה כי מעדויות שנאספו בידי הארגון, חלק מהלקוחות של הזונות וקורבנות הסחר הם לובשי מדים.

במהלך הדיון ביקשה ח"כ זוארץ מהשר אהרונוביץ' ומנציגי המשטרה להתייחס לנייר העמדה שהציג מוקד הסיוע לעובדים זרים. באותו נייר עמדה הוצגה בין היתר עדותה של הזונה שרה שגיא שליו אשר סיפרה כי "השוטרים שוברים ורומסים חפצים, שופכים לבחורה את התיק על הרצפה בצורה אגרסיבית. כמות הפעמים שהייתי עדה לאלימות משטרתית כלפי נשים ולנשים שהיו קורבנות של אותה אלימות היא גדולה מאוד". בנייר העמדה נטען כי "בשנת 2009 חלה עלייה של 115% לעומת שנת 2008 במספר תיקי החקירה שפתחה משטרת ישראל בגין ניהול או החזקת מקום לשם זנות, אך עדויותיהן של הנשים העוסקות בזנות באופן עצמאי מעידות על כך כי הן מוטרדות על ידי שוטרים ותיקים פליליים נפתחו נגד נשים רבות העוסקות בזנות בביתן הפרטי".

עוד נטען בנייר העמדה כי הכשלים המרכזיים ביחס המשטרה לנשים העוסקות בזנות הינם "יחס משפיל, מזלזל ולעיתים אף אלים מצד השוטרים", כלפי נשים העוסקות בזנות אשר "מרתיע נשים משיתוף פעולה עם המשטרה וכך נמנע בדרך כלל מעצרם והעמדתם לדין של הסרסורים והסוחרים". עוד נטען כי "התנהלות המשטרה מונעת מהנשים להתלונן על פגיעה פיזית נפשית או אף על שעבוד וכפייה מצד סרסורים ולקוחות וכך גוברת תלותן בסרסורים, סוחרים ועבריינים אחרים".

צריכת שירותי מין בידי שוטרים

אולם הדבר שהכעיס ביותר את השר לביטחון פנים ונציגי המשטרה היה דווקא טענה שהועלתה בנייר העמדה על "צריכת שירותי מין בתשלום בידי שוטרים", בה טענה ענת גור, ראש תחום שיקום אסירות משרד הרווחה, כי מסקר שנערך בשנת 2003 בקרב 106 קורבנות סחר בנשים עולה ש-44% מהנשים פגשו שוטרים כלקוחות בבתי הבושת בהם הוחזקו ו-13% מהן דיווחו על קשרי ידידות בין השוטרים לסרסורים.

בשלב זה איים השר לביטחון פנים כי אם ימשיכו עם "הכפשה זו של המשטרה" הוא יעזוב את הדיון ושאל "שוטרים הם לא בני אדם? גם עו"ד ומהנדסים הולכים לזונות, אז מה?" גם ראש אגף החקירות, ניצב יואב סנגלוביץ אמר כי "אני לא מוכן לקבל מסמכים כאלו בכנסת". ח"כ זוארץ מיהרה להרגיעה את הרוחות וביקשה מהשר אהרונוביץ' שיגיד את דבריו, כשזה הודיע כי עליו לעזוב את הישיבה לדיון אחר. נציגי ארגוני הנשים והסיוע זעמו על עזיבתו של השר.

נעמה ריבלין המנהלת את מרכז השיקום לזונות "סלעית" אמרה כי "מה שנעשה פה זו מדיניות של השתקה ע"י המשטרה. לא ייתכן שלא תתייחסו לנתונים כאילו הם לא קיימים. אלה עדויות שנאספו לאורך שנים ומהתחושה שאני קיבלתי מהישיבה, אם היית אישה בזנות שמנוצלת ע"י הסרסור שלה, לא הייתי מתלוננת". את דבריה של ריבלין גיבו הן רינת דוידוביץ, מנהלת המקלט "מעגן" לקורבנות סחר בנשים והן ענת גור, ראש תחום שיקום אסירות במשרד הרווחה שאמרה כי, "אתם השוטרים לא יכולים להתעלם ולהשתיק עדויות שנאספו במשך עשרים שנות עבודה, אלה נשים שאנו נפגשות עימם יום יום".

הדיון שכמעט והופסק באמצעו בעקבות ההאשמות, התחיל דווקא בנתונים מעודדים כאשר יו"ר הוועדה ח"כ אורית זוארץ אמרה כי "חלה עלייה בפתיחת תיקים בכלל תעשיית המין, עלייה של 31% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מ-106 תיקים שנפתחו בשנת 2009 לבין 139 תיקים שנפתחו בשנת 2010. בתיקי סחר קיימת ירידה דרסטית. ברבעון הראשון של 2009 נפתחו 7 תיקים לעומת שנת 2010 שבה לא נפתח אף לא תיק אחד". את הנתונים גיבתה אף עו"ד רחל גרשוני, מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, ממשרד המשפטים אשר הוסיפה כי "השנה לא דווח על מקרה של אישה שנכנסה לישראל כקורבן סחר, זאת משום שישראל עשתה עבודה מצוינת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully