וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכומטרי בכתב ברייל? לא ללקויי ראייה

גיל סימה

28.4.2010 / 7:44

אורית שגיב, צעירה לקוית ראייה שביקשה לעבור את הבחינה הפסיכומטרית התקשתה להפגין את יכולותיה, לאחר שלא התאפשר לה לקיים את הבחינה בכתב ברייל. "זו ממש אטימות"

אורית שגיב בת ה-20 עשתה את כל המאמצים להצליח בבחינה הפסיכומטרית: היא נרשמה לקורס התאמה מיוחד, תרגלה את החומר ועשתה גם מספר רב של בחינות סימולציה. היא רק לא ידעה שברגע האמת דווקא ליקוי הראייה ממנו היא סובלת מאז שנולדה, ימנע ממנה התמודדות ראויה ואמיתית.

את ההכנה לבחינה עשתה שגיב דרך מכינת על"ה המקדמת את הסטודנטים העיוורים בישראל. באופן מיוחד היא עברה להתגורר במעונות של האוניברסיטה העברית בירושלים, שם גם התקיים קורס ההכנה.

"כבר בהתחלה אמרו לי שהבחינה לא מותאמת לכתב הברייל אותו אני מכירה וייעשו עבורי התאמות מיוחדות אשר ינסו לאפשר לי להתמודד עם הבחינה באופן אמיתי", אומרת שגיב. לאחר מכן היא המשיכה בהכנותיה לבחינה כשהמדריכים המלווים אותה מבטיחים לה שהבחינה תיכתב באופן מוגדל וברור.

לדבריה, כאשר הגיע יום הבחינה התברר לה כי אופן ההגדלה אשר הובטח לה במהלך הקורס ושעל פיו גם עשתה את בחינות הסימולציה, לא היה חלק מהבחינה האמיתית והיא נאלצה להתמודד עם צורת כתב אשר לא הייתה מוכנה לו. "כל כך הרבה למדתי ואני בטוחה שהציון שאקבל לא ישקף את רמתי", אומרת שגיב. כאשר פנתה לעמותת על"ה נכתב לה כי המרכז הארצי לבחינות והערכה הוא זה שקובע את פורמט הבחינה. "לא אחת פנינו למרכז", כותבים בעמותה, "כדי שיקיים את הבחינה בברייל ואולם הוא לא נענה".

"אין צורך בבחינה בכתב ברייל"

גם חבריה של אורית לקורס ההכנה נתקלו באותה מגבלה: "ציפינו שכמו שיש נבחנים בשפות אחרות כך גם בשפת הברייל שהיא שפת האם שלנו", הם אומרים. "כל הזמן מטפטפים על שוויון אבל כשמגיעים לרגע האמת זה לא נראה בשטח. זוהי ממש אטימות, מבחינתי, לא מיציתי את היכולת האמיתית שלי", מוסיפה שגיב.

מהמרכז הארצי לבחינות והערכה נמסר בתגובה כי "כל נבחן רשאי לערער באופן פרטי על בחינתו ועניינו ייבדק. במידה וישנם נבחנים אלו הם מוזמנים לפנות למרכז הארצי וטענותיהם תיבדקנה". בנוגע להתאמת הבחינות מסר המרכז כי הוא עורך בחינות מותאמות לעיוורים וכבדי ראייה העונות לכל צרכיהם וכוללות הקראת הבחינה, חומרי תרגול, תוספת זמן והפסקות מיוחדות עם הדרכה. "המרכז ערך סקר מיוחד עבור נציבות הזכויות לשוויון לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים שלפיו אין צורך בבחינה בכתב ברייל והנציבות קיבלה את עמדתו". עוד מוסיף המרכז כי מתשובותיהם של הנבחנים התברר כי רק שישה נבחנים בשנה מסוגלים להיעזר בברייל כשעלות הפקת נוסח בחינה בברייל יחייב עוד 4-6 חודשי עבודה לשנה כעלות נוספת על זו הקיימת כיום ולכן מדובר בעלות בלתי סבירה.

עוד נמסר כי "בסקירה שערך המרכז הארצי על נבחנים עיוורים במשך 3 שנים רצופות, נמצא מתשובותיהם הפרטניות כי מתוך 122 נבחנים הסובלים מליקויי ראייה, רק 6 נבחנים בשנה מסוגלים להעזר בברייל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully