וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקלהומה: הרופא לא ידווח על עובר לא בריא

טליה שחר

28.4.2010 / 14:23

בצל הוויכוח המתלהט בארה"ב בנושא ההפלות, בית המחוקקים באוקלהומה אישר חוקים מחמירים, שבין היתר מגינים על רופאים מתביעות רשלנות, אם הם אינם מדווחים להורים שלעובר שלהם יש פגם גנטי

בית המחוקקים של אוקלהומה עקף את הווטו של מושל המדינה והעביר אתמול (שלישי) חוקים נגד הפלות, מהחמורים ביותר בארצות הברית. לפי החוק הראשון, רופאים וטכנאים רפואיים יצטרכו להפנות לעבר נשים את מסך מכשיר האולטרא סאונד במהלך בדיקות שהן עוברות. החוק תקף גם לגבי נשים שהן קורבנות אונס או גילוי עריות, ומאלץ אותן לשמוע תיאור מפורט על העובר לפני שהן עוברות את תהליך ההפלה.

החוק השני, והשערורייתי יותר, מגן על רופאים מתביעות רשלנות של הורים אם הם מחליטים לא לספר להם שלעובר שלהם יש פגם גנטי או אחר.

חסר מצפון

מושל אוקלהומה בראד הנרי מהמפלגה הדמוקרטית ניסה בשבוע שעבר למנוע את אישור החוק. "זה חסר מצפון לאשר לרופא הגנה חוקית להטעות או לא למסור מידע לאישה הרה בניסיון לכפות את האמונות הפרטיות שלו על המטופלים שלו", אמר המושל בהודעת הווטו. "אסור שהמחוקקים במדינה יקבעו כי אזרח ייאלץ לעבור הליך רפואי בניגוד לרצונו או לרצונה, במיוחד כשההליך הנדון עלול לגרום לטראומה פיזית או נפשית".

אך חברי בית הנבחרים והסנאט של אוקלהומה, הנשלטים בידי הרפובליקנים, חשבו אחרת ממנו והצליחו להתגבר על הווטו באמצעות כמה מחבריו הדמוקרטים.

מתנגדי ההפלות רואים בשני החוקים החדשים ניצחון לעובר שטרם נולד. "האולטראסאונד נותן לאם חלון לרחם שלה", מסרה בהודעה מרי ספולדינג באלץ', מרכזת החקיקה בארגון לאומי הזכות לחיים. "זה עוזר למנוע ממנה לקבל החלטה שהיא עלולה להצטער עליה במשך כל חייה, וזה מעצים אותה באמצעות המידע המדויק ביותר לגבי ההיריון שלה, על מנת שהיא תוכל לעשות בחירה מיודעת לחלוטין".

חוקים מגבילים ברחבי ארה"ב

שני החוקים שהועברו בניגוד לווטו המושל, עברו לראשונה ב-2008, יחד עם חוקים נוספים נגד הפלות. אך בתי המשפט באוקלהומה פסלו את החוקים מסיבות טכניות. אחרי שהחוקים עברו המושל אמר כי מתנגדיהם יעתרו לבית משפט ויגררו את משלם המיסים להתנצחות יקרה, ואכן כך היה.

המרכז לזכויות רבייה הגיש תביעה בטענה שחוק האולטראסאונד עומד בניגוד לחוקת ארצות הברית, בכך שהוא "חודר באופן משמעותי לפרטיות של המטופלת". "לפוליטיקאים אין כל זכות לקבל החלטות רפואיות", אמרה סטפני טוטי, פרקליטת הארגון.

גם במדינות שכנות עברו לאחרונה חוקים המגבילים את המקרים בהם אישה יכולה לעבור הפלה. בנברסקה נאסר לקיים את ההליך לאחר השבוע ה-20 של ההריון, בטענה שהעובר יכול להרגיש כאב בשלב זה. כמו כן, נשים נדרשות לעבור בדיקות לגבי מצבן הנפשי ובעיות אחרות על מנת לקבוע אם הן עלולות לסבול מבעיות בהמשך.

בקנזס אושר חוק המחייב רופאים לתת דיווח מפורט על הליכי הפלה בשלב מתקדם של ההריון שביצעו. כמו כן, מטופלים ובני משפחותיהם יוכלו לתבוע רופאים שביצעו הפלות בשלב מתקדם של ההריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully