וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך המלכים: קדאפי וידידיו, הח"כים הערבים

בועז ביסמוט

28.4.2010 / 7:44

עוד במארס, במהלך העצרת המרכזית לציון יום האדמה, הכריז ח"כ אחמד טיבי כי "מדינת ישראל ב?2010 גזענית יותר כלפי האזרחים הערבים... הגזענות הפכה להיות זרם מרכזי בחברה הישראלית...".

והנה, לח"כ המכובד והמלומד, ולמשלחת של חברי כנסת ואנשי ציבור ערבים?ישראלים (בין הבולטים בהם היו טאלב א?סנע, ויו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, מוחמד זיידאן), היה מזל גדול השבוע: הם יצאו מישראל "הגזענית" ליעד האופטימלי עבור כל מי שהמאבק למען זכויות האדם, השלום במזרח התיכון, הדמוקרטיה, החופש והצדק יקרים לו. אהלן וסהלן, ברוכים הבאים ללוב. שם, בלוב, יודעים לכבד ערכים חברתיים בצורה כה מרשימה, כנראה, עד שגם השייח' ראיד סלאח הזדרז, איך לא, להצטרף למסע ולהתרשם ממדינה נטולת גזענות.

למעשה, השבוע קיבלנו הזדמנות לצפות בצביעות במלוא הדרה, וזה קרה כשמהדורות החדשות סיקרו את ביקורם של אישי הציבור וחברי הכנסת הערבים בלוב של מועמר קדאפי. כך יכולנו לחזות בטיבי, בדרך כלל ח"כ ציני וביקורתי, מתמוגג מנחת: "פגשנו מנהיג עממי ומלא כריזמה שבצעד יוצא דופן אף אכל איתנו ארוחת ערב". מילא "מלא כריזמה". טיבי אף הכתיר את קדאפי כ"מלך מלכי המלכים של העולם הערבי".

"ארוחת הערב" של קדאפי

גם אני ביקרתי בלוב, כעיתונאי, לפני כעשור. גם לי יצא להיתקל ב"ארוחת הערב" שמכין קדאפי לאזרחיו מאז עלה לשלטון ב?1969, ולמען האמת, הארוחה לא משהו. "מלך מלכי המלכים" טוען כי לוב היא "מדינה סוציאליסטית מוחלטת". הוא מתעקש שההון של המדינה שייך לאזרחים. הוא צודק, אם מתייחסים לאזרחי לוב כבני משפחת קדאפי. כי בפועל ללוב יש עתודות נפט אשר ממקמות אותה בין חמש המדינות בעלות עתודות הנפט הגדולות בעולם, אך אף שאוכלוסיית לוב מונה לא יותר מ?5.5 מיליון נפש, התמ"ג שלה לנפש לא עולה על 11 אלף דולרים (מקום 67 בדירוג העולמי). אבל בשביל טיבי, קדאפי הוא מנהיג דגול שדואג לתושבי ממלכתו. במדינת ישראל, לשם השוואה, התמ"ג לנפש הוא 34,505 דולרים (מקום 21 בדירוג העולמי). טוב, אולי זה בגלל עתודות הנפט שלנו...

אבל נניח רגע לעוני העצום והמדכא בלוב ונבחן עוד נושא יקר לליבו של טיבי - זכויות האדם. אז הנה מה שחושב מישל פורנייה, שבוחן את לוב מטעם ארגון אמנסטי, על הממלכה של קדאפי. בלוב, הוא אומר, יש אסירים פוליטיים שסובלים מעינויים בכלא גם "ללא האשמות ברורות ובלי לתת להם אפשרות להגן על עצמם". לא מזמן נהרגו שם 1,200 אסירים בעת דיכוי מרד שפרץ באחד מבתי הכלא. האירוע אפילו לא נחקר או נבדק. למעשה, "ביקורת על השלטון אסורה בהחלט". בלוב אין עיתונות חופשית, ומעט העיתונים העצמאיים מנוהלים על ידי אחד מבניו של קדאפי.

בעולם הגדול מתקבל לעיתים הרושם כי מאז שנת 2004, כשקדאפי הסכים לוותר על פרויקט הגרעין שלו ואף הסכים לפצות את קורבנות הטרור האווירי שיזם, לוב השתנתה. בפועל, הדיקטטורה הלובית ממשיכה בשלה, כולל היחס העוין לישראל.

לפני כמה חודשים ביקר קדאפי במאוריטניה, מדינה שבה כיהנתי כשגריר. היחסים בין מאוריטניה לישראל הושעו עוד קודם לכן, במהלך מבצע "עופרת יצוקה", אולם נציגים ישראלים המשיכו לשבת במאוריטניה.

אלא שקדאפי התנה את ביקורו בסילוק הישראלים, ורק אז ניתקה מאוריטניה את יחסיה עם ישראל באופן טוטלי.

כל זה לא מונע מטיבי לשבח את "מלך מלכי המלכים" על כך שהוא מנהיג מדינה ששואפת לדו?קיום, שלום וצדק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully